گرگان شهری در محاصره خودروها/خیابان ها جای سوزن انداختن ندارد
مجله سلامتی ایران/گلستان ترافیک سنگین گریبان بسیاری از شهرهای کشور را گرفته و تأثیرات منفی زیادی بر زندگی شهروندان گذاشته است گرگان نیز مستثنا از این امر نیست و گره های ترافیکی این شهر را که هنوز کلان شهر نشده درگیر خود کرده است

ترافیک چالشی پر دردسر و معضلی با سابقه طولانی در ایران است که تا چندی پیش فقط در کلان شهرها مشاهده می شد اما مدتی است که گریبان شهرهای کوچک تر نظیر گرگان را نیز گرفته است.
تأثیرات منفی ترافیک مردم گرگان را گرفتار خود کرده و آرامش روزمره شان را به تلاطم بدل کرده است. در این شهر زیبا صدای بوق ها و ازدحام خیابان ها نغمه ای غمگین است که زندگی را از رونق انداخته و لحظات شیرین را به کلافی از استرس و خستگی بدل نموده است.
نبود یا کمبود سیستم های حمل و نقل عمومی کمبود پارکینگ عمومی عدم فرهنگ سازی افزایش تعداد روز افزون خودروها عدم تناسب میان تعداد تاکسی ها با میزان مسافرت ها نبود رویکرد مدون ترافیکی در شهر فرسودگی ناوگان حمل و نقل و هزینه های هنگفت تعمیر و نگهداری آن ها و عدم وجود مترو یا بی آرتی از دلایل ایجاد و افزایش معضل ترافیک گرگان محسوب شده و این شهر را به یکی از شلوغ ترین شهرهای شمالی تبدیل کرده است.
تمام این عوامل سبب شده که ما هر روز در گرگان مخصوصاً در جاده ها و محورهای اصلی شهر نظیر جرجان پنج آذر میدان شهرداری خمینی شهدا بهارستان شالیکوبی پیچ ستاد میدان ولیعصر و تمام خروجی های آن شاهد تعداد بی شماری از ماشین های رنگارنگ باشیم که هر چند دقیقه تنها چند متر جلو می روند و حرکتشان به کندی و به آرامی شبیه به لاک پشت هاست.
تهدید جان بیماران اورژانسی در ترافیک شلوغ شهر
یکی از پرستاران اورژانس که در ماشین آمبولانس مشغول به کار است با گله مندی از ترافیک سنگین سطح شهر در باب چالش هایی که ترافیک برای شغل او ایجاد می کند گفت: ۹۹ درصد مواقع در ترافیک گرفتار می شویم یعنی مسیری که باید راننده آن را در عرض سه یا چهار دقیقه طی کند در بیشتر مواقع بیش از ۱۰ دقیقه طول می کشد و این موضوع برای شغل ما که به صورت مستقیم با جان مردم در ارتباط است بسیار آسیب زننده است.
تشدید ترافیک با پارک در مکان نامناسب و بی قانونی
کم بودن عرض خیابان های اصلی نسبت به حجم خودروها و پارک دوبل و رها کردن ماشین در قسمت نامناسب از خیابان به این موضوع دامن زده و سبب می شود کیفیت خدمات رسانی مشاغل خاص مانند شغل ما نیز کاهش یابد.
مجتبی محزون راننده نیسان در گفت وگو با مجله سلامتی ایران با اشاره به اینکه که ترافیک به طور مستقیم بر برنامه ریزی و تحویل بار تأثیر می گذارد افزود: ترافیک باعث می شود که زمان بندی کارهایمان به هم بریزد و گاهی مجبور ساعت های طولانی تری در جاده بمانیم که شکایت مشتری استرس و جریمه را به همراه دارد.
همچنین در خصوص تأثیر ترافیک بر هزینه های راننده ها ادامه داد: مهم ترین مسأله افزایش هزینه ها به ویژه مصرف سوخت فرسودگی زود هنگام و خرابی صفحه کلاچ است.
امید خسروی که به عنوان آتش نشان فعالیت می کند نیز با بیان عدم شناخت کافی از مسیرهای فرعی و در اولویت قرار داشتن مسیرهای اصلی حتی در هنگام ترافیک سنگین و مواقع ضروری گفت: گاهی در کوچه های فرعی تعمیرات و ساختمان سازی در حال انجام است یا به لحاظ طول و عرض برای رد شدن ماشین آتش نشانی مناسب نیست به همین علت ما ترجیح می دهیم که از طریق مسیرهای اصلی علی رغم وجود ترافیک سنگین به مقصد خود برسیم بنابراین اگر برای رفع این مشکل راهکاری ارائه نشود اوضاع به شدت وخیمی را برای زندگی روز مره مردم ایجاد می کند.
یکی از راننده تاکسی های گرگان مشکلات شغل خود را اینگونه توصیف کرد: ترافیک تأثیر خیلی زیادی بر برنامه کاری من دارد چون معمولاً در ساعات اوج ترافیک که خیابان ها شلوغ می شود من مجبورم که مدت زمان بیشتری در خیابان بمانم و همین باعث می شود که تعداد سفرهای کمتری انجام دهم علاوه بر آن هنگام ترافیک چون زمان زیادی مجبورم در حالت توقف باشم هزینه های سوخت افزایش می یابد از طرفی سفرهای زیادی نمی توانم انجام دهم بنابراین درآمدم هم کاهش می یابد.
یک مکانیک در گفت وگو با مجله سلامتی ایران در خصوص هزینه هایی که ترافیک به صاحبان خودروها تحمیل می کند. گفت: سه بخش خودرو به ترتیب صفحه کلاچ بلبرینگ و قسمتی از موتور در حرکت تأثیر می گیرند و هرچه بیشتر در ترافیک باشید تأثیر بیشتر می شود که اغلب مواقع صفحه کلاچ درگیری بیشتری داشته و معمولاً به سرعت آسیب می بیند پس از آسیب تنها راهکار تعویض است که این قطعه بسته به نوع خودرو از سه میلیون تا سی میلیون هزینه را صرف نظر از دستمزد شامل می شود.
ترافیک تهدیدی برای سلامت افراد
دکتر غلامرضا خلیلی نژاد متخصص ارتوپدی اشاره می کند که نشستن طولانی مدت روی صندلی خودرو می تواند منجر به کمردردهای عضلانی دیسکی و مفصلی شود و توصیه می کند رانندگان صندلی خود را به درستی تنظیم کرده و در فواصل مشخص استراحت کنند.
دکتر سیروس مؤمن زاده متخصص ارتوپدی نیز در گفت وگو با خبرنگار مجله سلامتی ایران گفت: بی تحرکی در خودرو ممکن است باعث خشکی عضلات و تاندون ها شده و درد زانو را تشدید کرده ز سوی دیگر ترافیک شهری و افزایش خودروها نقش مهمی در آلودگی هوا دارند که به شدت بر سلامت انسان تأثیر می گذارد.
وی ادامه داد: گازهای سمی منتشرشده از خودروها می توانند باعث افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی شوند. همچنین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای مدت طولانی می تواند علائمی مانند سرفه سردرد خستگی و حتی مشکلات تنفسی مزمن را تشدید کند.
کارشناس روابط عمومی سازمان حمل و نقل شهری استان گلستان در خصوص مشکلات ترافیکی که امروزه گریبان گیر شهروندان گرگانی شده به خبرنگار مجله سلامتی ایران گفت: « عمده مشکلات ترافیکی گرگان بخاطر معابر کوچیک است؛ یکی از راه حل های پیشنهادی اجرای طرح زوج و فرد است که مسئولان به دلایلی که اطلاعی ندارم از اجرای این پیشنهاد سر باز می زنند.»
در ادامه؛ یعقوب زاده درباره کمبود تعداد اتوبوس های شهری و سختی رفت و آمد مردم خاطر نشان کرد: چند سالی هست که بخاطر گران شدن قیمت اتوبوس ها شهرداری توانایی خرید آنان را ندارد و در این موضوع باید دولت به شهرداری کمک کند.
در این چند سال ما توانستیم ۲۰ دستگاه اتوبوس رو نوسازی کنیم یعنی با همکاری دولت بخریم این اتفاق باعث شد وضعیت یکم بهتر از قبل شود ولی باز هم به ۲۰ الی ۳۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم تا بتوانیم کل شهر را پوشش دهیم.
وی همچنین در خصوص نوسازی اتوبوس ها نیز اظهار کرد: که این اتوبوس های فرسوده را برای بازسازی به ایران خودرو می فرستن تا نوسازی شود. تاکسی ها هم که چند سال بازسازی شان متوقف شده بود در حال حاضر دوباره بازسازی شان شروع شده است.
متأسفانه شهر گرگان به علت ۷۲ ملت بودن همواره با چنین مشکلاتی رو به رو هست کنترل این مشکل هم بخاطر ابعاد سیاسی امنیتی که دارد مسئولین نمی توانند خیلی جلویش را بگیرند.
مسئول ترافیک شهر گرگان با اشاره به عدم همخوانی تعداد ماشین ها با معابر به عنوان علت ترافیک در خصوص کاهش این بار ترافیکی بیان کرد: دو نوع راهکار برای این موضوع وجود دارد؛ راهکار سخت افزار شامل افزایش ماشین های حمل و نقل عمومی و خیابان های یک طرفه تقاطع غیر هم سطح که باید توجه شود عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند مثلاً راهکار بخش اقتصادی با سایر مناطق متفاوت است.
احمد سالاری ادامه داد: راهکارهای نرم افزاری نیز مربوط به بخش فرهنگی سازی می شود که مهمترین راهکار در حل مباحث ترافیکی است چرا که حتی اگر تغییری نیز در شهر اینجا شود و مردم استقبال نکنند نمی تواند نتیجه مطلوبی را ارائه دهد همانطور که در طرح جامعه حمل و نقل و ترافیک شهری گرگان در سال ۹۶ به همه مسائل و بخش ها اعم از تقاطع غیر همسطح و روگذرها توجه شد و حتی هزینه زیادی در زمینه نوسازی ناوگان شهری در نظر گرفته شد ولی مردم ترجیح دادند از خودرو شخصی استفاده کنند که باعث افزایش ترافیک می شود.
او در خصوص سامانه های حمل و نقل پشتیبان گفت: در زمینه brt نیز همچنان در حال بررسی هستیم و در نظر داریم که در برخی محورها خودروهای حمل و نقل عمومی تغییر در مسیر داشته باشند و یا همانند برخی شهرهای درحال توسعه باریک سازی معابر و افزایش بخش پیاده رو را اجرایی کنیم.
مسئول ترافیک شهر گرگان اضافه کرد: هدف ما کاهش تردد ماشین های شخصی در بخش مرکزی شهر است و مشاوران ما درحال بررسی شرایط و انجام مطالعات هستند تا بهترین نتیجه را برای شهروندان به ارمغان بیاورند.
وی در پاسخ به گله مندی پرستار اورژانس نیز اظهار کرد: همه فعالیت های ما در زمینه افزایش آسایش و آرامش و البته امنیت شهروندان است و یکی از کارهای که در این زمینه انجام شد یک طرفه کردن برخی محورها است و البته که هنوز هم در این زمینه مطالعات درحال انجام است تا بسته به شرایط بهترین راهکار را در پیش بگیریم.
به گزارش مجله سلامتی ایران با توجه به تشدید مشکلات ترافیکی و افزایش روزافزون بار ترافیک در شهرها ضروری است که مسئولان به فکر چاره ای اساسی باشند. ایجاد پارکینگ های عمومی بیشتر ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی و اتخاذ سیاست های مؤثر در زمینه کنترل ترافیک می تواند گام های مؤثری در راستای بهبود وضعیت موجود باشد. این اقدامات نه تنها به کاهش ازدحام و تسهیل تردد کمک می کند بلکه می تواند کیفیت زندگی شهروندان را نیز بهبود بخشد لذا انتظار می رود که مسئولان با جدیت بیشتری به این مسائل پرداخته و راهکارهای مناسبی را اجرایی کنند.
انتهای پیام