بین الملل

کوهن: آمریکا دفاع از عربستان در برابر تهدید هسته‌ای ایران را تضمین کند

کره جنوبی, کره شمالی, مصر

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت، الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت که آمریکا باید به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی تضمین بدهد که در قبال آنچه «حمله هسته‌ای ایران» تلقی کرد، از آن دفاع می‌کند.

مقاله کوهن در بحبوحه تلاش‌های آمریکا برای برقراری روابط دیپلماتیک میان ریاض و تل‌آویو منتشر شد. عربستان سعودی خواستار امتیازات متعددی، از جمله ایجاد یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای شده است که نگرانی‌هایی را در رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

کوهن با مقایسه «تهدید هسته‌ای» ایران برای دیگر کشورهای منطقه با تهدید هسته‌ای کره شمالی برای کره جنوبی و کشورهای دیگر نوشت: «کره جنوبی، به‌رغم به سر بردن در سایه یک همسایه هسته‌ای و در اختیار داشتن ابزارهای تولید تسلیحات هسته‌ای خود، از تولید تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده است. اقدامات آمریکا در راستای تعهدات دفاعی آن به مثابه بازدارندگی کره جنوبی در قبال تجاوزات کره شمالی است. یک تضمین دفاعی درخور از سوی آمریکا موجب اطمینان‌بخشی به عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس خواهد شد.»

ادعای وجود اهداف نظامی در برنام هسته‌ای ایران در حالی از سوی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تکرار می‌شود که این رژیم، خود در حالی که عضو پیمان بین‌المللی ان‌پی‌تی(پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی) نیست، به عنوان تنها دارنده زرادخانه اتمی در منطقه، تهدیدی علیه ثبات و امنیت این منطقه ایجاد می‌کند.

جروزالم پست در ادامه نوشت که کوهن در مقاله‌اش در وال‌استریت ژورنال گفت، «اگر ایران یک سلاح اتمی بسازد، احتمالا رقابت تسلیحات هسته‌ای در می‌گیرد» و با توجه به این که کشورهایی مانند عربستان سعودی، کشورهای حاشیه خلیح فارس، مصر و ترکیه نیز به دنبال کسب یک سلاح اتمی خواهند بود، «درگیری به کل خاورمیانه خواهد کشید.»

مقامات رژیم صهیونیستی در حال حاضر در مذاکرات آمریکا و عربستان سعودی برای برقراری روابط دیپلماتیک با این رژیم مشارکتی ندارند. از این رو، چندان از خواسته‌های عربستان سعودی مطلع نیستند. یک منبع ارشد دیپلماتیک در این باره گفت: «داشتن روابط با عربستان سعودی در راستای امنیت ملی ما است.»

جروزالم پست افزود، این منبع دیپلماتیک معتقد است، در حالی که نه ایران و نه عربستان سعودی به دلیل این که از تولیدکنندگان بزرگ نفت هستند، نیاز مبرمی به انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد، ریاض برنامه غنی‌سازی صلح‌آمیز تهران را می‌بیند و چیزی مشابه آن می‌خواهد.

این منبع گفت: «اسراییل خواستار اشاعه تسلیحات اتمی در هیچ کجا نیست اما مهم‌ترین چیز این است که از دستیابی ایران به یک سلاح اتمی جلوگیری شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  تا کنون در گزارش‌های منظم خود درباره اجرای تعهدات توافق هسته‌ای و توافق پادمانی در ایران، ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تایید نکرده است.

رژیم صهیونیستی و برخی متحدان آن در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که مقامات رسمی ایران بارها تاکید کرده‌اند، تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران صرفا، صلح‌آمیز است.

311311

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.