استان ها

کشت بیش‌ از ۱۰ هزار هکتار دانه‌های روغنی در لرستان

تولید, دولت سیزدهم, کشاورزی

مجله سلامتی ایران/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، گفت: امسال برای اولین بار بیش از ۱۰ هزار هکتار کشت دانه‌های روغنی را داشتیم و به تعبیری انقلاب بزرگی در زمینه کشت دانه‌های روغنی شکل گرفته است.

سید عماد شاهرخی در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران با اشاره به پیش بینی صورت گرفته برای برداشت گندم در سال زراعی جاری، اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر ۲۷۰ هزار تن گندم در سطح لرستان برداشت شده است.

وی افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی لرستان در فصل کاشت و  داشت، پیش بینی بر این است که ۳۴۵ هزار تن گندم برداشت شود.

شاهرخی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه گلخانه‌هاست، بیان کرد: کل گلخانه‌های لرستان تا قبل از دولت سیزدهم ۷۸ هکتار بوده و از ابتدای دولت تا امروز ۳۵ هکتار گلخانه به ظرفیت استان اضافه شده و سطح کشت گلخانه‌ای به ۱۱۳ هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: در توسعه گلخانه‌ها نیز جهش خوبی صورت گرفته و قطعا با این رویه می‌توان شاهد توسعه و تحولات بیشتری بود.

وی با اشاره به پرداخت غرامت کشاورزی، گفت: در سال زراعی قبل مبلغ ۷۰ میلیارد تومان غرامت به بخش کشاورزی پرداخت شده اما این در حالی است که امسال ۲۲۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده، که در کل سنوات بعد از انقلاب اسلامی بی‌نظیر بوده و اصلا وجود نداشته است.

شاهرخی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، گفت: امسال برای اولین بار بیش از ۱۰ هزار هکتار کشت دانه‌های روغنی را داشتیم و به تعبیری انقلاب بزرگی در زمینه کشت دانه‌های روغنی شکل گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: در کاشت کاملینا به عنوان یکی از دانه‌های رو غنی ویژه اراضی دیم با ۵۳۰۰ هکتار رتبه اول را در کشور کسب کرده‌ایم و یک تحول در بخش کشاورزی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: تمهیدات خوبی برای برداشت این محصول از سطح اراضی لرستان نیز اندیشیده شده و امسال به واسطه طرح جهش تولید، ۲۰ دستگاه برداشت دانه‌های روغنی را برای استان تأمین و تهیه کرده‌ایم.

شاهرخی بیان کرد: همچنین تفاهم نامه‌ای با جهاد کشاورزی استان فارس منعقد شده است که در زمان برداشت دانه‌های روغنی ادوات مورد نیاز را در اختیار جهاد استان قرار دهند و کشاورزان دغدغه‌ای در خصوص برداشت به موقع نداشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: به دلیل اهمیت بالای کودهای مورد نیاز برای جبران کمبود عناصر اصلی خاک و افزایش حاصلخیزی، در تامین نهاده‌ها به ویژه کود در ۱۰ ماهه سالجاری رتبه اول را در کشور کسب کرده‌ایم.

وی با اشاره به سطح زیر کشت اراضی لرستان گفت: سطح زیر کشت گندم آبی استان ۴۵ هزار هکتار است که از این مقدار ۴۳ هزار هکتار یعنی ۹۷ درصد تحت پوشش الگوی کشت قرار دادیم که در کشور رتبه پنجم را کسب کرده‌ایم.

شاهرخی افزود: سال گذشته کل سطح زیر کشت استان که تحت پوشش بیمه بودند ۱۵۷ هزار هکتار بوده که امسال به ۱۶۱ هزار هکتار یعنی سه  درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتیم و امیدواریم  این مقدار به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تاکنون در چارچوب طرح جهش تولید در دیمزارها ۲۱۳ دستگاه با اعتباری بالغ بر ۲۰۸ میلیارد ریال از محل تسهیلات کم‌بهره چهار درصد جذب شده است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی رفع تداخلات اراضی است که این وزارتخانه بر حل و فصل این تداخلات برای همیشه تاکید دارد.

شاهرخی افزود: در این حوزه نیز جهاد کشاورزی لرستان، جهش خوبی داشته است و ۴۰۰ مورد پلاک در استان رفع تداخل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: این در حالی است که از این تعداد، ۲۴۰ مورد آن در یکسال اخبر رفع شده و در این راستا موفق به کسب رتبه پنجم کشوری شده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه آبیاری تحت فشار نیز موفق به کسب رتبه ششم کشوری شده‌ایم.

انتهای پیام

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.