بین الملل

چین: امنیت نیروگاه زاپوریژیا به توافق کی‌یف و مسکو گره خورده است

لوهانسک, مسکو, ناتو

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت که وضعیت امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به توافق سیاسی مناقشه اوکراین بستگی دارد.

به گزارش مجله سلامتی ایران، به نقل از خبرگزاری تاس، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت: تضمین‌های امنیتی و حفاظتی درباره نیروگاه اتمی زاپوریژیا یکی از جنبه‌های مناقشه اوکراین است و حصول آن مستقیماً به حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین بستگی دارد.

مائو نینگ افزود که طرفین جنگ اوکراین باید شرایط مطلوبی برای ازسرگیری گفت‌وگوها و حل‌وفصل درست مسائل مربوطه پیدا کنند؛ از جمله مسائل مربوط به امنیت نیروگاه‌های اتمی.

ماریا زاخارووا، وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای در ۲۴ ژوئن گفت که مسکو، کی‌یف و حامیان غربی‌اش را از ایجاد حوادث شدید در نیروگاه اتمی زاپوریژیا بر حذر داشته است. روسیه همچنین از سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس این سازمان خواسته که از حضور کارشناسان خود در این نیروگاه استفاده کند تا تمامی حملات اوکراین به این نیروگاه‌ را ثبت کند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که در شهر انرگودار اوکراین واقع شده، ظرفیت تولید شش گیگاوات برق را داشته و بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست. این نیروگاه از اواخر فوریه ۲۰۲۲ به دست نیروهای مسلح روسیه افتاده و از آن زمان تا امروز، کی‌یف و مسکو یکدیگر را به هدف قرار دادن آن متهم کرده‌اند.

چهار منطقه «زاپوریژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون» که بخشی از خاک اوکراین محسوب می‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاری همه‌پرسی توسط نیروهای روسیه، به خاک این کشور ضمیمه شدند. روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار پس گرفتن تمامی مناطقی است که روسیه در این جنگ یا حمله قبلی در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده است.

کرملین اما می‌گوید صلح زمانی ممکن خواهد بود که اوکراین به کشوری بی‌طرف بدل شده، قید عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را زده و حاکمیت روسیه بر مناطق تصرف‌شده را به رسمیت بشناسد.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.