عمومیکسب و کار

چگونه لباسشویی را جرم گیری کنیم

آموزش جرم گیری ماشین لباسشویی

جرم گیری ماشین لباسشویی، اقدامی ساده و بعضا کم هزینه است که تاثیر قابل توجهی در برطرف کردن بوی بد این دستگاه دارد. بخش های مختلف ماشین لباسشویی، مثل فیلترها، محفظه پودر، بدنه داخلی و … به مرور زمان جرم و رسوب می گیرند. در این شرایط باید این بخش ها را با مواد و روش های مختلفی رسوب زدایی کرد تا کیفیت شستشوی دستگاه کاهش پیدا نکند. ماندگاری رسوب و جرم در ماشین لباسشویی، هم باعث ایجاد بوی بد در دستگاه شده و هم مانع از تمیز شدن لباس ها می شود. جرم گیری ماشین لباسشویی کار سختی نیست و با روش ها و نکاتی که در ادامه به شما آموزش می دهیم می تواند این کار را انجام دهید.

How to clean laundry

فواید جرم گیری ماشین لباسشویی

پیش از این که روش ها و مراحل جرم زدایی ماشین لباسشویی را به شما آموزش دهیم، بد نیست بدانید که این کار چه فایده ای دارد. این کار در وهله اول قارچ ها و باکتری های داخل دستگاه را از بین می برد. همچنین اگر لباس ها بوی ناخوشایندی می گیرند، با رسوب زدایی به موقع و درست، می توان این بو را از بین برد.

پس از جرم گیری ماشین لباسشویی، شاهد بهبود عملکرد این دستگاه و افزایش کیفیت کار آن خواهید بود. مزیت دیگر جرم گیری کردن بخش های مختلف لباسشویی، از بین بردن رسوب‌های آب و مواد شوینده بر بدنه داخلی دیگ و المنت و سنسور دماست. در نتیجه این کار قطعات راحت تر کار می کنند و به دنبال آن، عملکرد کلی دستگاه بهتر خواهد شد.

روش های جرم زدایی ماشین لباسشویی

جرم گیری لباسشویی با سرکه و جوش شیرین

یکی از روش های رایج جرم گیری ماشین لباسشویی، استفاده از سرکه و جوش شیرین است. در این روش باید مقداری جوش شیرین و سرکه را با آب ترکیب کرده و از آن برای از بین بردن رسوب ها استفاده کنید. این ترکیب خاصیت تمیزکنندگی بسیار بالایی دارد و به خوبی، رسوب ها و بوی بد ناشی از آنها را از بین می برد. برای جرمگیری لباسشویی با سرکه و جوش شیرین، مراحل زیر را انجام دهید:

  • 100 گرم جوش شیرین را با یک لیتر سرکه ترکیب کنید.
  • سپس برنامه کتان با دمای آب 90 درجه را انتخاب و استارت کنید.
  • حالا باید صبر کنید تا مراحل آبگیری و   انجام شود.
  • پس از گرم شدن آب، محلول آماده شده را در گود ترین قسمت جاپودری بریزید.
  • در ادامه روند رسوب زدایی ماشین لباسشویی، صبر کنید تا برنامه شستشو به پایان برسد.
  • پس از پایان چرخه شستشو، درب ماشین لباسشویی را باز کرده و با استفاده از یک اسفنج نرم، دیواره های ماشین را تمیز کنید. (از محلول هم میتوانید استفاده کنید)
  • حالا با آب ولرم، دیگ را آبگیری کنید.

رسوب زدایی لباسشویی با پودر جرم گیر

یکی دیگر از روش های موثر برای جرم گیری ماشین لباسشویی، استفاده از پودرهای جرم گیر است که می توانید آنها را با کیفیت ها و قیمت های مختلف، از بازار خریداری کنید. این پودرها مخصوص ماشین لباسشویی های اتوماتیک هستند و رسوبات دیگ شستشو و دیگر قسمت های دستگاه را به خوبی پاک می کنند. فرمولاسیون به کار رفته در این پودرها علاوه بر کاهش رسوبات ماشین لباسشویی، سختی آب را نیز می گیرد.

اما مسئله مهم این است که در صورت قطع کردن استفاده از این نوع جرم گیر، رسوبات و بقایای پودرهای شوینده در فیلتر و پشت درام و لوله ها و دیگ شستشو و لاستیک دور درب جمع می شوند. جهت جرم زدایی ماشین لباسشویی با استفاده از پودر، باید دستگاه را کاملا خالی کرده و آن را روی برنامه کتان تنظیم کنید. سپس دمای آب را بین 70 تا 90 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و پودر جرمگیر را داخل جاپودری بریزید. سپس عملیات شستشو را شروع کنید تا جرم زدایی انجام شود.

از بین بردن جرم ماشین لباسشویی با استفاده از قرص

راهکار دیگر برای جرم گیری ماشین لباسشویی، استفاده از قرص است. قرص های جرم گیر، عملکرد بهتری نسبت به پودر دارند و استفاده از آنها راحت تر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قرص جرم گیر ماشین لباسشویی را درون ماشین بگذارید و دستگاه را روی درجه 60 روشن کنید. بهتر است در این روش هم از برنامه کتان استفاده کنید. اگر زمان زیادی از اخرین جرم گیری می گذرد، باید دو عدد قرص داخل ماشین بریزید. فراموش نکنید که در این روش رسوب زدایی ماشین لباسشویی هم باید ماشین خالی از لباس باشد.

جرم گیری بخش های مختلف ماشین لباسشویی

به مرور زمان روی همه اجزای لباسشویی جرم و رسوبات فراوان تجمع می یابد که باعث ایجاد فشار بر روی برد لباسشویی می شود، بنابراین باید اقدام به تمیز کردن این قطعات نمایید. نحوه جرم گیری ماشین لباسشویی در قسمت‌ های گوناگون یکسان نیست و فرمول خاص خود را دارد. در ادامه تلاش کرده‌ ایم چگونگی از بین بردن اجرام سرسخت را در بخش ‌های مختلف لباسشویی آموزش دهیم.

آموزش تمیز کردن فیلتر

با گذشت زمان در فیلتر لباسشویی حجم انبوهی از رسوبات، پرزها و اجسام خارجی جمع می‌ شوند. به همین دلیل این قطعه بسیار آلوده است و باید هر چند ماه یک بار تمیز گردد. برای جرم‌ گیری فیلتر ماشین لباسشویی طبق مراحل زیر عمل نمایید:

  • درب محفظه پمپ را که در پایین ماشین قرار گرفته، باز کنید.
  • سپس شلنگ تخلیه کنار پمپ را باز نمایید تا آب باقیمانده در آن خارج شود.
  • اکنون باید پرزها و مواد زائد انباشته شده در این بخش را بیرون بیاورید.
  • در گام بعدی از طریق یک مسواک فیلتر را به خوبی تمیز کنید. می ‌توانید از مواد شوینده نیز برای رفع آلودگی آن کمک بگیرید.
  • اجازه دهید فیلتر خشک شود؛ سپس قطعه را در جایگاه مخصوص آن قرار دهید.

نحوه جرم گیری مخزن پودر

مخزن پودر به دلیل وجود آب و مواد شوینده، پس از مدتی به محل بسیار مساعدی برای رشد میکروب‌ ها تبدیل می ‌شود. لذا باید برای تمیز کردن این قطعه و جرم گیری ماشین لباسشویی مراحل زیر را انجام دهید:

  • محفظه مواد شوینده را از جایگاه آن خارج کنید.
  • سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه در یک ظرف حاوی آب و مواد شوینده بخیسانید.
  • پس از سپری شدن ۲۰ دقیقه، به کمک یک مسواک و مقداری ماده شوینده جاپودری را به دقت بشویید.
  • چند دقیقه صبر کنید تا محفظه کاملاً خشک شود. اکنون می ‌توانید آن را در جایگاه خود قرار دهید.

مراحل جرم گیری مخزن دیگ

دیگ لباسشویی به طور مستقیم با لباس ‌های کثیف در تماس است، بنابراین بیش از سایر قسمت ‌های دستگاه به رسوب گیری نیاز دارد. به منظور تمیز کردن و از بین بردن اجرام دیگ لباسشویی به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

  • دو شاخه ماشین را از برق بکشید.
  • سپس ترکیبی از سرکه و آمونیاک را آماده کرده و داخل دیگ بریزید. به غیر از این ترکیب می ‌توانید از پودر یا قرص‌ های مخصوص جرم ‌گیری هم استفاده نمایید.
  • در گام بعدی برنامه شستشوی کتان را اجرا کنید.
  • بعد از به پایان رسیدن چرخه شستشو، یک مرتبه نیز دیگ را آبگیری نمایید.
  • در ادامه روند جرم گیری ماشین لباسشویی درب دستگاه را کاملاً باز کنید تا قسمت‌ های داخل آن خشک شود.

جرم گیری و تمیز کردن لاستیک درب

جرم گیری درب لباسشویی کار ساده ‌ای است. به این منظور کافی است مقداری مواد شوینده را روی اسفنج بریزید و درب را تمیز کنید. اما برخلاف این قسمت، جرم ‌گیری لاستیک دور درب کار نسبتا دشواری محسوب می شود. زیرا به خوبی نمی‌ توانید به لایه‌ های داخلی لاستیک دسترسی داشته باشید. بنابراین به مرور زمان  کپک ‌ها و باکتری ‌ها این قسمت‌ ها را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می کنند.

توصیه می شود جهت ضدعفونی لاستیک دور درب از محلول سرکه و آمونیاک استفاده نمایید. فراموش نکنید که پس از شستشو حتماً باید این بخش کاملاً خشک گردد. در مصرف سرکه نیز به هیچ وجه زیاده روی نکنید، چون ممکن است باعث خرابی لاستیک دور درب شود.

نکات مهم جرم زدایی ماشین لباسشویی

کارشناسان تعمیرات ماشین لباسشویی به کاربران توصیه می کنند که هنگام انجام عملیات جرم گیری ماشین لباسشویی، به یک سری نکات توجه داشته باشند. به عنوان مثال بهتر است پس از هر بار استفاده از لبماشین لباسشویی یکی از لوازمی است که در هر منزلی یافت می شود و کاربرد بسیار زیادی دارد تا جایی که یکی از مهم ترین لوازم منزل به شمار می رود به همین دلیل باید از آن به خوبی مراقبت و نگهداری نمود.

یکی از نکات مهم در مراقبت و نگهداری از ماشین لباسشویی جرم گیری و رسوب زدایی آن است که خیلی از افراد به آن توجه نمی کنند. این افراد معتقد به این امر هستند که چون ماشین لباسشویی خود یک وسیله برای تمیزی و شستشو است، پس خود آن نیز فاقد آلودگی و میکروب است. در حالی که این طرز فکر کاملاً اشتباه است و حتی ماشین لباسشویی نیز به مراقبت و نگهداری و تمیز کردن و رسوب زدایی دارد تا علاوه بر تمیزی، عمر طولانی تری نیز داشته باشد.

برای این که انتخاب بهتری داشته باشید و خدمات بهتری از شرکت ها دریافت کنید، بهتر است از برند های معتبر نظیر بوش، آاگ، جنرال و … خرید کنید. زیرا به عنوان مثال به راحتی در دسترس بوده و مشکل ماشین لباسشویی شما را بر طرف می نماید. اکثر این برندهای معروف دارای خدمات پس از فروش می باشند. به عنوان مثال برای می توانید با تماس با نمایندگی مربوطه، سریعاً مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید. ما در این مقاله از مجله فروشگاه شمس تلاش کردیم تا 11 روش جرم گیری و رسوب زدایی را در اختیار شما قرار دهیم تا شما با مطالعه مطالب آن در هنگام نیاز با به کار گیری آن، انتخاب و خرید موفق تری را تجربه کنید.

جمع بندی

از معتبر ترین شرکت ها در جهت تعمیر و تأمین قطعات و لوازم ماشین لباسشویی کمک بگیرید که با به کارگیری افراد ماهر و متخصص اقدام به ارائه خدمات به مشتریان خود می نمایند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام از قیمت ها از خدمات فروشگاه شمس بهره مند شوید. و درباره انواع برد لباسشویی و قیمت شیر برقی لباسشویی اطلاعات کسب نمایید.