بین الملل

چگونه رژیم صهیونیستی در دام مقاومت فلسطین در اردوگاه جنین افتاد؟

تکنولوژی, لبنان, مطبوعات

«شهر جنین و پیروزی‌های آن بر ارتش رژیم صهیونیستی که تنها ارتش‌های ذلیل و خوار عربی را شکست می‌دهد، ما را به وجد می‌آورد. جنین همیشه با اختراعات نظامی خود به رغم امکانات محدود و محاصره، بر نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی برتری داشته است؛ نیروهایی که فرماندهانشان مدعی هستند پیشرفته‌ترین و با مهارت‌ترین در جهان هستند.»

به گزارش مجله سلامتی ایران، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت: «این جوانان مقاومتی با معجزه‌های خود در مقابله با حملات رژیم صهیونیستی و ترورها و بازداشت‌های آن ما را غافلگیر می‌کنند و هر روز به مهارت و قدرت بیشتری دست یافته و دشمن را می‌ترسانند و معادلاتش را بر هم می‌زنند. آنها ثابت می‌کنند که به رغم امکانات محدود و ساده جنگی خود و همدستی نظام‌ها و تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی علیه آنها اراده و زیرکی بیشتری دارند.

دوشنبه قبل از طلوع آفتاب تانک‌های اسرائیلی به اردوگاه جنین با هدف بازداشت دو جوان عضو مقاومت یورش بردند و در کمین مین گذاری شده مقاومت افتادند. چند بمبی که کار گذاشته شده بود و وزن آن حدود ۴۰ کیلوگرم بود، منفجر و منجر به کشته و زخمی شدن چند اسرائیلی شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل تنها به زخمی شدن هفت نظامی اذعان کرد؛ اما تلفات بسیار بیشتر از این است. طبق معمول همیشه ارتش اسرائیل آن را مخفی می‌کند. از طریق پیگیری جزئیات این عملیات قهرمانانه می‌توان چندین اختراع جدید از مقاومت فلسطین را رصد کرد:

اول اینکه ارتش اسرائیل برای اولین بار از ۲۳ سال پیش از بالگردهای آپاچی برای خارج کردن کشته و زخمی شدگان خود در این انفجار هوشمند استفاده کرد. این نوع از بالگردها تنها علیه ارتش‌ها استفاده می‌شود و استفاده از آن علیه گردان‌های مقاومتی که دارای امکاناتی محدود هستند و به تازگی تشکیل شده‌اند، نشان دهنده میزان رعب و وحشت و دستپاچگی و آشفتگی اسرائیل است.

دوم اینکه این بالگردها بمب‌های نوری را برای نجات زخمی شدگان شلیک کردند که این نشان می‌دهد، مقاومت موشک‌های زمین به هوایی دارد که قادر به سرنگون کردن این بالگردها است؛ اما احتمالا در زمان مناسب رونمایی خواهند شد.

سوم اطلاعات مقاومت و دستگاه‌های رصدیابی آن، دشمن اسرائیلی را با برتری خود به دلیل بررسی دقیق تمامی یورش‌های قبلی نیروهای ارتش و گارد مرزی به اردوگاه و نصب کردن کمین با توانایی تکنولوژی بالا غافلگیر کرد.

چهارم تغییر یا دگرگون کردن تمام معادلات سابق و اضافه کردن یک معادله جدید که نشان می‌دهد ورود به اردوگاه ساده نخواهد بود؛ اما خروج از آن از امروز به بعد هزینه خواهد داشت.

پنجم نیروهایی که به اردوگاه حمله کردند برای بازپس گیری قدرت بازدارندگی که بعد از حملات بسیار دردناک مقاومت در بیشتر جبهه‌ها رو به تحلیل است تلاش کردند؛ اما شکست بسیار بزرگتر از آن چیزی بود که ژنرال‌های ارتش اسرائیل تصورش را می‌کردند و شکاف‌های وسیع در این بازدارندگی به لطف مردانگی، اراده، هوش و ذکاوت جوانان مقاومت افزایش یافت.

ششم سؤالی که اسرائیل و ژنرال‌هایش را نگران می‌کند منبع این بمب هوشمند بود که آیا ساخت محلی بوده یا اینکه از خارج از جمله از سوریه و لبنان از طریق اردن یا از نوار غزه قاچاق شده یا اینکه از سربازان فاسد اسرائیل خریداری شده یا مصادره شده است؟

هفتم آیا موشک‌های کورنت روسیه بعد از ورود به غزه اکنون نیز به همراه موشک‌های ضد جنگنده و بالگرد وارد کرانه باختری شده است یا خیر؟ با توجه به اینکه بیش از هفت خودروی زرهی در این حمله مقاومت آسیب دیده یا برخی از آن به طور کامل در دام جنین منهدم شدند.

هشتم مطبوعات اسرائیلی و تحلیلگران نظامی آن که بیشتر آن‌ها ژنرال‌های سابق هستند گفتند، اتفاقی که در جنین رخ داد تجربه دردناک ارتش اسرائیل درباره کمربند امنیتی در جنوب لبنان را از حیث برنامه‌ریزی و اجرا به یاد آن‌ها آورد. آیا تجربه حزب‌الله و مهارت‌هایش درباره مقاومت و جنگ فرسایشی به کرانه باختری رسیده است. چه اتفاقات غافلگیرکننده دیگری خواهد افتاد و آیا کرانه باختری وارد مرحله تجربه جنگی جنوب لبنان شده است؟

این یک مقاومت استثنایی است. اگر تمام جنگنده‌ها و خودروهای زرهی و صدها سرباز نتوانستند جوانان مقاومت در شهر جنین و اردوگاه آن را شکست بدهند پس اگر رویارویی با حزب الله که ۲۰۰ هزار موشک و پنج هزار پهپاد و ۱۰۰ هزار نیروی دارای مهارت جنگی بسیار بالا دارد که این مهارت‌های جنگی را در مقابله با افراد مسلح مورد حمایت آمریکا در سوریه به دست آورده‌اند، پس وضعیت با این‌ها چگونه خواهد بود؟ ما اینجا درباره ایران صحبت نمی‌کنیم.

بمب‌های هوشمند یک حادثه غافلگیر کننده و یک شوک برای ارتش اسرائیل و شکست سختی برای دستگاه‌های اطلاعاتی آن بود. پس در صورتی که در آینده نزدیک خبر انتقال تکنولوژی موشک‌ها به کرانه باختری را بشنویم وضعیت اسرائیل چگونه خواهد بود؟ به ویژه اینکه یک تجربه اولیه در این خصوص که موفقیت‌آمیز نبوده و یک سکوی شلیک موشک در یکی از روستاهای نزدیک شهرک مرزی کشف شده است. ما فراموش نمی‌کنیم که تمام موشک‌ها به سرعت پیشرفت کرده و بعد از شهرک‌های اطراف غزه به تل‌آویو و قدس رسیده است. همچنین می‌توانیم به مساله‌ای فراتر از این اشاره کنیم و سقوط یک پهپاد با سلاح و بمب در مرزهای سوریه و اردن را یادآور شویم. آیا مقصد بعدی این پهپاد مثلا سوئد خواهد بود؟

جرقه انتفاضه اول در سال ۲۰۰۰ و قبل از عصر موشک‌های هوشمند و کورنت و پهپادها زده شد و پنج سال طول کشید و انتفاضه کنونی که رهبری اسلو را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ‌گونه روابطی با اعرابی که به عادی سازی روابط با اسرائیل پرداختند، ندارد چقدر طول خواهد کشید؟ تجربه اسرائیلی‌ها و ارتش آن در جنوب لبنان دردناک بود و با عقب نشینی با ذلت و خواری به پایان رسید. گردان‌های مقاومت فلسطین که همین مسیر را می‌روند همین نتیجه و چه بسا نتیجه‌ای بزرگتر را خواهند گرفت.»

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.