نماد سایت مجله سلامتی ایران

چگونه دندان را پر میکنند؟

برای درمان پوسیدگی دندان، دندانپزشک قسمت پوسیده دندان شما را برمی دارد و سپس شکاف را با مواد پرکننده مخصوص پر می کند تا استحکام و عملکرد دندان حفظ شود. از پر کردن دندان برای ترمیم ترک ها و شکستگی ها استفاده می شود. همچنین مواد پرکننده اغلب برای ترمیم دندان های فرسوده استفاده می شود، به عنوان مثال، به دلیل ساییدن شدید. البته اگر آسیب زیادی به دندان وارد شود از روکش های دندانی استفاده می شود. با دکتر شیدا (دندان پزشکی برتر اسلامشهر) همراه باشید.

چه موادی برای پرکردن دندان استفاده می شود؟

امروزه از مواد مختلفی برای نقاشی استفاده می شود. دندان ها را می توان با طلا، سرامیک (تانگانگان)، آمالگام (نقره)، رزین دندان یا رزین مصنوعی پر کرد. همچنین موادی وجود دارند که حاوی ذرات شیشه هستند و به گلاس آیونمر یا گلاس آیونمر معروف هستند و رفتاری مشابه رزین های کامپوزیت دارند.

انواع پرکردن دندان کدامند؟

مراحل پر کردن دندان

ابتدا دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند تا در طول درمان احساس درد نکنید. با مته دندانپزشکی، هوا یا برش لیزری، قسمت های آسیب دیده دندان بریده می شود. انتخاب نوع ابزار به دندانپزشک و همچنین راحتی بیمار بستگی دارد.

سپس دندانپزشک تعیین می کند که آیا تمام قسمت های پوسیده با یک میله اندازه گیری به نام پروب برداشته شده اند یا خیر. پس از برداشتن تمام حفره ها، دندان برای حذف باکتری ها و ذرات خارجی تمیز می شود و برای پر کردن آماده می شود.

اگر پوسیدگی نزدیک به ریشه دندان باشد، می توان از یک لایه گلاس آینومر یا رزین کامپوزیت برای محافظت بیشتر روی ریشه دندان استفاده کرد زیرا در داخل ریشه عصبی قرار دارد و بسیار آسیب پذیر است.

مواد پرکننده دندان در حفره دندان قرار می گیرند.

در نهایت دندانپزشک دندان را تمیز می کند.

در مورد پرکردن های همرنگ دندان، چند مرحله دیگر وجود دارد، زیرا مواد روی دندان ها متفاوت است. رزین کامپوزیت لایه به لایه در داخل دندان قرار می گیرد. هر لایه با یک لامپ مخصوص سفت می شود، سپس لایه بعدی روی آن قرار می گیرد و به همین ترتیب تا زمانی که دندان پر شود. سپس مواد شکل داده می شود و مواد اضافی برداشته می شود و دندان پولیش می شود.

مزایا و معایب هر دندان چیست؟

تذهیب در پرکردن دندان

فواید پر کردن دندان با طلا

این مواد بسیار بادوام هستند و حداقل 10-15 سال عمر می کنند. اغلب زندگی آنها بیش از این است.

طلا زنگ نمی زند.

پرکننده های طلا از استحکام و استحکام بالایی برخوردار هستند و جای نگرانی در مورد تحمل فشار فک وجود ندارد.

برخی از افراد زیبایی طلا را دوست دارند.

شیطان با دندان های پر از طلا

طلا گران ترین پرکننده دندان است و بیش از ده برابر آمالگام قیمت دارد.

ویزیت های دندانپزشکی اغلب برای دندان های پر شده مورد نیاز است و معمولاً حداقل به دو ویزیت نیاز دارید.

اگر طلا نزدیک پرکننده آمالگام باشد این می تواند باعث درد شدید دندان به دلیل شوک الکتریکی شود. برهمکنش بین فلز موجود در ماده پرکننده فلز و بزاق دهان جریان الکتریکی ایجاد می کند. اگرچه این اتفاق زیاد نمی افتد.

بسیاری از افراد رنگ طلایی دندان های خود را دوست ندارند و پرکردگی های رنگی دندان را ترجیح می دهند.

آمالگام یکی از مواد پرکننده دندان است

مزایای پر کردن آمالگام

مزیت اصلی آن دوام بالای آن است. بنابراین، معمولا بیش از 10 تا 15 سال طول می کشد، که بسیار بیشتر از کل عمر است.

آمالگام استحکام و استحکام بالایی دارد و به راحتی فشار فک را تحمل می کند. بنابراین برای دندان های عقبی که فشار زیادی را تحمل می کنند، انتخاب خوبی است.

هزینه پر کردن دندان با آمالگام نسبت به سایر روش ها ارزان تر است.

معایب پر کردن دندان با آمالگام

بزرگترین عیب این است که رنگ نقره ای باعث می شود که پرکردگی دندان شما برای دیگران قابل مشاهده باشد. بنابراین به دندان های جلو نمی خورد.

برای پر کردن دندان با آمالگام، بیشتر دندان باید تراشیده شود، یعنی مقداری از دندان سالم نیز تراشیده می‌شود تا فضای کافی برای چسباندن مواد پرکننده باقی بماند.

گاهی اوقات پر کردن آمالگام می تواند بقیه ساختار دندان را خاکستری کند.

نکته:

اگرچه تمام ترمیم های دندانی تحت انقباض و انبساط قرار می گیرند، اما این امر با آمالگام بیشتر از سایر مواد پرکننده رخ می دهد. هنگامی که غذاهای سرد یا گرم می خورید، انبساط و انقباض مواد پر شده در نهایت می تواند باعث ترک خوردن یا شکستن دندان شود. به همین دلیل، میزان شکستگی پرکننده های آمالگام نسبت به سایر مواد پرکننده دندان بیشتر است.

درصد کمی از مردم (حدود یک درصد) به جیوه موجود در آمالگام حساسیت دارند. توجه داشته باشید که جیوه موجود در آمالگام در حدی نیست که برای عموم مردم مشکلات سلامتی ایجاد کند. زیرا مقدار آزاد شده به شکل بخار قابل استنشاق و جذب ریه بسیار بسیار کم است. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد بخار جیوه با عوارض مغزی و کلیوی همراه است. اما تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و ارتباطی بین پرکردن آمالگام دندان و بروز مشکلات سلامتی نشان داده نشده است. اما استفاده از آن برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

کامپوزیت ماده دیگری برای پر کردن دندان است.

مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت

کامپوزیت هم رنگ دندان است و می توانید رنگ آن را دقیقاً همرنگ دندان های دیگر انتخاب کنید. بنابراین برای دندان های جلویی قابل رویت یک ماده آرایشی مناسب است.

چسبندگی قوی به دندان یکی از مزایای کامپوزیت است. چون این مواد با ساختار دندان پیوند میکروسکوپی و مکانیکی ایجاد می کنند، از دندان جدا نمی شوند.

پر کردن دندان چند منظوره در نظر گرفته می شود، به این معنی که علاوه بر پر کردن حفره دندان، می توانید از آنها برای افزایش اندازه دندان یا ترمیم ترک یا پرکردن لب نیز استفاده کنید.

برای پر کردن دندان با کامپوزیت، معمولاً دندان کمتر تراشیده می شود.

معایب پر کردن کامپوزیت دندان

این مواد پرکننده دندان ماندگاری کوتاهی دارند و به سرعت فرسوده می شوند. بنابراین امید به زندگی به طور متوسط ​​5 سال (و اگر به خوبی از آن مراقبت شود بیشتر) تخمین زده می شود. به همین دلیل از کامپوزیت برای پر کردن حفره ها و دندان های بزرگ استفاده نمی شود، زیرا ممکن است فشار را تحمل نکند. به همین دلیل عمدتاً برای برش هایی که تحت فشار کمتری هستند استفاده می شود.

برای پر کردن دندان با این ترکیب، باید به مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی بنشینید. به طور متوسط، پر کردن دندان با کامپوزیت 20 دقیقه بیشتر از آمالگام طول می کشد.

اگر می خواهید از کامپوزیت به عنوان اینله یا آنله استفاده کنید، به بیش از یک بازدید نیاز دارید.

قیمت کامپوزیت ها تقریباً دو برابر آمالگام است.

سرامیک بخشی از مواد پرکننده دندان است

فواید پر کردن دندان با سرامیک

سرامیک همرنگ دندان ها انتخاب شده است، بنابراین زیبایی خوبی دارد.

در مقایسه با کامپوزیت، سرامیک قوی تر است و می تواند فشار قوی فک را تحمل کند، بنابراین برای دندان های عقبی مناسب است.

طول عمر پرکننده های سرامیکی بیش از 15 سال تخمین زده می شود.

پرکننده های سرامیکی نسبت به کامپوزیت ها در برابر تغییر رنگ و لکه مقاومت بیشتری دارند.

معایب پرکردن دندان سرامیکی

شاید مهم ترین ایراد آن قیمت بالای آن باشد.

برای ترمیم دندان با سرامیک بیش از یک نوبت نیاز است.

پر کردن با مواد گلاس آینومر

یکی دیگر از مواد پر کننده دندان که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد گلاس آینومر است که از اکریلیک و نوع خاصی از شیشه ساخته شده است. از این ماده پرکننده برای پرکردن قسمت هایی از دندان که زیر لثه هستند و همچنین برای پرکردن دندان کودکان استفاده می شود. گلاس آینومر فلوئور آزاد می کند که خطر پوسیدگی مکرر را کاهش می دهد. اما پایداری این مواد کمتر از سایر مواد پرکننده دندان است. عمر مفید گلاس آینومر 5 سال تخمین زده می شود و هزینه آن تقریباً مشابه رزین کامپوزیت است.

اینله و آنله و تفاوت آنها با پرکردن دندان معمولی

به عنوان هدیه ای به EA

اینله و آنله مشابه ترمیم های کامپوزیت هستند، با این تفاوت که همزمان با شکل گیری دندان نمی توان دندان را با اینله یا آنله پر کرد. هنگامی که دندان بریده شد و به درستی آماده شد، دندان باید احساس کند که می تواند با موفقیت در آزمایشگاه تکثیر شود. به همین دلیل به این نوع پرکردن دندان غافلگیرکننده می گویند.

در صورت نیاز به پر کردن غیرمستقیم دندان، اینله و آنله، زمانی که بقیه ساختار دندان به اندازه کافی بزرگ نیست تا مواد پرکننده قرار داده شده در حفره را نگه دارد، اما از طرف دیگر به اندازه کافی آسیب ندیده است. فلپ

اینله ترمیمی است که فقط داخل کاپ (برجستگی های دندانی) را اشغال می کند و اینله بزرگتر از اینله شامل یک یا چند روکش دندانی است. در واقع unli را می توان «نیم پوشش» نیز نامید.

دوام و ماندگاری ترمیم های غیر مستقیم دندان بیشتر است و تا 30 سال ماندگاری دارد. پرکردن غیر مستقیم می تواند از رزین کامپوزیت، سرامیک یا طلا ساخته شود.

اینله برای محافظت از دندان به شدت آسیب دیده استفاده می شود، زیرا سطح جویدن دندان را می پوشاند و فشار دندانی مخالف را به طور یکنواخت در تمام دندان ها توزیع می کند.

پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا سیاه؟

ترکیب دندانی که ماده ای سفید رنگ است و آمالگام که ماده ای سیاه و تیره است دو ماده مهم برای پرکردن و ترمیم دندان ها هستند.

آمالگام از مخلوط فلزات، سرب و مس و 50 درصد جیوه ساخته شده است. آمالگام چون تیره است به زیبایی دندان ها به خصوص دندان های جلو آسیب می زند بنابراین نباید از این مواد استفاده کرد. فلز موجود در آمالگام تحت تاثیر گرما و سرما جمع شده و منبسط می شود و باعث ترک خوردن و گاهی شکستگی دندان می شود.

کامپوزیت همرنگ دندان است و مشکلی در زیبایی دندان ایجاد نمی کند. برای دندان های جلو بسیار مناسب است. اما هزینه کامپوزیت بالاتر از آمالگام است. همچنین کامپوزیت سریعتر از آمالگام فرسوده می شود.

چه نوع پر کردن دندان برای من مناسب است؟

محل و وسعت دندان، هزینه درمان و بودجه شما و توصیه های دندانپزشک بهترین نوع پرکردن دندان را برای شما تعیین می کند.

چگونه بفهمیم که باید دندان هایمان را پر کنیم؟

معمولاً دندان درد شایع ترین علامت نیاز به پر کردن دندان است، اما اگر می خواهید قبل از آسیب دیدن دندان آن را تجربه کنید، بهتر است مراقب علائم دیگر مانند حساسیت دندان به سرما یا فشار گرما باشید. اگر هنگام جویدن درد شدید یا ناگهانی احساس کردید، ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشید. البته اگر به درد و حساسیت دندان خود توجه نکنید، احتمال آسیب و پوسیدگی ریشه دندان افزایش می یابد و قبل از پرکردن نیز باید دناتوراسیون انجام شود.

علائم هشدار دهنده نیاز به پر کردن دندان

لکه های تیره روی دندان

سوراخی در دندان ایجاد می کند که می توانید آن را با چشم خود ببینید یا با زبان احساس کنید.

غذا بین چندین دندان گیر می کند که به طور مداوم اتفاق می افتد.

برخی از قسمت های دهان هنگام جویدن بسیار دردناک هستند

شکستگی، پری لب یا زبری و تیزی برخی از سطوح دندان.

شل شدن یا شکستن یا رسیدن به پایان عمر پر کردن قدیمی.

چگونه از دندان پر شده مراقبت کنیم؟

برای افزایش دوام ترمیم دندان، مهمترین چیزی که باید رعایت کنید رعایت بهداشت دهان و دندان است. علاوه بر این، باید حداقل سالی یک بار برای معاینه و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید و در صورت لزوم تمیز و ضدعفونی کنید.

مطمئن شوید که همیشه از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید. شما باید هر روز دندان های خود را مسواک بزنید. برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان می توانید روزی یک بار دهان خود را با دهانشویه تمیز کنید

اگر دندانپزشک مشکوک باشد که دندان های شما آسیب دیده است، اسکن دندان را برای تعیین وضعیت دندان ها انجام می دهد. اگر دندانپزشک به شما توصیه کرد که پرکردن را انجام دهید، حتماً آن را به موقع انجام دهید.

اگر دندان شما بسیار حساس است، یا اگر احساس می کنید لبه های آن تیز است، یا اگر دندان شما شکسته است، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چه زمانی باید پر کردن دندان را جایگزین کنیم؟

دلایل زیادی برای پر کردن دندان وجود دارد که در بیشتر موارد به دلیل ساییدگی روزانه و گذشت زمان ایجاد می شود.

وقتی با دندان غذا می خورید، پرکردگی دندان تحت فشار قرار می گیرد. با گذشت زمان، این مشکل باعث می شود که پرکردگی دندان ترک بخورد یا از دندان جدا شود (و اجازه دهد باکتری ها وارد دندان شوند) یا لق شوند.

با این حال، اگر پر کردن نمی تواند از دندان آسیب دیده شما محافظت کند، باید فورا آن را تعویض کنید. زیرا این موقعیت فرصت خوبی برای نفوذ باکتری ها به مناطقی است که مسواک به آنها دسترسی ندارد. در نتیجه به راحتی در آنجا تکثیر می شوند و از ذرات غذایی که وارد منطقه می شود تغذیه می کنند. این وضعیت منجر به پوسیدگی دندان می شود.

اگر پرکننده کامپوزیت دارید، پس از مدتی تمایل به تغییر رنگ دارد. بنابراین، اگر زیبایی دندان برای شما مهم است، ممکن است نیاز به ترمیم یا تعویض آنها داشته باشید.

اگر پرکردگی دندان به درستی عمل نکند، این وضعیت می تواند با حساسیت دندان یا دندان درد احساس شود. بهتر است یک یا دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا پرکردگی های خود را بررسی کنید. همچنین اگر علائمی مانند حساسیت دندان یا دندان درد ایجاد شد، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان را بررسی کرده و تعیین کنید که آیا زمان تعویض ترمیم دندان فرا رسیده است یا خیر.

چگونه دندان ها را با لیزر پر کنیم؟

پرکردن یا ترمیم دندان با لیزر یکی از روش های جدید و نوین دندانپزشکی است. این روش نیازی به بیهوشی ندارد و در هنگام برداشتن پلاک و پوسیدگی دندان دردی وجود ندارد. علاوه بر این، صدا و لرزش غیر طبیعی بازوی خلال دندان کاهش می یابد.

علاوه بر روش های فوق در کاشت لیزر، بافت سالم دندان آسیبی نمی بیند و تنها قسمت سیاه و آسیب دیده دندان برداشته می شود. همچنین می توان از لیزر برای تقویت فیلرها استفاده کرد. اما به طور کلی هزینه این روش بیشتر از هزینه درمان معمولی است.

خروج از نسخه موبایل