عمومیکسب و کار

چرا دور موتور جاروبرقی کم و زیاد می شود؟

علل کم‌وزیاد شدن دور موتور جاروبرقی

اگر می‌خواهید همواره خانه‌ای تمیز و پاکیزه داشته باشید، نباید از جارو کردن غافل شوید؛ جارو کردن یعنی از بین بردن زباله‌ها و آشغال‌هایی که روی زمین ریخته و چهرۀ خانه را شلوغ و نازیبا کرده است. همان‌طور که می‌دانید این روزها استفاده از جاروهای سنتی، تا حد زیادی منسوخ شده و جای خود را به جاروبرقی داده است. جاروبرقی، وسیله‌ای کارآمد است که به‌راحتی می‌توان با آن کار کرد و در کسری از ثانیه، زباله‌ها را از روی زمین جمع‌آوری کرد.

اما آیا برای شما هم پیش آمده که موقع استفاده از جاروبرقی، حس کنید دور موتور آن کم‌وزیاد می‌شود و حالت یکنواختی ندارد؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید وظیفۀ تنظیم مکش جاروبرقی، بر عهدۀ قطعه‌ای به نام «دیاک» است. دیاک پالس‌هایی را تولید می‌کند که جریان ورودی به موتور را تنظیم خواهند کرد؛ درنتیجه مکش جاروبرقی، کم‌وزیاد می‌شود. اگر ولتاژ کافی به دو سر دیاک نرسد، جاروبرقی اصلاً روشن نمی‌گردد؛ اما دلیل این مسئله چیست و چرا دور موتور گاه دچار نوسان می‌شود؟ در ادامه 6 دلیل عمدۀ این مشکل را با هم مرور خواهیم کرد.

Why-does-the-speed-of-the-vacuum-cleaner-motor-increase-and-decrease

1_انسداد، پوسیدگی و پارگی لوله جاروبرقی

انسداد، پوسیدگی و پارگی لوله جاروبرقی

وقتی می‌بینید دور موتور جاروبرقی، دائماً کم‌وزیاد می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی لوله‌های جاروبرقی است. ممکن است زباله‌ها و اشیاء ریزوُدرشتی در داخل لوله‌ها گیر کرده باشد و مسیر مکش را مسدود کند. تمیز کردن لوله جاروبرقی، بسیار آسان است؛ کافی است یک لوله باریک‌تر پیدا کنید و با بردن آن به داخل لوله جاروبرقی، هر مانعی را از میان بردارید. البته برای مطمئن شدن از اینکه چیزی داخل لوله‌ها گیر نکرده، از یک توپ کوچک نیز می‌توان استفاده کرد. برای این کار باید توپ کوچکی را داخل لوله رها کنید؛ اگر توپ از آن طرف لوله خارج شود، یعنی هیچ مانعی در آن نیست و احتمالاً مشکل از جای دیگری است.

یادتان باشد قبل از آنکه احتمالات دیگر را برای رفع مشکل بررسی کنید، به لولۀ خرطومی جاروبرقی هم نگاهی بیندازید و آن را ازنظر داشتن پوسیدگی و پارگی وارسی نمایید. اگر لولۀ خرطومی، پوسیده باشد، باید با لوله‌ای جدید جایگزین شود؛ اما برای حل مشکل پارگی، می‌توان آن را با چسب زدن موقتاً درست کرد. درصورتی‌که پارگی نزدیک به قسمت محفظه و رابط باشد، می‌توان آن بخش از پارگی را جدا کرده و مجدداً به محل اتصال، وصل نمود؛ اما پارگی در وسط لوله، راه‌حلی ندارد جز چسب زدن موقتی و خرید لوله خرطومی جدید.

2-پر شدن، پارگی و سوراخ کیسۀ جاروبرقی

کم‌وزیاد شدن دور موتور جاروبرقی با پر شدن کیسۀ جاروبرقی بی‌ارتباط نیست. اگر دقت کرده باشید وقتی کیسۀ جاروبرقی پر شده یا تکه‌های آشغال در آن باقی مانده باشد، دور موتور آن دچار نوسان می‌شود. این مسئله، رایج‌ترین دلیل برای کم‌وزیاد شدن دور موتور جاروبرقی است. البته نه‌تنها پر بودن، بلکه پارگی و سوراخ بودن کیسۀ جاروبرقی هم زمینه‌ساز بروز تغییر در دور موتور آن است. وقتی این کیسه دچار پارگی می‌شود، موتور باید با دور بیشتری کار کند و درنتیجه، فشار بیشتری را تحمل نماید. شما باید همواره مراقب باشید که کیسۀ جاروبرقی آسیبی نبیند و آن را سالم نگه دارید تا مشکلی پیش نیاید.

3_وقتی ولوم کم‌وزیاد جاروبرقی خراب می‌شود.

خرابی ولوم کم‌وزیاد جاروبرقی، بر قدرت مکش دستگاه نیز تأثیر می‌گذارد. گاه می‌بینیم که موتور جاروبرقی، با یک سرعت ثابت که از قضا بالاترین دور ممکن بوده، در حال کار است و بیشترین مکش را دارد. این مسئله که از پیامدهای خرابی ولوم کم‌وزیاد جاروبرقی است، به‌مرورزمان به سلامت دستگاه آسیب می‌زند. برای حل این مشکل، در اولین قدم باید علت خرابی ولوم را کشف کرد. گاه دلیل درست کار نکردن ولوم، کثیفی بُرد است. در این صورت، مسئله با شستن بُرد حل خواهد شد؛ کافی است کمی تینر بردارید و بُرد را با آن بشویید تا کاملاً تمیز شود؛ اما اگر مسئله فراتر از این حرف‌ها باشد، بهتر است برای بررسی‌های بیشتر به متخصص و تعمیرکار جاروبرقی مراجعه کنید و یا از نمایندگی تعمیرات جاروبرقی بوش بخواهید مشکل را رفع نمایند.

4_کثیف بودن کلکتور

کثیف بودن کلکتور، موجب کاهش قدرت موتور جاروبرقی شده و دور آن را کُند می‌سازد. چاره این مشکل ساده است؛ فقط باید آن را تمیز کنید. تمیز کردن کلکتور، با استفاده از بنزین و تینرهای قوی امکان‌پذیر است. برخی برای از بین بردن کثیفی‌های کلکتور، به استفاده از سمباده روی می‌آورند که به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست، این کار ممکن است باعث سوختن آرمیچر شود. یادتان باشد اگر خواستید آرمیچر را تمیز کنید، از مواد فرّار و یک مسواک استفاده کنید. البته دقت کنید که این موارد روی سیم‌پیچ‌ها نریزد و به آن‌ها آسیب نزند.
از دیگر عواملی که موجب کاهش قدرت موتور جاروبرقی می‌شود، تعویض زغال است. گاه قسمتی از زغال که می‌بایست در تماس با کلکتور باشد، شکل هلالی ندارد و موقع سایش، هلالی‌شکل می‌شود و این موجب کثیفی کلکتور خواهد شد. کسانی که می‌خواهند زغال جدید را جا بزنند، باید حتماً حالت هلالی را در سطح آن ایجاد نمایند.

5-نیم‌سوز شدن موتور جاروبرقی

نیم‌سوز شدن موتور جاروبرقی

آنچه تا بدینجا از دلایل کم‌وزیاد شدن دور موتور جاروبرقی گفته شد، نسبتاً ساده بود و با کمترین هزینه می‌توانستید آن را رفع کنید؛ اما گاه مسئله جدی‌تر از این‌ها است و حل آن تنها از عهده نمایندگی تعمیر بوش برمی‌آید؛ مثلاً نیم‌سوز شدن موتور جاروبرقی.
نیم‌سوز شدن موتور جاروبرقی، در کاهش یا افزایش دور موتور تأثیر دارد. این موضوع گاه باعث می‌شود که موتور با بیشترین توان کار کند و یا توان آن به طرز قابل‌توجهی افت نماید. این مشکل به‌راحتی قابل‌پیشگیری است؛ کافی است موقع جارو کردن حواستان را جمع کنید و قسمت‌های خیس و مرطوب را با جاروبرقی، جارو نکنید؛ چون این کار، یکی از مهم‌ترین علت‌های نیم‌سوز شدن موتور دستگاه است. یادتان باشد که اگر با موتور نیم‌سوز بخواهید جارو کشیدن را ادامه دهید، احتمال دارد که موتور به‌صورت کامل بسوزد.

6_خرابی یاتاق‌ها

  • بله؛ درست است! آن‌طور که به نظر می‌رسد، خرابی و آسیب‌دیدگی یاتاقان جاروبرقی، قدرت جاروبرقی را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. خراب شدن یاتاق‌ها دلایل مختلفی دارد؛ ازجمله ساییده شدن.
    شما باید همیشه به فرم یاتاقان‌ها توجه کنید و چنانچه متوجه شدید دچار سایش یا خرابی هستند، ایرادات آن‌ها را برطرف نموده و نسبت به تعویض ا
  • چرا دور موتور جاروبرقی کم و زیاد می شود؟

کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی دلایل متعددی دارد که تمامی آنها را در ادامه این مقاله بررسی می کنیم. در این حالت وقتی جاروبرقی را روشن می کنید، دور آن مدام کم و زیاد می شود و همین مسئله مشکلاتی را در عملکرد این دستگاه ایجاد می کند. معمولا از روی صدای جارو می توان زیاد و کم شدن دور آن را تشخیص داد. البته در این حالت، قدرت مکش هم تغییر می کند؛ اما عموما این مورد چندان محسوس نیست.

اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید، برای آشنایی با دلایل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی و البته راهکارهای حل این مشکل، ادامه مطلب را دنبال کنید. در صورتی که موفق به حل مشکل نشدید، می توانید برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان تعمیر جاروبرقی، با نمایندگی سامسونگ در مرکز سخت افزار ایران تماس بگیرید.

دلیل اصلی نوسان دور موتور در انواع مدل های جاروبرقی، خرابی قطعه ای به نام دیاک است. این قطعه، قدرت مکش جارو را تنظیم می کند و اگر ایرادی داشته باشد، دور موتور را نیز مختل می کند. دیاک، پالس هایی را تولید می کند که جریان ورودی به موتور را تنظیم می کنند و به این ترتیب، مکش دستگاه تنظیم می شود. اگر دو سر دیاک به ولتاژ کافی نرسد، . عواملی همچون انسداد یا پارگی لوله ها، پر یا سوراخ شدن کیسه جارو، آلودگی کلکتور و خرابی یاتاق ها، دیگر دلایل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی هستند.

راهکارهای حل مشکل نوسان دور موتور جاروبرقی سامسونگ

رفع انسداد یا تعویض لوله ها

اگر متوجه شدید که دور موتور جاروبرقی شما تغییر کرده و مدام کم و زیاد می شود، پیش از هر کاری لوله ها را چک کنید. در بسیاری از موارد زباله ها و … در لوله گیر کرده و باعث مسدود شدن آن می شوند. در نتیجه  و جارو قادر به مشکل با قدرت زباله ها نیست. در این صورت کافی است با یک لوله باریک تر، لوله اصلی دستگاه را تمیز کنید. از لوله خرطومی هم غافل نشوید؛ انسداد یا پارگی این لوله هم می تواند باعث کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی شود. در صورت نیاز، این لوله ها را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

تعویض کیسه جاروبرقی

یک راهکار ساده دیگر برای حل مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی، تعویض کیسه این دستگاه است. معمولا وقتی کیسه جاروبرقی پر شده یا تکه ‌های آشغال در آن باقی می ماند، دور موتور دستگاه دچار نوسان می ‌شود. حتی اگر این کیسه سوراخ یا پاره شود هم روی قدرت مکش و دور موتور جاروبرقی تاثیر می گذارد. در این حالت موتور باید با دور بیشتری کار کند و در نتیجه، فشار بیشتری را تحمل کند. بنابراین بهتر است کیسه جاروبرقی را به صورت منظم چک و تعویض کنید تا موتور در معرض خرابی قرار نگیرد.

تعمیر ولوم کم و زیاد جاروبرقی

یکی دیگر از اقداماتی که می تواند به حل مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی کمک کند، تعمیر ولوم این دستگاه است. گاهی موتور جاروبرقی با سرعت ثابت کار می کند؛ یعنی دور موتور در بالاترین حد است و بیشترین میزان مکش را دارد. در این صورت احتمالا ولوم آسیب دیده و نمی تواند دور دستگاه را به درستی تنظیم کند.

این وضعیت و تداوم آن، فشار بسیار زیادی به موتور وارد کرده و به مرور باعث ضعیف شدن و حتی از کار افتادن این قطعه می شود. در این شرایط باید اول دلیل یا دلایل خرابی ولوم را شناسایی کنید و سپس این بخش را تعمیر نمایید. بهتر است برای حل مشکل به صورت تخصصی از کارشناسان تعمیرات جاروبرقی سامسونگ کمک بگیرید.

تمیز کردن کلکتور

گاهی تنها با تمیز کردن کلکتور، می توان مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی را از بین برد. این قطعه باید با شوینده های مخصوص تمیز شود. برخی از کاربران سطح کلکتور را سمباده می کشند؛ اما این کار اصلا درست نیست و ممکن است موجب سوختن آرمیچر شود. بهتر است برای تمیز کردن کلکتور هم از تکنسین های مجرب تعمیرات جاروبرقی کمک بگیرید تا این کار را به صورت تخصصی و به درست ترین شکل انجام دهند.

تعمیر یا تعویض موتور جاروبرقی

اگر هیچ کدام از روش های ذکر شده مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی را برطرف نکردند، احتمالا نیاز به تعمیر یا تعویض موتور این دستگاه است. اگر موتور نیم سوز شده باشد، دور دستگاه هم دچار نوسان می شود. معمولا موتور بر اثر نفوذ رطوبت نیم سوز می شود؛ مثل وقتی که قسمت های خیس و مربوط را هم جارو می کنید. اگر موتور نیم سوز را به موقع تعمیر نکنید، ممکن است این قطعه بسوزد و ناچار به پرداخت هزینه بسیار زیادی برای تعویض آن شوید.

تعویض یاتاق ‌ها

در نهایت آخرین راهکار برای حل مشکل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی، تعویض یاتاقان هاست. این قطعات به مرور زمان ساییده می شوند و از کار می افتند. معمولا یاتاقان ها قابل تعمیر نیستند و پس از مدتی باید آنها را با نمونه های جدید تعویض کرد.