نماد سایت مجله سلامتی ایران

چالش‌های متداول مرتبط با استفاده از عینک طبی چیست؟

استفاده از عینک طبی در مواقعی که طبق تجویز پزشک باشد ضروری است و سهل انگاری در استفاده از آن به چشم هایتان آسیب می رساند. تا پایان این مطلب از همراه ما باشید.

آیا عدم استفاده از عینک طبی باعث می شود ؟

علت اصلی عیوب انکساری و ضعیفی چشم توارث است. عینک وسیله ی کمک بینایی است و تاثیری در بهبودی ضعیفی چشم ندارد. اما بدون عینک فرد به راحتی نمی بیند و ممکن است کیفیت زندگی او تحت تاثیر یک بینایی بد قرار ‌گیرد.

فقط یک استثنا وجود دارد، در اطفال بین ۴ تا ۶ سال اختلالات بینایی می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات و مسائل بینایی شود، این گروه سنی درمان‌های خاص خود را دارد. گاهی هم عینک به منظور اصلاح انحرافات چشمی تجویز می گردد که در آن صورت نیز باید طبق تجویز پزشک معالج استفاده شود. اما به طور کلی استفاده از عینک به منظور خوب دیدن و راحت دیدن است و اگر عینک نزنیم این دو امتیاز بینایی را از دست می‌دهیم.

آیا استفاده از عینک طبی باعث درمان بینایی می شود ؟

سوالی که اغلب بین افراد مختلف جامعه به وجود می آید، آن است که آیا عینک زدن باعث بهبودی و درمان چشم ها و عینک نزدن باعث تضعیف آن می شود یا خیر؟ این سوال که غالبا به اشتباه از فروشندگان عینک ها پرسیده می شود، جواب منحصر بفردی ندارد ولی به طور کلی اگر بخواهیم از زبان چشم پزشکان به آن پاسخ دهیم، باید گفت:

عینک می تواند در بعضی موارد باعث تصحیح و بهبود وضعیت چشم ها شود اما این مورد تنها برای افراد با سنین زیر 10 سال و برای جلوگیری از تنبلی چشم است که در این حالت باید استفاده از عینک اجباری شود.

در مورد افراد بالای این سن، عینک تنها می تواند به عنوان یک ابزار کمکی برای بهبود وضعیت بینایی فرد استفاده شود. این بدان معنی است که اگر فردی عینک بزند، نمره چشم او پایین نمی آید و یا بیماری اش رفع نمی شود، بلکه با استفاده از عدسی، می تواند بهتر اشیاء پیرامون خود را ببیند که این مورد تنها با وجود عینک میسر است.

آیا عینک زدن باعث کوچک شدن چشم میشود ؟

استفاده از عینک طبی می‌تواند بسته به اینکه نزدیک بین هستید یا دوربین، چشمان شما را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نشان دهد. معمولا افراد نزدیک بین از عینک‌های طبی که دارای عدسی واگراست، استفاده می‌کنند.

عدسی واگرا تصویر را کوچک‌تر می‌کند و باعث می‌شود این افراد چشم‌هایشان در پشت لنز کوچک‌تر دیده بشود. شماره چشم نیز در کوچک‌تر دیده شدن چشم پشت عدسی تاثیرگذار است. هر چه شماره چشم بیشتر باشد، چشمشان در پشت عدسی کوچک‌تر دیده می‌شود. برای حل این مشکل استفاده از عدسی‌های آسفریک و یا فشرده را به شما توصیه می‌کنیم.

ساختار این عدسی‌ها به شکلی است که ریز نمایی چشم‌ را تا حد امکان کاهش می‌دهند. بنابراین در جواب به این سوال که آیا ضعیفی چشم باعث کوچک شدن چشم میشود یا خیر، باید گفت ضعیفی چشم بر روی سایز فیزیکی چشم اثر نمی‌گذارد بلکه با توجه به شماره چشم، می‌تواند در پشت عدسی کوچک‌تر دیده شود.

عوارض استفاده از عینک‌ طبی نامناسب

امروزه عینک به‌عنوان یک کالای طبی، یکی از ملزومات مهم سلامتی برای هر فرد محسوب می‌شود. اصولاً عینک‌های طبی به‌منظور بهبود عملکرد بینایی، رفع عیوب چشم و محافظت از چشم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اگر در انتخاب یک عینک طبی مناسب دقت کافی نداشته باشید، این عینک نه‌تنها کمکی به بهبود عملکرد بینایی و محافظت از چشمان شما نمی‌کند بلکه خود منجر به بروز آسیب‌های چشمی و عوارض عینک نیز می‌گردد. ازجمله عوارض عینک طبی نامناسب می‌توان به افزایش  نمره عینک، کاهش تمرکز فرد، ایجاد سردردهای خفیف و ایجاد اثرات منفی بسیار بر روی عملکرد عضلات چشم اشاره کرد.

عوارض عینک طبی نامناسب در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. بزرگسالان هنگام احساس علائم ناخوشایند آن را با پزشک معالج در میان گذاشته و مانع از استفاده از عینک نامناسب می‌شوند. اما متأسفانه در کودکان این‌طور نیست و بسیاری از کودکان به این علائم توجهی نمی‌کنند. ازاین‎رو استفاده از عینک‌های طبی نامناسب عوارض خطرناکی برای چشم کودکان به دنبال خواهد داشت.

باورهای غلط در مورد عینک طبی و وضوح بینایی

در زیر دو باور غلط در مورد عینک طبی و چشم‌ها را برایتان نوشته‌ایم و توضیح داده‌ایم چرا اشتباه هستند.

پوشیدن عینک باعث ضعیف شدن بینایی می‌شود

بعضی‌ها فکر می‌کنند مجبور کردن چشم برای فوکوس کردن بدون استفاده از هیچ وسیله و ابزار جانبی، به عضله‌های اطراف کره چشم کمک می‌کند تا قوی شوند. و به این ترتیب چشم‌ها دوباره قدرت بینایی خود را به دست خواهند آورد. این باور به هیچ عنوان صحت ندارد و نه تنها به برطرف شدن عیوب انکساری کمکی نمی‌کند، بلکه باعث خستگی چشم و تاری دید در بزرگسالان می‌شود. در کودکان هم ممکن است سبب پیشرفت نزدیک بینی شود.

درست برعکس، باید بدانید که عینک کمک می‌کند تا علاوه بر داشتن دید واضح، فشاری هم به چشم‌ها وارد نشود و در نتیجه سردرد و تاری دید به وجود نیاید.

استفاده از عینک اشتباه به چشم آسیب می‌رساند

همیشه بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد تا چشم به عینک طبی جدیدی عادت کند. پس خیلی عادی است که وقتی شما عینک جدید می‌گیرید تا چند وقت دید واضحی نداشته باشید. اگر در این مدت تاری دید دارید به این معنی نیست که چشم‌ها در معرض خطر هستند. روند عادت کردن به عینک جدید با عوارضی همچون سردرد، خستگی چشم و خستگی عمومی بدن همراه است.

نشانه‌های خستگی چشم شامل موارد زیر است:

علت‌های رایج ضعف بینایی چیست ؟

به نظر شما کدام قسمت از چشم آسیب می بیند که باید از عینک استفاده کنیم؟ سه عنصر مهم می‌تواند در تشخیص ضعیفی چشم اثرگذار باشد:

  1. چگونگی تمرکز نور بر شبکیه توسط قرنیه و عدسی
  2. میزان حساس بودن عصب‌های شبکیه و مرکز‌های بینایی در مغز
  3. توانایی مغز در تفسیر اطلاعاتی که از مغز دریافت می‌کند

عواملی همچون کاهش انعطاف‌پذیری عدسی که به آن پیرچشمی می‌گویند نیز از دیگر دلایل رایج ضعف چشم هستند. عامل بعدی آستیگماتیسم است که همان ناهنجاری در قرنیه می‌باشد. دور بینی و نزدیک بینی نیز از دلایل شایع ضعف بینایی هستند. پس تا جای ممکن از تماس مستقیم با نور شدید پرهیز نمایید و استفاده از وسایل دیجیتالی یا گوشی همراه را تنها به موارد ضروری موکول کنید. به فاصله کتاب از چشمان خود در زمان مطالعه دقت کنید و از بیداری های دیر وقت شبانگاهی پرهیز کنید.

چگونه عینک طبی مناسب انتخاب کنیم ؟

امروزه عینک‌های طبی، با ظاهرهای مختلف و اندازه‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. نکته مهم در انتخاب یک عینک طبی مناسب توجه به‌اندازه‌ی لنزهای عینک است. عینک‌هایی با لنزهای کوچک می‌توانند آسیب‌های فراوانی برای چشم به دنبال داشته باشد.

یکی از عوارض خطرناک عینک نامناسب بر چشم آسیب‌های استفاده از عینک‌های طبی با لنز کوچک، محدود شدن میزان دید و عدم تحرک ماهیچه‌های چشمی است که باعث ایجاد تغییر حالت در اطراف چشم می‌شود. به دلیل آنکه استفاده از عینک‌های کوچک منجر به بروز تغییر حالت در چشم می‌گردد توصیه می‌شود افراد از عینک‌هایی با لنزهای بزرگ‌تر استفاده کنند.

ازجمله نکات مهم دیگری که در انتخاب یک عینک طبی مناسب باید در نظر گرفته شود، تعیین دقیق نمره چشم فرد توسط متخصص چشم‌ پزشک یا اپتومتریست است. استفاده از عینک طبی با نمره اشتباه عوارض بسیاری برروی چشم‌ها دارد. ازجمله عوارض عینک می‌توان به بالا رفتن نمره چشم و اختلال در عملکرد مغز افراد اشاره کرد.

متأسفانه برخی از افراد هنگام تعویض عینک، از عینکی که سال‌ها از آن استفاده می‌کرده‌اند کپی‌برداری می‌کند درحالی‌که این کار کاملاً اشتباه است. بهترین کار این است که اگر از آخرین معاینه و تاریخ نسخه عینک شما بیشتر از ۶ ماه گذشته است، مجدداً برای تعیین نمره عینک به چشم‌پزشک مراجعه کرده و بر اساس معاینه جدید خود اقدام به سفارش ساخت و خرید عینک جدید نمایید.

متأسفانه امروزه فروش عینک‌های آفتابی ارزان‌قیمت و بی کیفیت و بدون استاندارد در مکان‌های غیر مرتبط و حتی دست‌فروشان بسیار رایج شده است. اما استفاده از یک عینک آفتابی نامناسب چه عوارضی برای چشم‌ها به دنبال دارد؟

طبق گفته پزشکان متخصص در این زمینه، استفاده از عینک‌های آفتابی نامناسب و غیراستاندارد خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های چشمی همچون آب‌مروارید، پیرچشمی، کاتاراکت و آسیب به قرنیه را افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه اشعه UV با فرکانس کمتر از ۴۰۰ نانومتر یکی از مضرترین اشعه‌ها برای چشم و پوست به شمار می‌رود، استفاده از یک عینک آفتابی استاندارد می‌تواند نقش بسیار مؤثری در حفاظت از چشم‌های شما داشته باشد.

ازجمله ویژگی‌های یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد، این است که سطح دور چشم را کاملاً بپوشاند و از رسیدن نور به چشم جلوگیری نماید و دارای باشد. با توجه به مطالب گفته‌شده در بالا، برای جلوگیری از عوارض خطرناک عینک نامناسب بر چشم ضروری است که در خرید عینک آفتابی مناسب دقت نموده و آن را از بهترین اپتومتریست قم خریداری نمایید.

خروج از نسخه موبایل