نماد سایت مجله سلامتی ایران

عینک آفتابی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

همه ما به دنبال بهترین عینک آفتابی هستیم که علاوه بر ظاهری زیبا و متناسب، از چشمان ما در برابر اشعه های مضر محافظت کند. اما آیا تشخیص عینک آفتابی خوب و بد آسان است؟ برای خریدن عینک آفتابی مناسب حتما به یک دکتر چشم پزشک شیراز مراجعه کنید.

عینک خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تناسب روی صورت

یکی از ویژگی های عینک دودی خوب این است که عینک روی صورت خود قرار می گیرد. عینک های متناسب با صورت علاوه بر تاثیر مثبت بر ترکیب کلی صورت، در جلوگیری از اشعه های مضر فرابنفش (UV) نیز موثر هستند. عینک آفتابی استاندارد باید به راحتی روی سر قرار بگیرد، نه خیلی تنگ یا خیلی شل.

مرکز عینک چشم باید در راستای مرکز چشم باشد. توصیه می شود فریم عینک آنقدر بزرگ نباشد که اشعه ماوراء بنفش به محیط منتقل شود.

طراحی قاب عینک

یکی دیگر از ویژگی های عینک آفتابی خوب این است که به خوبی روی صورت افراد می نشیند. انواع عینک آفتابی با فریم های زیبا در سبک های مختلف در بازار موجود است. در بیشتر موارد، فریمی که افراد انتخاب می کنند بر اساس زیبایی است. اما توصیه ما این است که عینک دودی را بر اساس علاقه انتخاب نکنید و در خرید عینک آفتابی حتما به ویژگی های صورت خود توجه کنید و متناسب با فرم صورتتان باشد.

همچنین برای برخی فعالیت ها، خرید یک عینک آفتابی استاندارد می تواند نقش موثری در محافظت از چشمان شما در برابر ضربه داشته باشد. به عنوان مثال اکثر مدل های عینک آفتابی ورزشکاران دارای طرحی باریک و متناسب با صورت بوده و با پوشاندن کامل چشم و محیط اطراف از ورود اشعه ماوراء بنفش به چشم و پوست اطراف جلوگیری می کند.

همچنین به خاطر داشته باشید که هر چه عینک دودی بزرگتر باشد، فضای بیشتری روی صورت را می پوشاند. بنابراین آسیب های ناشی از نور خورشید به چشم ها کمتر خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یکی از ویژگی های عینک آفتابی اندازه و سبک بودن آنهاست.

محافظت در برابر اشعه فرا بنفش

یکی از ویژگی های اصلی عینک آفتابی خوب محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش است. عینک های موجود در بازار با توجه به میزان محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش طبقه بندی و تعیین می شوند. بنابراین در هنگام خرید عینک ابتدا باید از محافظت 100 درصدی عینک در برابر اشعه ماوراء بنفش اطمینان حاصل کنید.

همچنین با انتخاب عینک آفتابی با عدسی پلاریزه و ضد انعکاس می توانید تابش نور را کاهش دهید تا از چشمان خود مراقبت بهتری داشته باشید.

لنزهای پلاریزه از چشم ها در برابر اشعه محافظت می کنند و اشعه ماوراء بنفش را مسدود نمی کنند. پلاریزاسیون نور منعکس شده از سطوح بازتابنده مانند آب و آسفالت را کاهش می دهد. اما محافظت زیادی در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش ایجاد نمی کند.

مواد قاب و لنز

اکثر عینک ها، به خصوص عدسی ها، از پلاستیک ساخته شده اند. اما تفاوت های زیادی در نوع پلاستیک مورد استفاده وجود دارد. پلاستیک مرغوب کمتر باعث شکستن عینک و آسیب دیدن چشم می شود. ساخته شده از قاب و عدسی پلی کربنات، عینک سبک وزن و بادوام است.

بنابراین استحکام و ماندگاری بیشتری دارند که یکی از ویژگی های عینک دودی خوب است. CR-39 نوعی پلاستیک باکیفیت است که برای ساخت لنزهایی کاملاً نشکن استفاده می شود.

عینک آفتابی باحال

اگر دقت کرده باشید، رانندگی در جاده در روزهای آفتابی یا روزهای برفی سخت و دردناک است. این کاملا طبیعی و صاف است، مانند جاده ها، برف، آب و غیره که نور خورشید را به گونه ای دیگر منعکس می کنند و به چشم شما ارائه می شوند.

بنابراین یکی از مهم ترین ویژگی های یک عینک آفتابی خوب، لنزهای پلاریزه هستند. لنزهای پلاریزه تابش نور از سطوح بازتابنده مانند آب یا جاده ها را کاهش می دهند. بیشتر از خورشید محافظت نمی کند. اما فعالیت هایی مانند رانندگی می تواند ایمن تر باشد.

طول عمر عینک آفتابی

نتایج مطالعه انجام شده توسط محققان نشان می دهد افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که نور خورشید بسیار شدید است باید هر دو سال یکبار عینک آفتابی خود را تعویض کنند. به گزارش Gizmodo، استانداردهای ملی منطقه ای برای سطوح حفاظت از اشعه ماوراء بنفش هر عینک آفتابی با میزان و شدت تابش در هر منطقه مرتبط است و این مقدار در منطقه به منطقه متفاوت است.

این مطالعه می گوید که با گذشت زمان اندازه عدسی های شیشه ای کاهش می یابد و نواحی محافظ آن کاهش می یابد، بنابراین توصیه می شود افراد هر دو سال یک بار عینک خود را تعویض کنند. این آسیب لنز را آسیب پذیر می کند و به مرور زمان باعث ترک خوردن یا شکستن آن می شود. اگر لنز سطح حفاظت (محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش) را برآورده نکند، در نهایت فرد دچار بیماری آب مروارید (کدر شدن عدسی چشم) و آسیب به شبکیه می شود.

عینک رنگی

یکی دیگر از ویژگی های عینک خوب رنگ لنز است. شیشه ها در رنگ های مختلف موجود هستند که هر کدام نور متفاوتی را فیلتر می کنند.

لنزهای خاکستری نور را بدون تغییر رنگ کاهش می دهند. بنابراین عینک های دودی با لنزهای خاکستری برای رانندگی ایده آل هستند. لنزهای قهوه ای و کهربایی علاوه بر از بین بردن تابش خیره کننده، نور آبی را کاهش می دهند.

یک لنز گرادیان که از بالای لنز تا پایین لنز از تیره به کم رنگ تغییر رنگ می دهد مانند شیشه جلو اتومبیل عمل می کند. به این ترتیب دید فرد تاریک نمی شود و نور خورشید در قسمت بالایی مسدود می شود.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه لنزهای مشکی ظاهری شیک و جذاب دارند، اما محافظت کمتری نسبت به عینک آفتابی استاندارد UV دارند.

از طرفی لنزهای رنگی مانند سبز و خاکستری آنطور که باید نور خورشید را کاهش نمی دهند. اما تفاوت در حال افزایش است. این نوع شیشه برای ورزشکاران به خصوص بیسبال یا گلف انتخاب خوبی است.

اندازه عینک

این قاب به راحتی در اطراف بینی و گوش قرار می گیرد بدون اینکه نیشگون بگیرد یا مالش یابد.

وزن عینک آفتابی باید به طور مساوی بین گوش و بینی شما توزیع شود. قاب باید به اندازه کافی سبک باشد تا از اصطکاک بیش از حد در این نقاط تماس جلوگیری شود.

مژه ها نباید با فریم تماس داشته باشند.

ممکن است بتوانید قاب های فلزی یا فلزی را با خم کردن آرام قاب روی پل یا میله تنظیم کنید.

ممکن است بتوانید تایرها را با فشار دادن آنها به هم نزدیک یا دورتر تنظیم کنید.

قیمت عینک آفتابی

همچنین بد نیست قیمت عینک آفتابی را نیز در نظر بگیرید. اگرچه قیمت یکی از ویژگی های عینک آفتابی خوب نیست، اما با توجه به مبلغی که می پردازید می توانید به اصل یا تقلبی بودن عینک دودی مورد نظر خود پی ببرید.

البته همچنان تاکید می کنیم که گران بودن عینک آفتابی به معنای خوب و استاندارد بودن آن نیست.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، توانایی لنز در جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش است، زیرا از عینک های رنگی برای محافظت از چشمان خود در برابر نور خورشید استفاده می کنید.

6 ویژگی رایج عینک آفتابی خوب

1- تیرگی عینک آفتابی باید به حدی باشد که فرد در زیر نور آفتاب راحت باشد و چشم را کور نکند.

2- وقتی عینک آفتابی را جلوی صفحه طرح دار تکان می دهیم. ورق نباید مواج، مبهم، کج و منحرف باشد.

3- عینک آفتابی نباید در درک رنگ اجسام و چراغ راهنمایی اختلال ایجاد کند. عینک های خاکستری در این زمینه محبوب هستند.

4- شیشه باید در برابر ضربه مقاوم باشد. پلی کربنات از همه پایدارتر است.

5- عدسی ها باید اشعه UV را جذب کنند.

6- فریم عینک به اندازه کافی بزرگ باشد.

چه کسی دیگر نیاز به عینک زدن دارد؟

کارگران، کشاورزانی که زمان زیادی را زیر نور آفتاب می گذرانند یا کودکانی که برای تفریح ​​زمان زیادی را زیر نور آفتاب می گذرانند.

مردم به کوهنوردی، اسکی یا انرژی خورشیدی.

بیماران مبتلا به آب مروارید، ناخنک یا آسیب ماکولا

افرادی که از داروهای حساس کننده نور مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین، آلوپورینون استفاده می کنند

افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند؛ (در واقع، برخی از لنزهای داخل چشمی دارای پوشش فیلتر UV هستند)

افراد مبتلا به آلرژی چشم یا خشکی چشم در این موارد با کاهش جریان هوای جلوی چشم علائم را کاهش می دهند.

خروج از نسخه موبایل