ورزشی

چالش‌های تأمین اجتماعی با مراکز فیزیوتراپی/ پرداخت بخش اعظمی از هزینه‌ها از جیب بیمار

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی تشریح کرد؛

چالش‌های تأمین اجتماعی با مراکز فیزیوتراپی  پرداخت بخش اعظمی از هزینه‌ها از جیب بیمار

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، از نحوه تعامل بیمه تأمین اجتماعی با مراکز فیزیوتراپی گلایه کرد و گفت: مردم بخش اعظمی از هزینه‌های فیزیوتراپی را از جیب پرداخت می‌کنند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایرج عبداللهی رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، درباره نحوه پوشش خدمات فیزیوتراپی توسط سازمان بیمه تأمین اجتماعی، گفت: خدمات فیزیوتراپی دارای کد‌های مختلفی است که تنها دو کد آن توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود، در حالی که کد تمرین درمانی نیز مطابق با استاندارد مربوطه باید تحت پوشش بیمه باشد، اما تأمین اجتماعی از پرداخت کد تمرین درمانی اجتناب می‌کند.

وی افزود: در مورد مراکز خصوصی فیزیوتراپی با توجه به اختلاف تعرفه بخش دولتی و خصوصی و نیز محدود بودن کد‌های پرداختی توسط بیمه و سقف‌های ریالی لحاظ شده عملاً مبلغ پرداختی سازمان تأمین اجتماعی بخش کوچکی حدود ۲۰ درصد تعرفه را شامل می‌شود و پرداخت بخش اعظم هزینه درمان بر دوش بیمار است.

عبداللهی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد به موقع انجام می‌شود یا خیر، گفت: متأسفانه خیر. به دلیل مشکلات مالی که ظاهراً سازمان تأمین اجتماعی با آن دست به گریبان است، پرداخت صورتحساب مراکز فیزیوتراپی با کسور قابل توجه و تأخیر زیادی همراه است به طوری که در سطح کشور بیش از ۸ ماه تأخیر در پرداخت‌ها وجود دارد.

وی به مشکلات ثبت نسخ فیزیوتراپی در سامانه تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: سامانه ثبت نسخ در تأمین اجتماعی در عین حال که کُند و وقت گیر است و با قطعی زیادی مواجه می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده که اغلب پزشکان در ثبت دقیق نسخ الکترونیک خدمات فیزیوتراپی مشکل دارند و برخی خدمات در سامانه وجود ندارد. از طرف دیگر نحوه انتخاب نواحی درمان در سامانه دقیق نیست و مشکلات متعددی را برای پزشک و مراکز فیزیوتراپی ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: اخیراً سازمان تأمین اجتماعی با هدف صرفه‌جویی مالی و بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، منافع بیمار و مراکز فیزیوتراپی، ثبت کد یک بار مصرف ارسالی به تلفن همراه بیمار را از طریق سامانه در هر جلسه درمانی الزامی نموده و حداکثر ظرف یک دقیقه باید این کد در سامانه ثبت شود. در حالی که انجام چنین پروسه‌ای توسط مراکز فیزیوتراپی در عمل مقدور نیست و بخش عمده نسخ روزانه بیماران مراجعه کننده قابل ثبت نبوده و به رغم جلسات مشترکی که با مدیریت سازمان تأمین اجتماعی داشته ایم و قول‌های مساعد دوستان، همچنان این مشکل بزرگ رفع نشده است.

وی افزود: فیزیوتراپی، درمان تک جلسه‌ای نیست و طی جلسات مشخصی انجام می‌شود و به دلایل متعددی مانند همراه نبودن یا ثبت نبودن تلفن همراه بیمار یا عدم آنتن‌دهی مناسب در برخی مراکز درمانی، مشکلات اینترنتی و موارد متعدد دیگر؛ عملاً امکان ثبت بسیاری از جلسات در این بازه زمانی کوتاه محقق نشده که نتیجه آن آزار و اذیت و ضرر مالی جهت بیمار و مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تأمین اجتماعی است.

عبداللهی خاطرنشان کرد: امیدوارم سازمان تأمین اجتماعی با در نظر گرفتن مشورت‌های فنی و تخصصی انجمن فیزیوتراپی ایران، نسبت به اصلاح این روند غیرمنطقی اقدام نماید؛ در غیر این صورت و با عنایت به عملکرد مالی غیرقابل قبول سازمان تأمین اجتماعی، مراکز فیزیوتراپی چاره‌ای جز دریافت هزینه آزاد نسخ فیزیوتراپی ثبت نشده به دلایل فوق را نخواهند داشت.

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.