اقتصادی

پرداخت ۹۴۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در ۳ سال

در دولت سیزدهم، یکی از سیاست‌های مهم بانک مرکزی، تامین و اعطای تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف جامعه است که در سه سال گذشته عملکرد مثبتی در این بخش ثبت شده است؛ به گونه‌ای که طی این مدت در هفت بخش نزدیک به ۹۴۰.۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، بانک مرکزی در دولت سیزدهم برنامه اعطای تسهیلات در حوزه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داد و از آنجاکه تاکید شهید سید ابراهیم رئیسی در جایگاه رئیس دولت بر افزایش و اعطای تسهیلات حمایتی به بخش‌های مختلف جامعه بود، این دغدغه به یکی از تکالیف بانک مرکزی تبدیل شد.

پرداخت وام ازدواج و فرزند آوری به ۴.۲ میلیون متقاضی

شبکه بانکی از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز حدود ۴۵۷ همت (هزار میلیارد تومان) به بیش از چهار میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۲۹ متقاضی تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده است.

همچنین طی این مدت مبلغ ۲۰۴.۶ همت تسهیلات در قالب قانون جهش تولید مسکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

از ابتدای دولت سیزدهم نیز ۳۶.۴ همت تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۶۴ هزار و ۴۳ متقاضی پرداخت شده است.

علاوه بر این، ۸۵.۵ همت تسهیلات برای خرید تضمینی گندم، ۱۲۰.۹ همت برای تامین دارو و ۳۵.۴ همت برای خرید دیگر محصولات کشاورزی از ابتدای دولت سیزدهم از سوی شبکه بانکی تسهیلات پرداخت شده است.

پرداخت ۹۴۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در ۳ سال

پرداخت ۱۳۵۰ همت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط

همچنین از ابتدای دولت سیزدهم در راستای حمایت از تولید شبکه بانکی مبلغ ۱.۳۵ همت (۱۳۵۰ هزار میلیارد تومان) تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت شده است.

پرداخت ۹۴۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در ۳ سال

رشد ۲۴.۷ درصد اعطای تسهیلات در سال ۱۴۰۲

در سال گذشته شبکه بانکی بیش از ۵۶۴۶ همت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرد که ۱۱۲۰ همت معادل ۲۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

همچنین بیش از ۸۱ درصد از تسهیلاتی که در شبکه بانکی پرداخت شده، برای حمایت از کسب و کارها و تولید بوده است.

 برهمین اساس، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی فروردین امسال مبلغ ۲۴۰.۷ همت (۲۴۰۷ هزار میلیارد ریال) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۴۷.۹ همت (۴۷۹.۹ هزار میلیارد ریال) و معادل ۲۴.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۲۰۵.۱ همت (۲۰۵۱ هزار میلیارد ریال) معادل ۸۵.۲ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۳۵.۵ همت (۳۵۵.۲ هزار میلیارد ریال) معادل ۱۴.۸ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

گفتنی است؛ تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) به مبلغ ۵۲.۲ (۵۲۲.۶ هزار میلیارد ریال) معادل ۲۱.۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی را شامل می‌شود.

پرداخت ۹۴۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در ۳ سال

اختصاص ۱۰۰ همت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال

بر اساس اعلام بانک مرکزی، امسال ۱۰۰ همت اعتبار برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال در قانون بودجه سال جاری  اختصاص یافت است که در حال حاضر سهمیه بانک‌ها تعیین و به آنها ابلاغ شده است. همچنین هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته تا توزیع استانی و دستورالعمل‌های مربوط به سایر نهادها با هماهنگی بانک مرکزی تسریع پیدا کند. این امر باعث می‌شود پرداخت تسهیلات سریع‌تر انجام شود.

سال گذشته، شورای پول و اعتبار به منظور گسترش دامنه دربرگیری تسهیلات اشتغال تصمیم گرفت تا سقف تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه اشتغال به رسته‌های شغلی بیشتری اختصاص پیدا کند.

افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان

در دولت سیزدهم، بانک مرکزی و شبکه بانکی ضمن حمایت از عرضه و تولید در بخش مسکن، بر حسب «قانون جهش تولید مسکن» در تلاش است، موانع و مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف از جمله موانع مربوط به پرداخت تسهیلات پروژه‌ها را براساس مقررات برطرف سازد. همچنین در بخش تقاضا نیز برای اینکه جوانان خانه‌دار شوند و فرهنگ سپرده‌گذاری ترویج پیدا کند، مقرر است سقف تسهیلات مسکن جوانان افزایش یافته و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شود.

گفتنی است؛ تا امروز حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان(۲۰۲ همت) تسهیلات در این بخش به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش بنیان

در دولت سیزدهم، بانک مرکزی برای حمایت از «شرکت‌های دانش بنیان» در قالب قانون بوجه و در سال جاری شبکه بانکی مکلف شد تا به میزان ۳.۲ همت از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد.

همچنین اعطای تسهیلات عادی همچون سنوات گذشته به این شرکت‌ها در حال انجام است که در این راستا سال گذشته، شبکه بانکی بیش از ۲۳۳ همت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کرد که نسبت به سال قبل جهش و رشد ۶۱ درصدی را نشان می‌دهد.

پرداخت ۹۴۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در ۳ سال

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.