فرهنگ و هنر

هجرت و جهاد، دو رکن اساسی تمدن اسلامی است

مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، در نشست “عرفان در تمدن اسلامی” که در سارایو برگزار شد، به تبیین نقش دو عنصر کلیدی “هجرت” و “جهاد” در شکل گیری و تداوم تمدن اسلامی پرداختند.

 به گزارش مجله سلامتی ایران به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایشان با اشاره به هجرت پیامبر اکرم (ص) به عنوان نقطه آغازین تاریخ اسلام، بر اهمیت این مفهوم در اندیشه اسلامی تاکید کردند. به گفته ایشان، هجرت در نگاه عارفان مسلمان، حرکتی تکاملی و خروج از ظلمت عالم مادی به سوی مراتب رفیع هستی است.

 طباطبایی در ادامه به دو نوع هجرت “آفاقی” و “انفسی” اشاره کردند و گفتند: خداوند در قرآن کریم انسان ها را به هجرت در هر دو سطح فراخوانده است. هجرت آفاقی به معنای مهاجرت از مکانی به مکان دیگر برای رهایی از ظلم و نشر معارف الهی است و هجرت انفسی به معنای مبارزه با نفس اماره و رهایی از قید و بندهای شیطانی است.

ایشان همچنین خاطرنشان کردند که جهاد نیز در کنار هجرت، رکن اساسی دیگری در تمدن اسلامی به شمار می رود. جهاد در معنای عام خود به معنای هرگونه تلاش و کوششی است که در راستای اهداف الهی صورت می گیرد و از مراتب مختلفی از جهاد اصغر تا جهاد اکبر برخوردار است.

 طباطبایی در ادامه سخنان خود به تبیین پیوند عمیق بین هجرت و جهاد پرداختند و گفتند: هجرت انفسی، مقدمه جهاد اکبر و مبارزه با نفس اماره است. انسانی که از طریق هجرت انفسی به خودشناسی و معرفت نفس دست می یابد، آنگاه توانایی لازم را برای جهاد اکبر و مبارزه با دشمنان درونی و بیرونی خواهد داشت.

ایشان در پایان سخنان خود تاکید کردند که توجه به هجرت و جهاد از منظر عرفان اسلامی، راهگشای ساختن جامعه ای عاری از خشونت و ظلم و ستم و زمینه ساز تمدنی نوین و پویا خواهد بود.

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.