بین الملل

نیجر صادرات اورانیوم و طلا به فرانسه را ممنوع کرد

تولید, شورش, فرانسه

به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، مقام‌های جدید در نیجر صادرات اورانیوم و طلا به فرانسه را ممنوع اعلام کرده‌اند.

نیجر هفتمین تولیدکننده اورانیوم در جهان به شمار می‌رود. همچنین رسانه‌های این کشور آفریقایی نیز گزارش کردند که حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد از این اورانیوم برای تولید برق در فرانسه به کار برده می‌شود.

در همین حال اخیرا نیز آلمان و اسپانیا تصمیم گرفتند که همکاری با نیجر را در پی کودتا در این کشور به حالت تعلیق دربیاورند.بر اساس اعلام وزارت خارجه فرانسه، پاریس نیز برنامه‌های حمایت مالی از نیجر را تا زمانی که نظم قانون اساسی در این کشور برقرار نشود، به حالت تعلیق درآورده است.

چهارشنبه گذشته بخش‌هایی از گارد ریاست‌جمهوری نیجر با محاصره کاخ ریاست‌جمهوری در نیامی، پایتخت این کشور و مسدود کردن دفتر و اقامتگاه محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب نیجر شورش و کودتای نظامی را آغاز کردند. امروز دوشنبه سخنگوی گروه «شورای ملی حفاظت از میهن» نیجر اعلام کرد که حسومی مسعودو، نخست‌وزیر موقت نیجر قانونی را امضا کرده که به فرانسه اجازه می‌دهد به بهانه آزادی محمد بازوم، به کاخ ریاست‌جمهوری نیجر حمله کند.

معترضان به دخالت‌های خارجی برای دومین روز متوالی مقابل سفارت فرانسه در نیجر تجمع کردند و هزاران تن با پلاکاردهای ضد فرانسوی مقابل سفارت فرانسه در نیامی گرد هم آمده و شعارهایی در حمایت از حاکمان نظامی جدید در نیجر سر دادند.

310310

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.