اجتماعی

«نظام چند لایه تامین اجتماعی» مغفول در شعارهای انتخاباتی

کارشناس امور بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی از دولت چهاردهم خواست تا در راستای اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی و توجه به محاسبات بیمه‌ای گام بردارد.

محمدحسن زدا در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران، به ارائه پیشنهاداتی در حوزه تامین اجتماعی به دولت آتی پرداخت و اظهار کرد: دولت بعدی باید در حوزه رفاه و تامین اجتماعی دو کار بسیار مهم بر زمین مانده را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: هنوز نظام چند لایه تامین اجتماعی در کشور اجرا نشده و تکلیف سازمان‌ها و نهادهایی که در حوزه این نظام  فعالیت می‌کنند، به طور کامل مشخص نیست؛ در برخی بخش‌ها همپوشانی وجود دارد و نمونه آن امکان دریافت خدمات و پوشش بیمه‌ای از چند سازمان بیمه‌گر است، این درحالیست که در حال حاضر حداقل ۶ میلیون نفر در اقتصاد غیر رسمی هنوز فاقد پوشش بیمه‌ای هستند؛ این موضوع نشان‌دهنده آن است که رییس جمهور دولت چهاردهم باید اجرای این نظام را در برنامه‌های اصلی خود قرار دهد، زیرا هرچقدر از زمان اجرای این قانون بگذرد، خسارت آن بیشتر گریبان‌گیر مردم خواهد شد.

کارشناس امور بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: براساس تعریف جهانی، در لایه اول نظام تامین اجتماعی، لایه امدادی و حمایتی؛ در لایه دوم نیز توانبخشی و در لایه سوم بیمه‌های تکمیلی و در لایه چهارم، سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی شده است. در واقع امروزه نظام تأمین اجتماعی نقش بسزایی در تأمین امنیت مالی افراد ایفا می‌کند که این مسئله باتوجه به بهبود سیستم بهداشت و درمان و درنتیجه افزایش طول عمر افراد اهمیت بیشتری یافته است، چراکه نسبت به نسل‌های پیشین، نسل‌های فعلی و آتی زمان بیشتری از عمر خود را در دوران بازنشستگی سپری می‌کنند. به همین سبب تبیین و استفاده از نظام درآمدی بازنشستگی کارآمد که بتواند نیاز گروه‌های فعلی و آینده مستمری‌بگیران را به صورت قابل قبولی تأمین کند، مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود.

به گفته زدا، در حال حاضر بسیاری از افراد با نگاه حمایتی به سازمان تامین اجتماعی نگاه می‌کنند در حالی که این سازمان دارای ساز و کار بیمه‌ای است که باید طبق علم بیمه‌گری عمل کند.

وی بیان کرد: هرساله در زمان افزایش حقوق مستمری‌بگیران می‌گویند که باید برای مستمری‌بگیران  دلسوزی کرد، در حالیکه وظیفه سازمان تامین اجتماعی محاسبه پرداخت حقوق براساس محاسبات فنی بیمه‌هاست. در همین راستا یکی از وظایف مهم دولت چهاردهم اجرای نظام چند لایه تامین اجتماعی است که تاکنون کاندیداهای ریاست جمهوری  در سخنان خود به این موضوع اشاره نکرده‌اند.

کارشناس امور بیمه‌ای  سازمان تامین‌اجتماعی، موضوع رگولاتوری در بیمه‌های پایه را نیز از دیگر مسائل مهمی که دولت جدید باید به آن توجه کند، عنوان کرد و افزود: باید نظامی داشته باشیم که بر این سیستم نظارت و کنترل کند؛ دقیقا مانند همان کاری که بانک مرکزی برای نظام بانکی کشور انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه بیمه‌ای، نظام رگولاتوری وجود ندارد، تاکید کرد: صندوق‌های بازنشستگی بدون در نظر گرفتن ساز و کار بیمه‌گری، صندوق بیمه‌ای تشکیل می‌دهند؛ امری که موجب ورشکستگی و آسیب‌پذیری صندوق‌ها می‌شود.

زدا تصریح کرد: این موارد از طرح‌های ملی و کلانی است که رئیس‌جمهور دولت چهاردهم باید به آن توجه کند. رئیس‌جمهور دولت آینده هر فردی که باشد باید بداند که چه سازمانی را تحویل می‌گیرد؛ باید در جریان باشد که سازمان تامین اجتماعی نیازمند مدیری صد درصد تخصصی است و از متخصصان حوزه بیمه‌ای در مدیریت به کار گیرد.

وی به دولت چهاردهم توصیه کرد که برای اینکه تامین اجتماعی به سازمانی فعال و پویا تبدیل شود و با ساختاری درست و مدیرانی متخصص در سازمان فعالیت کند، کار را به سمت هوشمندسازی حرکت دهد.

این کارشناس امور بیمه‌ای  سازمان تامین‌اجتماعی اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به معنای نادیده گرفتن حدود ۷۰ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی مطرح کرد که از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند و گفت که این مصداق مدیریت بدون تخصص در سازمان تامین اجتماعی است.

انتهای پیام