حوادث

نشت گاز متان علت انفجار در معدن طزره بود

کربن, گاز, گاز متان

آفتاب‌‌نیوز :

وقوع انفجار در معدن طزره دامغان و ریزش یکی از تونل‌های آن سبب شد تا ۶ کارگر این معدن محبوس شوند و بامداد امروز پیکر بی‌جان این کارگران از داخل تونل حادثه دیده به بیرون منتقل شد.

بلافاصله پس از اتمام عملیات امداد و نجات در این معدن که با فرماندهی میدانی استاندار سمنان انجام شد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل ریزش معدن حضور یافت.

سید صولت مرتضوی در حاشیه بازدید خود از این معدن ضمن تسلیت به بازماندگان و کارگران این معدن اظهار داشت: این حادثه غیرمترقبه بوده و پیش‌بینی آن با توجه به تدابیر اندیشیده شده ممکن نبود.

وی تصریح کرد: البته باید تجهیزات و تمهیدات بیشتر و امکانات هشدار دهنده در این معدن صورت پذیرد تا حوادث این چنینی در آن اتفاق نیفتد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حضور خود در محل وقوع حادثه گت: دستورات ویژه و کافی برای رفع مشکلات این معدن برای جلوگیری از تکرار این حادثه صادر شد و امیدوارم که این حوادث تکرار نشود.

مرتضوی در تشریح چگونگی وقوع این حادثه افزود: حوالی ساعت ۱۹ دیشب حادثه انفجار در معدن طزره رخ داد و به عقیده کارشناسان این حادثه بر اثر نشت گاز فشرده متان در داخل معدن بوده است.

وی با بیان اینکه کارگران معدن هنگام خروج از آن دچار حادثه شدند عنوان کرد: متاسفانه ۶ نفر هم بر اثر ریزش معدن جان باختند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه در همان لحظات اولیه اقدامات لازم برای امدادرسانی به کارگران این معدن انجام شد گفت: تیم امداد و نجات در معدن حضور پیدا کرده و مسئولان استان سمنان نیز بلافاصله در محل حضور یافتند.

وی تصریح کرد: گزارش‌های موجود حاکی از این است که غلظت گاز مونواکسید کربن در تونل حادثه دیده به ۹۰۰ “پی. پی. ام” بود؛ در حالی که حد مجاز این گاز ۳۵ “پی. پی. ام” است و بنابراین در گام نخست ضرورت داشت به دلیل اقدامات مکانیکی لازم، نسبت به تخلیه گاز انباشت شده در سالن تخلیه می‌شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: با تدابیری اتخاذ شده، میزان غلظت گاز کاهش یافت و عملیات امداد و نجات انجام و پیکر کارگران جان‌باخته ناشی از این حادثه به بیرون تونل منتقل شد.

پیکر بی‌جان ۶ کارگر محبوس در این معدن ساعت ۵ صبح امروز پیدا شد. در پی دستور رئیس‌کل دادگستری استان سمنان بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب به همراه مقامات قضایی شهرستان دامغان در محل حادثه معدن طزره حضور یافتند و با بررسی‌های لازم دستورات مقتضی صادر شد. هم‌اکنون نیز علت دقیق بروز حادثه در معدن “رزمجای” طزره دامغان از سوی مسئولان قضایی شهرستان دامغان در دست بررسی است.

تیم تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تولید محتوای چندرسانه‌ای هستم. توانایی استفاده از تصاویر، ویدئوها و صداها برای جذب و تاثیرگذاری بیشتر را دارم.