اقتصادیکسب و کار

نحوه معامله گپ آخر هفته در بازار فارکس

تکنیک های بی شماری در بازار های مالی وجود دارد که می توان برای معاملات خود استفاده کنید. یکی از این تکنیک ها استفاده از گپ آخر هفته است. همراه ما باشید تا با نحوه معامله گپ آخر هفته در بازار فارکس آشنا شوید. ژورنال معاملاتی رمز ارز  به‌صورت دقیق تغییرات بازار، معاملات، تحلیل‌های قیمتی و رویدادهای کلان در دنیای رمزارزها را ثبت می‌کند. به عنوان مثال می توانیم به ارز های یورو – دلار، ین ژاپن – دلار و پوند انگلیس – دلار  و غیره اشاره کنیم که به صورت جفت ارز معامله می شود.

منظور از گپ در بازار های مالی چیست؟

بازار های مالی به صورت شبانه روزی فعالیت نمی‌کنند و ساعات مشخصی برای فعالیت دارند. بیشتر در زمان بسته شدن و باز شدن کندل ها رخ می دهد. زمانی که قیمت باز شدن یک کنده بسیار پایین تر یا بالاتر از کندل ما قبل خود باشد، به اصطلاح گپ یا شکاف قیمت رخ داده است. به طور معمول کندل ها از منطقه بسته شدن کندل ما قبل خود باز می شوند ولی اگر گپ قیمتی رخ دهد، ممکن است کندل بازشده فاصله زیادی با کندل ما قبل خود داشته باشد. پر شدن گپ معاملاتی آخر هفته در بازارهای جهانی کندل ها بسته شده و دو روز بعد کندل جدید طبق بازار های محلی شروع می شود.

به طور معمول تا روز چهارشنبه گپ آخر هفته در بازار فارکس پر شده و با توجه به نوسان های روزانه می توان انتظار روند کاهشی یا افزایشی در بازار های جهانی را داشته باشید. تشکیل گپ‌های آخر هفته در بازار فارکس اتفاق تقریبا رایجی است. بنابراین باید از ریسک باز نگه‌داشتن معامله در آخر هفته‌ها و اثرات احتمالی آن بر حساب معاملاتی خود آگاه باشید. البته باید توجه داشت که وجود این گپ‌ها در آخر هفته می‌تواند یک فرصت معاملاتی مناسب هم باشد. در ادامه راجع به موارد رخداد گپ‌های قابل معامله و استراتژی‌های کاهش ریسک برای نگهداری معاملات در انتهای هفته بحث خواهیم کرد و  یک استراتژی معاملاتی را برای نحوه معامله گپ‌ها در بازار فارکس ارائه خواهیم داد.

گپ در تحلیل تکنیکال

بهتر است که در ابتدای امر، گپ‌ را به‌طور کامل تعریف کنیم. گپ (Gap)، فضایی خالی در نمودار قیمت بوده که در آن بازه هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است. در اغلب بازارهایی که زمان بسته شدن و بازگشایی مشخصی دارند شاهد تشکیل گپ‌ها هستیم. از آنجایی‌که معاملات بازار فارکس در طول هفته به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام هستند، گپ‌ها اغلب در روز یک‌شنبه و پس از تعطیلات روز جمعه رخ می‌دهند. البته توجه داشته باشید که گپ‌ها در طول ساعات باز بودن بازار نیز می‌توانند تشکیل شوند. چنین گپ‌هایی معمولا بلافاصله پس از انتشار اخبار اقتصادی مهم یا رویدادهای ژئوپلیتیک و غیرمنتظره به وجود می‌آیند.

گپ‌ها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در اختیار معامله‌گران قرار دهند. برای مثال، گپ صعودی که با انتشار داده اقتصادی در یک جفت ارز تشکیل می‌شود، به این معناست که هیچ معامله‌گری حاضر به فروش در محدوده قیمتی بسته شدن کندل قبل و قیمت بازگشایی کندل جدید نیست. عکس این امر برای گپ‌های منفی صادق است. دقت کنید که سنتیمنت مثبت یا منفی به وجود آمده در قیمت ممکن است موقتی باشد. وظیفه ما به‌عنوان یک معامله‌گر این است که انواع گپ‌ها را در بازار شناسایی کرده تا در صورت مشاهده، بهترین واکنش را نسبت به آن‌ها داشته باشیم. در مباحث تحلیل تکنیکال سه نوع گپ اصلی وجود دارد. گپ شکست، گپ ادامه‌دهنده و گپ خستگی.

گپ‌ شکست (breakaway gap) معمولا در ابتدای حرکت روندهای جدید رخ می‌دهد. یکی از ویژگی‌های بارز این نوع گپ، خروج از یک محدوده رنج معاملاتی است. پس ‌از این گپ‌ها معمولا حرکات قدرتمندی در چارت شکل می‌گیرد که منجر به رشد انفجاری قیمت می‌شود. این گپ‌ها بسیار سریع و قوی بوده و برای معامله آن‌ها باید مهارت بالایی داشته باشید. گپ آخر هفته در بازار فارکس حال که در مورد گپ‌ها و نحوه شکل‌گیری آن‌ها در نمودار بحث کردیم بیایید با جزئیات بیشتری در مورد تشکیل گپ‌ در بازار فارکس صحبت کنیم. تمرکز ما بیشتر بر گپ‌هایی است که در آخر هفته تشکیل می‌شوند. هفته معاملاتی از 7 بعدازظهر یکشنبه شروع شده و تا 5 بعدازظهر جمعه به زمان استاندارد شرق (EST) ادامه دارد.

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد گپ‌ها به دلایل مختلفی تشکیل می‌شوند. رایج‌ترین علت، معمولا انتشار خبری غیرمنتظره یا رویدادی مهم است که موجب یک‌طرفه شدن بازار می‌شود. به‌عنوان‌مثال فرض کنید جلسه‌ای در بالاترین سطح بین رییس جمهور ایالات‌متحده و نخست‌وزیر انگلستان در مورد وضعیت تجاری آینده این دو کشور برگزار خواهد شد. این جلسه در روز شنبه تشکیل خواهد شد، زمانی که بازارها بسته هستند. اگر نتیجه چنین جلسه‌ای برای جفت ارز GBPUSD پیامدهای مهمی داشته باشد، در روز یکشنبه و با بازگشایی بازارها احتمالا شاهد تشکیل گپ به سمت بالا یا پایین خواهیم بود.

بسیاری از مواقع پیش‌بینی مقدار واکنش بازار به چنین رویدادهایی در آخر هفته بسیار دشوار است. بنابراین استراتژی معاملاتی بر پایه گپ‌ها آن‌چنان‌که باید موقعیت‌های دائمی برای معامله‌گر فراهم نمی‌کند. درست است که هرچند وقت یک‌بار شاهد تشکیل گپ در بازار فارکس هستیم، اما این گپ‌ها هیچ مزیت معاملاتی قابل‌توجهی به معامله‌گر نمی‌دهند. در ادامه یک استراتژی برای معامله گپ‌های آخر هفته را در بازار فارکس ارائه خواهیم داد. این استراتژی به پیش‌بینی گپ‌ها وابسته نیست، بلکه منتظر وقوع آن‌ها مانده و بسته به نحوه شکل‌گیری به شما پیشنهاد معامله می‌دهد.

گپ آخر هفته در بازار فارکس

برای شروع، اهمیت دارد که با مفاهیم پایه درباره مفهوم گپ آخر هفته در بازار فارکس آشنا شویم.اول اینکه گپ‌ها به چه صورتی در نمودار قیمت نمایش داده می‌شوند؟ به طور کلی، گپ‌ها به عنوان فضایی خالی در عملکرد قیمت ظاهر می‌شوند که هیچ معامله‌ای در آن انجام نشده است. در واقع، گپ‌ها می‌توانند در بازارهای مالی مختلف دیده شوند در زمانی که یک زمان بسته شدن مشخص و یک زمان بازگشایی وجود دارد اما بحث ما اختصاصا درباره گپ آخر هفته در بازار فارکس است. از آنجایی که بازار فارکس در طول 24 ساعت در روز و همچنین پنج روز در هفته معامله می‌شود، بیشترین تعداد گپ ها در این بازار پس از بسته شدن روز جمعه و باز شدن روز یکشنبه مشاهده می‌شوند. اما باید توجه داشت که گپ ها ممکن است .

گپ های بازار می‌توانند بینش‌های ارزشمندی درباره ذهنیت شرکت‌کنندگان در بازار ارائه دهند. به عنوان مثال، وقتی قیمت یک جفت ارز در یک گزارش اقتصادی خاص افزایش می‌یابد، به ما می‌گوید که هیچ تاجری تمایل به فروش در بازه‌ای که توسط آخرین شمع بسته و باز شدن شمع بعدی تعیین شده است، نداشته است. و همین موضوع برای حرکت گپ به سمت پایین رخ می‌دهد. حال مهم است که درک کنیم که احساسات بلندپروازانه یا مشکوک که توسط یک قیمت ایجاد می‌شود، ممکن است موقت باشد. وظیفه ما به عنوان تریدر این است که بین انواع مختلفی از گپ آخر هفته در بازار فارکس وکلا گپ های فارکس را تفکیک کنیم، تا بتوانیم در مورد تجارت در گپ های بازار تصمیم بهتری بگیریم، در صورت وجود.