اقتصادیکسب و کار

نحوه شارژ لپ تاپ گیمینگ

آیا میدانستید با شارژ کردن صحیح لپ تاپ خود میتوانید عمر مفید باتری آن را افزایش دهید؟ چه بخواهید و چه نخواهید باتری لپ تاپ بالاخره عمرش به پایان میرسد و شما باید آن را تعویض نمایید، اما شما با شیوه درست شارژ کردن باتری لپ تاپ می‌توانید عمر و کارایی باتری لپ تاپتان را افزایش دهید.

از کجا بفهمیم شارژ لپ تاپ پر شده, از کجا بفهمیم لپ تاپ خاموش شارژ شده, استفاده از لپ تاپ در حال شارژ گیمینگ

شارژ اولیه باتری لپ تاپ

بار‌ها در واحد تحویل کالای پلازادیجیتال این سؤال مطرح شده، برای شارژ اولیه چه مدت لپ تاپ را شارژ کنیم؟ سیستم گیمینگ تا 30 میلیون  چند ساعت شارژ نگه می دارد؟

بهترین روش صحیح شارژ کردن لپتاپ

یکی از مهمترین نکات برای بهبود بخشیدن عمر باتری این است که اجازه ندهید شارژ باتری شما کاملاً تمام شود، پس بهتر است لپ تاپ خود را بین ۲۰ تا ۱۵ درصد دوباره به شارژر متصل کنید. این عمل باعث می‌شود به سلول‌های باتری شما فشار وارد نشود و هنگام شارژ شدن مجدد سلول‌های باتری اسیب نبیند. سیستم گیمینگ تا 30 میلیون بهترین گزینه است.

بهترین زمان برای شارژ کردن باطری لپ تاپ زمانی است که لپ تاپ خاموش می‌باشد. به این دلیل که هیچ یک از قطعات سخت‌افزاری درگیر نیستند. اما اگر به هر دلیلی نخواستید لپ تاپ را خاموش کنید بهتر است، نور صفحه نمایش را کم کنید. WIFI و BLUETOOTH ان را خاموش کنید تا فشار کم‌تری به سلول باتری وارد شود و زودتر شارژر شود.

شارژ کردن لپ تاپ هنگام کار

شارژ کردن لپ تاپ هنگام کار کردن باعث انفجار و ترکیدن باتری لپ تاپ نمی‌شود. در واقع لپ تاپ با گوشی موبایل متفاوت است. موقعی که شما در حال کار با لپ تاپ هستی و بدترین زمان برای شارژ کردند چون بیشتر توان شارژ برای روشن نگه داشتن لپ تاپ و بخش کمتری صرف شارژ کردن باتری می‌شود.

باتری لپ تاپ انرژی را از یک طرف را می‌گیرد و از طرف دیگر آن را از دست می‌دهد و این مسأله برای باتری لپ تاپ مضر است. بهتر است موقع شارژ کردن لپ تاپ از آن استفاده نکنید و باتری لپ تاپ را در محدوده پرفشار قرار ندهید.

بدترین زمان شارژ کردن لپ تاپ

بدترین زمان برای شارژ کردن لپ تاپ موقعی که در حال بازی هستید. در این حالت بیشترین استفاده از رم، گرافیک، پردازنده و بقیه قطعات می‌شود و بیشترین باتری مصرف می‌کند. بهتر است در این زمان لپ تاپ را شارژ نکند چون گرمای بیشتری تولید می‌کند که فشار زیاد‌تری به لپ تاپ وارد می‌شود. بهتر است شارژ باتری شما بالای ۵۰ درصد باشد زمانی که در حال بازی و کار گرافیکی هستید و در این حالت اگر شارژر به لپ تاپ وصل باشد. مشکلی پیش نمی‌آید.

اتصال لپ تاپ به شارژر به مدت طولانی

گاهی ممکن است که شما لپ تاپ‌تان را در شب به شارژ بزنید و تا صبح در شارژ بماند. این روش شارژ کردن باتری لپ تاپ یکی از بدترین روش‌هاست درسته که باتری شما به ۱۰۰ درصد می‌رسد اما مدت زیادی در وضعیت استرس قرار می‌گیرد و بهتر است باتری را در محدوده فشار قرار ندهید. البته با چند بار این اتفاق آسیب به باتری وارد نمی‌شود اما اگر به طور مستمر این کار را انجام بدهید عمر باتری لپ تاپ کم می‌شود.

بهترین زمان برای شارژ باتری

اگر نتونید به هر دلیلی لپ تاپ خاموش کنید. بهترین حالت اینه که نور نمایشگر رو تا جایی که ممکنه کم کنید. چون نمایشگر‌های موبایل و لپ تاپ بیشترین شارژ باتری را می‌گیرد. اگر امکان کم کردن نور نمایشگر را ندارید، صدای لپ تاپ را کم کنید و از وای فای و بلوتوث و غیره استفاده نکنید در واقع زمانی که در حال استفاده از لپتاپ هستید و قصد شارژ کردن آن را دارید بهتر است استفاده از امکانات آن را به حداقل برسانید.
آیا استفاده از لپ تاپ در حال شارژ اشتباه است

آیا استفاده از لپ تاپ در حال شارژ اشتباه است؟

احتمالا برای بیشتر کاربرانی که از لپ تاپ استفاده می کنند، این سوال پیش آمده باشد که آیا استفاده از لپ تاپ در حال شارژ اشتباه است ؟ بسیاری از افراد این عادت را دارند زمانی که می خواهند از نوت بوک استفاده کنند آن را مانند کامپیوتر به برق متصل می کنند  و یا برخی دیگر رایانه را کاملا شارژ می کنند و سپس شارژ آنرا خارج کرده و با آن کار می کنند.

شارژ لپ تاپ

اگر بخواهیم یک نظر کلی بدهیم، بهتر است که هنگام شارژ لپ تاپ (به ویژه مدل‌های معمولی و ارزان قیمت) با آن کار نکنید. لپ‌تاپ‌های امروزی از باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استفاده می‌کنند که دارای چرخه شارژ هستند. به این معنی که به تعداد معینی می‌توانید آن را شارژ کنید و به مرور زمان ظرفیت این باتری‌ها کاهش یافته و شارژدهی دستگاه‌ها کم می‌شود. زمانی که در هنگام کار با لپ ‌تاپ به مدت زیادی آن را به شارژ متصل می‌کنید امکان این وجود دارد که ظرفیت باتری دستگاه شما سریع تر کاهش یابد. هدف از این توضیحات این نیست که هنگام استفاده از دستگاه، آن را به شارژر لپ تاپ متصل نکنید؛ بلکه منظور این است که در صورتی که قصد استفاده طولانی از لپ‌تاپ را دارید، بهتر است به لپ‌تاپ اجازه دهید مدتی شارژ شود و پس از آن استفاده نمایید.

شارژ باتری لپ تاپ

درلپ‌تاپ‌های هوشمند امروزی، زمانی که لپ‌ تاپ به برق متصل باشد و فرآیند شارژ به صد درصد برسد، جریان شارژ متوقف می‌شود، ولی اگر همچنان هنگام شارژ از لپ تاپ استفاده کنید، بعد از مدت اندکی از ظرفیت شارژ لپ‌ تاپ کاسته شده و مجددا جریان شارژ شدن باتری شروع می‌شود تا همان میزان کمی که شارژ کاهش پیدا کرده، دوباره به باتری بازگردد و شارژ لپ‌تاپ به صد درصد برسد و با صد درصد شدن، جریان شارژ دوباره متوقف گردد.

وتی از لپ تاپ در زمان شارژ استفاده می‌کنید، سه اتفاق می‌افتد:

جریانی که به سمت لپ تاپ می‌رود، باتری را شارژ می‌کند.

الکتریسیته مستقیماً لپ تاپ در حال استفاده را تغذیه می‌کند.

بخشی از الکتریسیته عبوری از باتری لپ تاپ را اجرا می‌کند (اختلافاتی که بر سر استفاده کردن یا نکردن از لپ تاپ در زمان شارژ باتری مطرح می‌شود، بیشتر در این حالت مسأله ساز است).

لینک پیشنهادی: شما همچنین می توانید برای آشنایی با جریان یا توان آداپتور لپ تاپ، مقاله “جریان یا توان آداپتور لپ تاپ چیست” مطالعه نمایید.

استفاده از لپ‌تاپ‌های گیمینگ هنگام شارژ

اما قضیه برای لپ ‌تاپ‌های گیمینگ امروزی متفاوت است، لپ‌ تاپ‌های گیمینگ برای اجرای بازی‌های سنگین باید به طور مستقیم به برق متصل شوند، به همین دلیل به گونه‌ ای طراحی شده‌اند که پس از شارژ شدن باتری، باتری به طور خودکار از مدار خارج شده و سیستم به صورت مستقیم از برق انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند. این سیستم در اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ و لپ‌تاپ‌هایی که برای طراحی ساخته شده‌اند وجود دارد و باعث جلوگیری از خرابی زودتر از موعد باتری لپ‌تاپ می‌شود.

روش صحیح شارژ لپ تاپ

استفاده از روش صحیح هنگام شارژ لپ تاپ باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. اگر باتری خود را به تازگی خریده‌اید، نحوه شارژ آن متفاوت خواهد بود. در اینجا روش کلی شارژ را برای باتری لپ تاپ (که خیلی هم نو نیست) توضیح می‌دهیم.ش

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا گفتیم  روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ زمانی است که در حال استفاده از آن نیستید. زیرا انرژی باتری لپ تاپ را در بد‌ترین حالت قرارمیدهد و به اصطلاح در محدوده پر فشار قرار می‌گیرد. لپ تاپ را شب تا صبح به شارژ نزنید و قبل از این که باتری به کتر از ۵۰درصد برسد باید با شارژر متصل شود.