بین الملل

منابع ایرانی بازگشایی قریب الوقوع سفارت ایران در ریاض را تأیید کردند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله سلامتی ایران، منابع خبری از بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض در روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ماه خبر دادند. در همین خصوص منابع ایرانی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنلاین مجله سلامتی ایران این خبر را تأیید کردند.

شبکه «فرانس۲۴» به نقل از منبع آگاه سعودی اعلام کرد که سفارت ایران در ریاض فردا بازگشایی خواهد شد. این منبع آگاه به شبکه فرانس۲۴ گفت: بازگشایی سفارت ایران فردا سه شنبه ساعت ۱۸ به وقت محلی (۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ) با حضور سفیر ایران در عربستان سعودی (علیرضا عنایتی) انجام می‌شود.

پیش از این خبرنگار آنلاین مجله سلامتی ایران به نقل از منابع مطلع خبر داده بود که قرار است علیرضا عنایتی به عنوان سفیر ایران در ریاض عهده‌‌دار این سمت شود.

براساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز گذشته (یکشنبه) ۱۴ خرداد ماه در تماس تلفنی با سرپرست موقت سفارت ایران در ریاض در جریان آخرین وضعیت و برنامه ریزی انجام شده برای افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده قرار گرفت. 

بازگشایی سفارتخانه ایران در ریاض پس از آن صورت می‌گیرد که در پی توافق ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان در پکن دو طرف نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال و سه ماه توافق کردند و مقرر شد وزرای خارجه پس از آن دیدار کنند که این دیدار در ۱۷ فروردین ماه انجام و بیانیه مشترکی صادر شد. در پی آن هم تیم‌های فنی دو طرف برای بررسی روند بازگشایی اماکن دیپلماتیک به پایتخت‌ها اعزام شدند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین روز جمعه ۱۳ خرداد ماه در حاشیه نشست بریکس در کیپ تاون در دیدار با فیصل بن فرحان از پیشرفت‌های خوب حاصله در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد و افزود: خوشبختانه سفرای دو کشور تعیین و به طور متقابل معرفی شدند و زمینه برای گشایش سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم است.

خبرنگار, سیاست خارجی, عربستان

 

وزیر خارجه عربستان نیز در دیدار امیرعبداللهیان از کمک‌های ارزشمند طرف ایرانی در استقبال از هیأت فنی عربستانی به منظور زمینه سازی برای گشایش سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران تشکر کرد و افزود: با همکاری بسیار خوب دو طرف از مراحل تعیین سفرا و زمینه سازی برای گشایش نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی به سرعت عبور کردیم و در حال حرکت به سمت مرحله جدیدی از روابط دو کشور هستیم که تأمین کننده منافع دو ملت و کل منطقه خواهد بود.وزیر امور خارجه عربستان تأکید کرد که در پاسخ به دعوت به عمل آمده، بزودی به تهران سفر خواهد کرد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.