فرهنگ و هنر

مقبره مجللی که از چشم سارقان دور ماند

باستان‌شناسان دریافتند از بین مجموعه مقبره‌های باستانی متعلق به یک خانواده ثروتمند که چندی پیش در چین کشف شده است، فقط یک مورد از گزند غارت‌گران گور در امان باقی مانده است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، ‌باستان‌شناسان اعلام کردند یک مورد از سه مقبره مجلل ۱۸۰۰ ساله متعلق به یک خانواده ثروتمند که در چین کشف شده است، به رقم دیگر مقبره‌ها همچنان دست نخورده باقی مانده است.

«لایوساینس» در این‌باره نوشته است با اینکه دو مقبره غارت‌شده در وضعیت خوبی قرار ندارند، مقبره دیگر دست‌نخورده باقی مانده است و بیش از ۷۰ اثر تاریخی، که یک شمشیر آهنین و یک آینه برنز را شامل می‌شود، به عنوان پیشکش در مقبره قرار داده شده بودند.

این مقبره‌ها که قدمتشان به «دودمان هان» (۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی) باز می‌گردد، در جریان کاوش در روستایی واقع در «ریژائو» کشف شدند.

بر اساس بیانیه‌ای که توسط «انجمن باستان‌شناسی چین» ‌ منتشر شده است، ‌ این مقبره‌ها زیر یک تپه خاکسپاری واقع در یک پارک قرار داشتند و کاوش‌های باستان‌شناسی در محل پیش از توسعه پارک انجام شده است.

مقبره مجللی که از چشم سارقان دور ماند

در هر یک از این سه مقبره دو نفر در تابوت‌هایی از جنس چوب دفن شده بودند. در تمام این مقبره‌ها یک گذرگاه سنگ‌فرش‌شده شیب‌دار ساخته شده است که به مقبره‌ها منتهی می‌شود. همچنین در یکی از مقبره‌های غارت‌شده و در مقبره دست‌نخورده نوشته‌هایی شامل نام خانوادگی «هوآن» ‌ وجود داشت که نشان می‌دهد تمام این مقبره‌ها به اعضای یک خانواده ثروتمند تعلق دارند.

مقبره دست‌نخورده که به شکل یک دسته‌ چاقو است، ۶.۷ متر طول دارد و اتاق مرکزی آن پس از اینکه دو تابوت و اشیاء مخصوص خاکسپاری در آن قرار داده شدند، ‌ با گِل سبز پُر شده است.

در بین تابوت‌ها، دیوار چوبی قرار دارد که پنجره‌ها و درهای پر نقش‌ و نگاری را شامل می‌شود و به همین دلیل باستان‌شناسان معتقدند با توجه به طراحی شبیه به سکونتگاه در مقبره‌ها، افرادی که در آن دفن شده‌اند زن و شوهر بودند که در زمان‌های متفاوتی دفن شده‌اند.

مقبره مجللی که از چشم سارقان دور ماند

بقایای انسان‌های داخل تابوت‌ها تجزیه شده است، ‌ اما اشیائی که در آن قرار داده شده بود، از جمله آینه برنزی، شمشیر آهنین و ظروف سفالین لعابی و یک مُهر مسی به شکل لاکپشت که برای اسناد مورد استفاده قرار می‌گرفت، سالم باقی مانده‌اند.

مقبره مجللی که از چشم سارقان دور ماند

به گفته یک باستان‌شناس، یکی از تابوت‌ها بسیار نفیس ساخته شده بود و یک چرخ دستی برای حرکت آن، روی دو غلتک چوبی در زیر آن قرار داشت که یک یافته غیرمعمول است.

بر اساس بیانیه‌ای که توسط «انجمن باستان‌شناسی چین» ‌ منتشر شده است، هر سه مقبره کشف‌شده در  «ریژائو» اکتشاف‌ مهمی محسوب می‌شوند، اما مقبره دست‌نخورده به طور ویژه از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ چراکه می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره رسوم خاکسپاری در «شاندونگ» در زمان دودمان «هان» ارائه دهد.

«یالونگ گو»، مورخ هنری کالج «اسمیت»، که البته در کاوش این مقبره‌ها مشارکت نداشته است، به «لایوساینس» توضیح داد که یکی از این تابوت‌های «ریژائو» فقط با استفاده از تنه یک درخت ساخته شده است که به عنوان یک تابوت مربوط به دوران «دودمان هان» یک اکتشاف کمیاب محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.