عمومیکسب و کار

مقایسه کیا اپتیما و رنو تالیسمان

اگر در پی خرید یک خودروی سدان متوسط و خارجی بازار باشید قطعاً یکی از خودروهای اپتیما یا تالیسمان جزوه گزینه‌های شما بوده است. چهارمین نسل از اپتیما که با نام JF وارد بازار شده است که یکی از بزرگ‌ترین تغییرات و تحولات در نسل کیا اپتیما می‌باشد و بسیاری از قسمت‌های خودرو از نو طراحی شده است. کیا اپتیما همیشه در رقابت با سوناتا در نسل‌های قدیمی بازنده محسوب می‌شد اما این بار با طراحی بسیار منحصربه‌فرد خود با رقبا پابه‌پا پیش می‌رود. شرکت رنو نیز با زبان طراحی جدید خود در سری تالیسمان به عرصه رقابت با سدان‌های سایز متوسط بازار آمده است.

”خرید رنو تلیسمان احترام به خود و طرفداری از خط مدرن اروپایی‌ها است. در مقابل خرید اپتیما با نیم‌نگاهی به بازار و بحث رُند بودن انجام می‌شود.“اما شاید بتوان بر حسب آمار و ارقام جدی‌ترین رقیب رنو تلیسمان در بازار ایران را تلقی کرد. سدان کره‌ای که حداقل 10 سالی است در بازار ایران حضور دارد و روند پیشرفت خیره‌کننده‌اش محسوس بوده. پرژکتور، طبق جلو، سپر، براکت سپر، سیبک فرمان و … از جمله لوازم یدکی کیا پیکاتو هستند.

در مقابل رنو تلیسمان کار خود را از اوج استارت زد و مسیری که کیا اپتیما در یک دهه پیمود را دو سه ساله طی کرد. جدال امروز، مقابله یک خودرو محبوب و پرسابقه آسیایی برابر یک تازه‌وارد و مدرن اروپایی است. طرفداران اپتیما آپشن‌های متعدد آن را دلیل برتری و خریداران تلیسمان طراحی منحصربه‌فردش را برگ برنده او می‌دانند. در ادامه خواهید فهمید که برنده اصلی میدان کدام است.

مقایسه طراحی کیا اپتیما و رنو تلیسمان

بررسی طراحی کیا اپتیما

کیا اپتیما طی حدود 10 سال حضور در ایران به یک کمال واقعی در بحث طراحی رسیده است. کافی است تصاویر مدل 2009 این خودرو که برای اولین بار در ایران وارد شده بود را نگاه کنیم. جهش کره‌ای‌ها طی 10 سال واقعا چشم‌گیر بوده است. آن‌ها به لطف به خدمت گرفتن افراد سرشناس اروپایی و آمریکایی در تیم مدیریت و طراحی، توانستند خودروهایی باب میل غربی‌ها تولید کنند.

کیا اپتیما از اولش هم خودروی جسور و پرهیجانی بود. این ویژگی‌ها به مرور در مدل‌های جدید تشدید هم شد و حالا شاهد هستیم که در آخرین مدل موجود در ایران یعنی 2017 هم این روند ماجراجویی ادامه پیدا کرده است.

صورت اخم‌آلود برگ برنده همیشگی کیا اپتیما بوده است. چراغ‌هایی که در نسخه جدید کمی بریده شده و در هماهنگی کامل با قاب و چراغ‌های مه‌شکن هستند. برخلاف برخی از مدل‌های مشابه که این حس تند و آتشین فقط در نمای جلو است، قسمت عقبی کیا اپتیما نیز به لطف چراغ‌هایی کشیده اسپرت بودنش را نشان می‌دهد.

داخل کابین کیا اپتیما همان چیزی را می‌بینم که همیشه از یک خودروی به‌روز کره‌ای انتظار داریم؛ جشنواره‌ای از دکمه‌ها و پیچ‌ها. کیا اپتیما در نسخه GT Line‌ است که فرمانی به شکل خودروهای مسابقه‌ای و دسته‌دنده‌ای به اصطلاح هواپیمایی دارد. شاید دریچه‌های مرکز تهویه مطبوع پایین‌تر از محل متعارف قرار گرفته باشند اما وقتی به جای‌گیری نمایشگر بزرگ آن دقت می‌کنیم، دلیلش را می‌فهمیم.

بررسی طراحی رنو تلیسمان

دیدید که حقیقتاً نمی‌شد هیچ ایرادی به طراحی ظاهری و داخلی کیا اپتیما گرفت پس چرا کارشناسان ما آن را در رتبه نخست قرار ندادند؟ دلیلش این بود که رنو تلیسمان واقعاً یک سر و گردن بهتر است. این فرانسوی پیشگام عرضه سبک طراحی بود که پیش از این در ایران ندیده بودیم. اگرچه رنو در بازارهای اروپایی قبلاً مشابه این فرم را روی مگان و کلیو اجرا کرده بود ولی بی‌انصافی است اگر بگوییم نمای جلویی آن معمولی است.

اگر داریم درباره یک خودروی مدرن اروپایی حرف می‌زنیم، منظورمان دقیقا چنین چیزی است. این روزها LED نور روز برای خودروسازان تبدیل به یک ابزار برای افزایش قدرت بصری خودروهایشان شده است. ولی این دیودهای نورانی وقتی به دستان رنو می‌رسند، ماهیت دیگری پیدا می‌کنند. رنو تلیسمان در نمای عقب خود نیز جلوه فضایی‌اش را حفظ کرده است. اتصال دو چراغ چپ و راست ایده جدید نیست ولی می‌بینیم که رنو چگونه سبک خاص خودش را به نمایش گذاشته است.

شاید درباره طراحی بیرونی این خودرو مخالفانی وجود داشته باشد ولی بعید است منتقدی درباره طراحی داخلی رنو تلیسمان موجود باشد. اولین چیزی که در کابین این خودرو جلوه‌گری می‌کند، نمایشگر بزرگ عمودی‌اش است. روح خودروهای اروپایی درون این محصول نیز دیده می‌شود؛ یعنی پرهیز از زیاده‌روی و اغراق. به همین دلیل است که روی داشبورد و کنسول آن دکمه‌های زیادی دیده نمی‌شود که البته این به معنی بی‌آپشن بودن آن نیست.

طراحان کره‌ای و ژاپنی طراحی کابین محصولات خود را طی چند سال اخیر دچار تحولات بسیار زیادی کرده‌اند. طراحی داخلی کیا اپتیما بسیار زیبا و به‌روز است و تلفیقی از روح اسپرت و لوکس را جلوه می‌کند. در کابین اپتیما محوریت اصلی طراحی برای راننده بوده است به همین دلیل تغییر زاویه کنسول و داشبورد به‌طرف صندلی راننده دیده می‌شود که به عقیده بسیاری در کابین اپتیما اصالت خودروهای آلمانی به‌وضوح مشاهده می‌شود.

حسی که با نشستن در یک خودروی آلمانی مانند بنز به راننده و سرنشینان منتقل می‌شود نشستن در کابین اپتیما نیز همین حس را به سرنشینان القا می‌کند در این اتاق به تک‌تک جزئیات و المان‌ها توجه ویژه شده است با نشستن در این اتاق کیفیت و زیبایی فرمان، کیلومترشمار، کیفیت صندلی، داشبورد خودرو و غیره حس رضایت را به سرنشینان منتقل می‌کند.

طراحی فضای بیرونی و داخل کابین تالیسمان از نسل جدید طراحی‌های این خودروساز فرانسوی است. بسیاری طراحی رنو را جنتلمن توصیف می‌کنند. از مواردی که توجه سرنشینان را در داخل به خود جلب می‌کند طراحی نمایشگر لمسی عمودی تسلایی آن است که البته سایز متوسطی دارد و توسط کنترلرهای دایره‌ای در پایین صفحه‌نمایش کنترل می‌شود. فرمان اپتیما و تالیسمان به‌صورت دی شکل می‌باشد که بسیار باکیفیت و چرم‌دوزی شده تولید شده است.

نشانگر آمپرهای هر دو خودرو به‌صورت دیجیتالی هستند که با تغییر فرم رانندگی متغیر می‌باشد. تالیسمان را می‌توان اولین سدان سایز متوسط بازار نامید که مجهز به نورپردازی داخل کابین است که رنگ نورپردازی‌ها به‌صورت دستی قابل تغییر می‌باشد.

در مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان از نظر کیفیت ادوات داخل کابین می‌توان هر دو خودرو را در یک سطح ارزیابی نمود با این تفاوت که استفاده از تریم چرم دورنگ در کیا اپتیما به سرنشینان حس کیفیت بیشتری را القا می‌کند.

ظرفیت صندوق عقب اپتیما 440 لیتر است که فضای بزرگ و خوبی محسوب می‌شود. حال فضای صندوق عقب اپتیما را با فضای 608 لیتری و فوق‌العاده تالیسمان مقایسه کنید. تالیسمان از فضای بزرگ و ایده‌آلی مخصوصاً برای خانواده‌های پرجمعیت برخوردار است.

امکانات رفاهی

اپتیما مانند اکثر خودروهای چینی و کره‌ای با آپشن‌های بسیار زیادی عرضه می‌شود. بیشترین آپشن‌ها در نسخه جی تی لاین عرضه می‌شود که از امکانات مهم این خودرو می‌توان به استارت دکمه‌ای، تهویه هوای تمام اتوماتیک دوکاناله، سقف پانوراما، گرمکن صندلی برای هر دو ردیف جلو و قبل، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی‌های برقی برای ردیف جلو با تنظیمات کامل از جمله ارتفاع و گودی کمر به ده حالت، سیستم رادار خطی، شیفتر دنده سیستم شستشوی چراغ‌های جلو، سقف جیر، سردکن برای دو صندلی جلو،

گرمکن فرمان، سیستم ترمز کمکی برقی، پارک هوشمند، حالت رانندگی اکونومی و اسپرت سنسور نور و باران، درب صندوق عقب برقی، پرده برقی برای شیشه عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت چرخش در پیچ، سیستم صوتی مخصوص هارمن کاردون مجهز به ۱۰ بلندگو و دو ساب ووفر است.

در مقابل تالیسمان هم از بیشترین امکانات در بین مدل‌های رنو برخوردار است ولی در مجموع خودروهای فرانسوی مانند رنو و پژو از آپشن‌های کمتری به نسبت خودروهای کره‌ای و چینی برخوردار هستند. تالیسمان خودروی پرآپشنی است اما در مقابل اپتیما حرفی برای گفتن ندارد.

از بهترین آپشن‌های خودروی تالیسمان در تیپ E3  که نسخه فول آپشن این خودرو می‌باشد می‌توان به فرمان برقی، سنسور پارک در جلو و عقب، رادار نقطه کور، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، سیستم پارک هوشمند، ماساژور برای صندلی راننده، سیستم استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سیستم هد آن دیسپلی و سیستم صوتی BOSE مجهز به ۱۳ بلندگو اشاره نمود.

در مجموع در مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان از نظر آپشن‌های این دو خودرو می‌توان گفت اپتیما به دلیل داشتن کروز کنترل هوشمند، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، مموری فرمان و ترمز اضطراری، کیسه هوای بیشتر، مجهز بودن به رادارهای تغییر لاین، جلوگیری از تصادف از جلو، سنسور تابلو خوان، رادار عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و چراغ شور از رقیب خود یعنی رنو تالیسمان کاملاً برتر می‌باشد. البته چند آپشن نیز در تالیسمان وجود دارد که فقدان آن در اپتیما حس می‌شود این آپشن‌ها عبارت‌اند از: ماساژور صندلی، مولتی سنس و کول باکس.

نتیجه‌گیری

و اما به نتیجه‌گیری مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان می‌رسیم. فارغ از مقایسه، هر دوی این خودروها بسیار شیک، لوکس و باکیفیت می‌باشند. اگر در کنار جذاب بودن خودرو به‌شتاب بالاتر در کنار مصرف سوخت اقتصادی‌تر اهمیت می‌دهید قطعاً رنو تالیسمان انتخاب بسیار خوبی برای شما می‌باشد.

در مقابل کیا اپتیما جی‌تی‌لاین ظاهر بسیار اسپرت‌تر ولی پیشرانه نسبتاً آرام‌تری برخوردار است که به دلیل تنفس طبیعی بودن پیشرانه از نظر تعمیر نسبت به سیستم توربو تالیسمان از استهلاک کمتری برخوردار است البته برتری قاطع اپتیما به سطح بالای آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن برمی‌گردد. اگر معیار‌های شما با ویژگی‌های گفته شده از اپتیما برابری می‌کند می‌توانید از خرید این خودرو لذت ببرید.