استان ها

مشارکت دانشگاه آزاد در ثبت جهانی عبابافی شهرستان دشتی 

دانشگاه آزاد اسلامی, رنگ, علم

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج (دشتی) در ثبت جهانی عبابافی شهرستان دشتی مشارکت می‌‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم‌اندیشی به منظور تکمیل پرونده ثبت جهانی عبابافی شهرستان دشتی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج (دشتی)، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر و دهیار روستا‌های کردوان و زیارت ساحلی برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج (دشتی) در این نشست گفت: شهرستان دشتی دارای صنایع دستی متنوعی است که اغلب آن‌ها با اقلیم منطقه مرتبط بوده و حصیر‌بافی، گبه‌بافی و عبابافی از شاخص‌ترین این صنایع دستی است.

فخرالسادات هاشمی با اشاره سابقه چند صد ساله عبابافی در شهرستان دشتی اضافه کرد: عبابافی از محصولات صنایع دستی منحصر شهرستان دشتی است که با پشم شتر به شیوه سنتی تولید و به دلیل ثبات، ماندگاری رنگ و کیفیت جنس آن از بهترین نوع آن محسوب می‌شود.

وی با تأکید به پژوهش‌های صورت گرفته درباره دلایل مقبولیت عبای شهرستان دشتی بیان کرد: پشم شتر‌های پرورش یافته در منطقه دشتی از دارای مرغوبیت بالایی بوده و رنگ خاص آن باعث گردیده از مقبولیت بسیاری در بازار‌های داخلی و خارجی برخوردار باشد.

هاشمی با اشاره به تحقیقات این دانشگاه در زمینه عبابافی، افزود: این دانشگاه آماده است در انجام پژوهش‌های کاربردی صنایع دستی شهرستان دشتی و در زمینه ثبت جهانی عبابافی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر همکاری کتد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت تکمیل پرونده ثبت جهانی عبابافی شهرستان دشتی گفت: تحقیقات علمی و پژوهشی که در زمینه فعالیت عبابافی در روستای بحیری شهرستان دشتی انجام گرفته در پرونده ثبت جهانی قابل استناد است.

خلیل رازه افزود: کار پژوهش و مطالعه درباره فعالیت‌های عبابافی در دو روستای کردوان و زیارت ساحلی نیز توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج (دشتی) انجام شده که این تحقیقات در دست تکمیل است.

به گزارش آنا، صنعت دستی عبابافی شهرستان دشتی در سال ۱۳۹۸ ثبت ملی شد و اکنون مقدمات انجام ثبت جهانی این صنعت دستی منحصربه‌فرد در حال انجام است. روستا‌های کردوان، زیارت ساحلی و بوحیری شهرستان دشتی مرکز اصلی فعالیت این صنعت دستی است.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.