استان ها

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان: ممانعت از تحصیل فرزندان توسط والدین جرم است و پیگرد قانونی دارد

آموزش, کودک, والدین

به گزارش خبرگزاری مجله سلامتی ایران؛ رضا رضایی در جلسه تبیین طرح شهید محمودوند که با رویکرد انسداد مبادی بیسوادی در کرمان برگزار شد، با تاکید بر لزوم مشارکت همه جانبه دستگاه های اجرایی برای انسداد مبادی بیسوادی افزود: طرح شهید محمودوند یکی از طرح های مهمی است که در وزارت آموزش و پرورش با رویکرد انسداد مبادی بیسوادی پیگیری می شود.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش به تنهایی و بدون مشارکت سایر دستگاه ها قادر به بستن ورودی بیسوادی نیست. کمیته امداد، بهزیستی، دادگستری، ثبت احوال، استانداری، علوم پزشکی و … باید همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشند که محور کار هم استانداری است چون بالاترین دستگاه اجرایی استان است و با همه دستگاه ها ارتباط دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از ۷۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل جذب مدارس استان شده اند که با همکاری همه دستگاه ها امیدواریم هر چه سریعتر شاهد کم شدن آمار بازماندگان از تحصیل یا ترک‌تحصیل‌ کرده‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: بازماندگی از تحصیل دانش آموزان دلایل متفاوتی دارد از جمله فقر و مشکلات اقتصادی، بیماری های سخت درمان و … که یکی از این دلایل هم ممانعت والدین از تحصیل فرزندان است که طبق قانون با توجه به اینکه هر کودکی حق تحصیل دارد و این وظیفه والدین است که برای تحصیل کودک شرایط را فراهم کنند، با اولیای قانونی کودکانی که مانع از تحصیل فرزندانشان می‌شوند، برخورد می‌شود.

رضایی گفت: طبق قانون در صورت امتناع والدین از فراهم کردن زمینه تحصیل فرزندان، آموزش و پرورش می‌تواند از طریق اداره کل ثبت احوال نسبت به شناسایی افراد بازمانده از تحصیل اقدام و سپس موضوع را از طریق مجاری قانونی تعقیب کند.

در این جلسه همچنین معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان ضمن تبیین طرح کشوری شهید محمودوند گفت: مهم ترین و حساس ترین حلقه از زنجیره تکامل زندگی کودک، دوره ابتدایی است، در این دوره و بازه زمانی سنی کودک است که سرنوشت و آینده او رقم خورده و شخصیت، هویت فردی و اجتماعی و نقشی که در جامعه برعهده خواهد گرفت مشخص می‌شود.

طاهره زحمتکش افزود: اجرای دقیق و مسئولانه، توام با دلسوزی طرح شهید محمودوند از این جهت حائز اهمیت زیادی است که با انسداد مبادی بیسوادی از بسیاری از تخلفات و آسیب های اجتماعی پیشگیری می شود، چرا که کمتر شاهد شکل گیری بزه و خلاف بین قشر باسواد جامعه هستیم.

46

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.