استان ها

مجازات جایگزین حبس در قزوین افزایش می‌یابد

خودرو, قزوین, قوه قضاییه

به گزارش خبرگزاری مجله سلامتی ایران از قزوین؛ حسین رجبی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت آغاز هفته گرامیداشت قوه قضاییه و با حضور رییس کل دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: قانون این امکان را می‌دهد تا از ظرفیت مجازات جایگزین حبس در خصوص کاهش جمعیت کیفری استفاده شود، در همین خصوص در سال گذشته بیش از هزار و ۹۳۷رای جایگزین حبس در استان صادر شده است.

او افزود: همچنین تعدادی از همکاران ۲۰رای جایگزین حبس با مجازات‌های بازدارنده با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و عام‌المنفعه در استان قزوین صادر کردند.

رجبی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص واگذاری موقوفات امینی‌ها گفت: تمامی مستندات و پرونده این واگذاری توسط سازمان اوقاف و امور خیریه استان تحویل دادستانی شده است.

رجبی گفت: سازمان بازرسی استان مسئولیت بررسی این اسناد را بر عهده دارد و سعی می‌کنیم تا ده روز آینده نتیجه بررسی‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از افزایش انتشار اخبار کذب در سال گذشته خبر داد و اظهارکرد: در خصوص کاهش این جرایم و پیشگیری از آن، طرح پایش و پاکسازی فضای مجازی در ۵مرحله اجرا و بیش از ۵هزار محتوای مجرمانه حذف و موجب شد تا در جرایم رایانه‌ای ۱۶درصد کاهش داشته باشیم.

او در خصوص افزایش بیش از ۲۰درصدی اجاره‌بها افزود: مطابق مصوبه هفتمین جلسه شورای عالی مسکن حداکثر سقف مجاز افزایش اجاره‌بهای مسکن در تهران ۲۵درصد و در سایر شهرها ۲۰درصد تعیین شده که باید نظارت مستمر و کافی از سوی سازمان صمت جهت اجرای صحیح این مصوبه و ارسال گزارش به دادستانی به صورت ماهیانه انجام پذیرد.

رجبی گفت: به همین منظور با صدور ابلاغیه‌ای خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر لزوم نظارت و توجه بیشتر بر فعالیت مشاورین املاک و اجرای مصوبات قانونی در خصوص اجاره بهاء تاکید شد.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه بخش اعظمی از این مشکل به فعالیت مشاورین املاک فاقد مجوز بر می‌گردد، به همین منظور در بازرسی‌های صورت گرفته بیش از ۵۰مشاور املاک که در قراردادهای خود، اجاره سقف مجاز را رعایت نکرده بودند، پلمپ شد.

او از مردم خواست تا در اجرای این طرح و مقابله با افزایش بی‌رویه اجاره‌بها همکاری داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اظهار کرد: در سال جاری قرارگاه حقوق عامه در استان راه‌اندازی می‌شود.

او افزود: در خصوص مبارزه با جرایم خشن سه شعبه ویژه در دادسرای قزوین تشکیل شده و با مصوبات شورای تامین در سال گذشته ۳۰۰سلاح سرد و تعدادی سلاح گرم در استان جمع‌آوری شده است.

این مسئول ادامه داد: با تلاش همکاران قضایی، انتظامی و همراهی مردم در زمینه جرایم خشن، بیش از ۱۹درصد کاهش داشتیم.

رجبی گفت: در خصوص احیاء حقوق عامه ۲۷کارگروه و کمیته در مجموعه قضایی استان تشکیل شده که مهم‌ترین آن کارگروه مبارزه با فساد است و در نظر داریم در تیرماه سال جاری اولین کارگاه آموزشی ترک فعل و آشنایی با مصادیق فساد را برای مدیران استان قزوین برگزار کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اشاره به فعالیت شرکت‌های پیش‌فروش خودرو در استان افزود: ما از سال‌ها قبل هشدارهای لازم را در قالب اخبار و مصاحبه در رسانه‌ها به عموم مردم داده‌ایم تا فریب شرکت‌های پیش‌فروش خودرو را نخورند.

او افزود: اما متاسفانه در حال حاضر این شرکت‌ها رشد فزاینده‌ای داشته و حتی در بنگاه‌های املاک، پیتزافروشی‌ها، رستوران‌ها و سایر اصناف نسبت به جمع‌آوری سرمایه مردم اقدام می‌کنند.

رجبی با بیان اینکه تا کنون ۶۱شرکت فعال در این زمینه در شهرستان تاکسان شناسایی شده است، گفت: در خصوص جلوگیری از تضییع حقوق عامه دستگاه قضایی استان به شدت با شرکت‌های فاقد مجوز در زمینه پیش‌فروش خودرو برخورد می‌کند و تنها شرکت‌هایی مجاز به فعالیت هستند که از بانک مرکزی مجوز فعالیت داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ شرکت پیش‌فروش خودرو در استان دارای مجوز قانونی نیست.