بین الملل

لوکاشنکو: درخواست لهستان برای خروج گروه واگنر از بلاروس غیرمنطقی است

لهستان, لوکاشنکو, ناتو

به نقل از سی‌ان‌ان، رئیس جمهور بلاروس در جلسه شورای امنیت این کشور، افزود: لهستان و کشورهای حوزه بالتیک اقدامات خود را با تهدیدهایی که ادعا می‌شود از خاک بلاروس سرچشمه می‌گیرد، توجیه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مقامات این کشورها حتی تا آنجا پیش رفتند که خواستار خروج فوری جنگجویان گروه واگنر از بلاروس شدند، تاکید کرد: این در حالی است که خودشان بودجه‌های نظامی را افزایش می‌دهند و نیروهای نظامی بزرگی را در پشت مرزهای ما مستقر کرده‌اند.

رئیس جمهور بلاروس گفت: لهستان و کشورهای بالتیک نباید حتی یک افسر نظامی یا سرباز خارجی در قلمرو خود داشته باشند؛ در غیر این صورت درخواست خروج جنگجویان واگنر از بلاروس، خواسته‌ای غیرمنطقی است.

لوکاشنکو همچنین تصمیم لهستان در ماه آوریل برای تعلیق تعهدات پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا به بهانه تهدیدات از سوی بلاروس را محکوم کرد و افزود: این یک گام خطرناک است و ما باید این موضوع را به سران لهستان یادآوری کنیم تا اتخاذ اینچنین تصمیماتی در نهایت منجر به آسیب رسیدن به خود آنها نشود.

رئیس جمهور بلاروس در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مینسک آماده است تا روابط خوب با کشورهای همسایه خود را احیا کند، از عدم تمایل این کشورها برای احیای روابط حسنه با بلاروس ابراز تاسف کرد.

به نوشته سی‌ان‌ان، ماریوش کامینسکی وزیر کشور لهستان روز دوشنبه گفت: ورشو و کشورهای حوزه بالتیک متعهد شدند که در صورت وقوع یک حادثه مهم، مرزهای خود با بلاروس را ببندند.

در اوایل ماه آگوست، ورشو اعلام کرد که حدود ۱۰ هزار سرباز را به مرز لهستان با بلاروس منتقل می‌کند، در همین حال لیتوانی هم اعلام کرد به دلیل نگرانی در مورد جنگجویان گروه واگنر، به طور موقت عملیات خود در ۲ ایست بازرسی در مرز را متوقف می‌کند.

در ماه جولای، ماتئوش موراویتسکی نخست‌وزیر لهستان گفت: جنگجویان گروه واگنر ممکن است سعی کنند در پوشش مهاجران غیرقانونی از مرز بلاروس وارد لهستان شوند تا جناح شرقی ناتو را بی‌ثبات کنند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر لهستان پیشتر گفت که یک گروه ۱۰۰ نفره از نظامیان گروه واگنر به شهر گرودنو بلاروس در نزدیکی مرز لهستان نزدیک شده‌اند.

لهستان، به عنوان عضو سابق پیمان ورشو، از سال ۱۹۹۹ عضو کامل ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده بوده است. این کشور نگران کشیده شدن جنگ اوکراین به خاک خویش است.

در اوایل ماه جاری، لهستان بیش از هزار تن از نظامیان خود را در شرق این کشور مستقر کرد تا مانع ایجاد هرگونه تنش با نظامیان گروه واگنر شوند.

موراویتسکی با حضور در یک نشست خبری گفت: وضعیت به طور فزاینده خطرناک‌تر می‌شود. نظامیان واگنر به مهاجران غیرقانونی کمک می‌کنند تا وارد خاک لهستان شوند.

310310

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.