استان ها

لزوم جداسازی مراکز تجاری از محله‌های شهری/ سند جامع برقی‌سازی ناوگان شهری تدوین می‌شود

مجله سلامتی ایران/خوزستان دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با بیان اینکه بار خدمات مراکز تجاری در حال سرایت به کوچه و پس کوچه‌ها است، گفت: حوزه حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی باید با هم توافق کنند تا بتوانیم در شهرها مراکز تجاری را از درون محل زندگی جدا کنیم و زون‌های اختصاصی داشته باشیم و این موضوع به کاهش ترافیک کمک می‌کند.

احسان متولیان در سی و چهارمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که امروز (۲۶ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در کلانشهرها عقب‌افتادگی عمده‌ای در حوزه حمل و نقل و ترافیک وجود داشت که از دو سال و نیم گذشته تلاش برای جبران آن در حال انجام است اما در شهرداری‌ها با ایده‌آل مدنظر بسیار فاصله داریم.

به گزارش مجله سلامتی ایران، وی افزود: پیش‌بینی شده بود که در این دوره مدیریت شهری حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار اتوبوس از ۲۳ هزار اتوبوس که باید در کلانشهرها فعال باشند، تامین شود اما متاسفانه بعد از دو سال هنوز با این عدد بسیار فاصله داریم و شاید هنوز به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه هم نرسیده باشیم و زمان کمی برای جبران عقب‌افتادگی داریم.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: همچنین در خصوص برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی هنوز زیرساخت لازم در شهرها ایجاد نشده است.

وی با اشاره به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بیان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم با شرکت‌های سرویس‌دهنده تاکسی اینترنتی توافق محکم و خوبی برای شهرها داشته باشیم. استفاده تاکسی‌های اینترنتی از معابر، هزینه و بار برای شهرداری‌ها دارد اما از سوی دیگر کمکی برای شهرداری در حمل و نقل عمومی هستند. هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم که چه درصدی از آن‌ها وصول داشته باشیم و این مسأله یکی از ایرادات و نواقص کارمان بوده است که امیدوارم بتوانیم تصمیم‌های خوبی بگیریم و کار را جلو ببریم.

متولیان با اشاره به موضوع برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری گفت: مقرر شده است سند جامع برقی‌سازی حمل و نقل عمومی با کمک شهرداری‌ها تدوین و سپس ابلاغ شود.

وی عنوان کرد: وزارت صمت تمام‌قد پای کار این موضوع آمده است. استفاده از ناوگان برقی در حمل و نقل عمومی، راه نجات در حوزه کاهش آلودگی، کاهش مصرف سوخت و نجات از ناترازی انرژی است که هر سال بودجه گزافی به دولت تحمیل می‌کند اما باید ببینیم قرار است چگونه با وزارت صمت به توافق برسیم.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران تصریح کرد: هنوز هیچ کدام از شهرداری‌ها پای کار نیامده است تا مقتضیات موضوع را قبول و زیرساخت‌ها را آماده کند و این سند هم هنوز تنظیم نشده است.

وی با اشاره به چالش‌ها در حوزه شهرسازی بیان کرد: معضلی در شهرها رخ داده و بار خدمات مراکز تجاری در حال سرایت به کوچه و پس کوچه‌ها است که در این خصوص، حوزه حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی باید با هم توافق کنند تا بتوانیم در شهرها، مراکز تجاری را از درون محل زندگی جدا کنیم و زون‌های اختصاصی داشته باشیم و این موضوع به کاهش ترافیک کمک می‌کند. به دلیل بی‌تدبیری در شهرسازی در سال‌های گذشته و نبود نظارت خوب در حوزه حمل و نقل و ترافیک، این مشکل در شهرها رخ داده است و باید فکری برای آن بیندیشیم.

متولیان با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه قراردادها با شهرداری‌های دیگر تفاوت دارد، گفت: دیگر شهرداری‌ها باید از فرصت وزارت کشور برای خرید متمرکز، قرارداد بستن با چین و دیگر قراردادها استفاده کنند، در غیر این صورت شهرداری‌ها آسیب می‌بینند.

وی افزود: خودروسازها به قدری گردن کلفت هستند که می‌توانند به شهرداری صدمه بزنند. چینی‌ها هم حاضر نیستند تنها با یک شهرداری قرارداد ببندد و برایشان به صرفه نیست، بنابراین باید به این نکات توجه شود. در این راستا باید به اتحاد و یکپارچگی برسیم زیرا اگر شهرداری‌ها خود به تنهایی جلو بروند، توفیق حاصل نمی‌شود. 

انتهای پیام