نماد سایت مجله سلامتی ایران

فواید و عوارض وازلین برای پوست صورت + نکات مهم

خواص وازلین برای صورت باعث شده تا افراد زیادی به صورت روزانه از این محصول استفاده کنند. به طور کلی وازلین ماده ای نیمه جامد بوده که از روغن های معدنی و وکس تشکیل شده است و در سال 1859 توسط رابرت آگوستوس چیسبو کشف شد.در این مطلب می خواهیم توضیحات کاملی را در خصوص فواید و مضرات وازلین برای پوست صورت در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتهای آن با ما همراه باشید تا بتوانید تصمیم بگیرید این ماده برای شما مناسب است یا خیر؟

فواید وازلین برای پوست صورت و بدن چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید خواص وازلین برای صورت بسته به روند تولید آن متفاوت بوده و وازلین های پالایش نشده ممکن است حاوی مواد مضر باشند؛ در حالیکه وازلین تصفیه شده کاملاً ایمن خواهد بود. وازلین معمولاً شامل 6 ماده اصلی از قبیل روغن پارافین، موم پارافین، لانولین، پلی پروپیلن و ژله نفتی است.

حفظ رطوبت پوست

جالب است بدانید وازلین هیچ گونه خاصیت آبرسانی ندارد؛ اما در صورت استفاده از آن روی پوست مرطوب یا بلافاصله بعد از آبرسان می توانید رطوبت را در پوست خود محبوس کنید. در نتیجه رطوبت پوست با سرعت کمتری تبخیر شده و لطافت و نرمی خود را باز می یابد.به این منظور بهتر است زدن وازلین قبل از خواب به صورت را امتحان کنید؛ چرا که این ماده در طول شب از کاهش رطوبت پوست پیشگیری خواهد کرد.

پیشگیری از پیری پوست

گاهی به دلیل خشکی بیش از حد، پوست زودتر از موعد دچار چین و چروک می شود؛ اما وازلین با افزایش پپتیدها در سطح پوست پوست از بروز این مشکل پیشگیری خواهد کرد. البته باید بدانید که این ماده کمکی به رفع چروک های به وجود آمده نمی کند.

خواص وازلین برای لک صورت

این ماده باکتری ها و سلول های مرده را از بین می برد و در برخی موارد باعث از بین لک های ناشی از مصرف لوازم آرایشی خواهد شد. جهت استفاده از وازلین برای لک صورت کافیست مقداری از آن را روی پوست تمیز زده و بعد از گذشت 20 دقیقه بشویید.بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا وازلین پوست را سفید میکند؟ باید بگوییم این ماده بیشتر برای پیشگیری از بروز لکه های تیره، جای زخم و … کاربرد دارد و برای این منظور نیز باید به صورت مرتب از آن استفاده نمایید. در نتیجه برای سفید شدن پوست سبزه استفاده از وازلین اثر چندانی نخواهد داشت.

ترمیم کننده بریدگی های جزئی

وازلین با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست، از آن در برابر باکتری ها محافظت کرده و موجب تسریع روند بهبودی زخم های سطحی و خراشیدگی می شود. البته باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از وازلین یا مواد مشابه آن روی زخم های عمیق استفاده کنید.

کمک به تسکین پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی خود ایمنی و ژنتیکی است که با خشکی پوست تشدید خواهد شد. وازلین به دلیل دارا بودن قدرت بالای مرطوب کنندگی، می تواند به رفع خشکی شدید پوست و مقابله با این بیماری کمک کند.

پاک کردن آرایش

وازلین قادر است مواد آرایشی مقاوم و ضد آب را به راحتی در خود حل کند و آن ها را از روی پوست پاک نماید. شما می توانید برای پاک کردن ریمل و آرایش چشم ضد آب نیز از آن استفاده کنید و مطمئن باشید که ضرری برای پوست اطراف چشم نخواهد داشت.

خواص وازلین برای ترک پوست بدن، دست و پا

اگر پوست شما در اثر خشکی بیش از حد دچار ترک شده نگران نباشید؛ ساده ترین راه برای درمان این مشکل استفاده از وازلین است. خواص وازلین برای ترک پوست لب نیز بسیار زیاد هستند و شما می توانیم از بالم لب وازلین برای رفع خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها استفاده کنید.فواید وازلین برای پوست پا هم باعث شده اند تا این ماده نقش بسزایی را در درمان ترک پا ایفا کند. اگر با این مشکل مواجه شده اید بهتر است هر شب پوست کف پا را با وازلین ماساژ داده و هنگام صبح آن ها را بشویید.

مضرات وازلین برای پوست صورت

یکی از مضرات وازلین برای پوست صورت، تحریک پوست و افزایش جوش و آکنه است. به همین دلیل اگر پوستی حساس، چرب و مستعد آکنه دارید توصیه می کنیم از وازلین استفاده نکنید؛ چرا که این ماده با به دام انداختن آلودگی و چربی در منافذ پوست موجب افزایش جوش و آکنه خواهد شد.در برخی افراد نیز استفاده از وازلین موجب ایجاد حساسیت، قرمزی، خارش، تورم و التهاب پوست می شود. علاوه بر آن پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان برای درمان آفتاب سوختگی شدید از وازلین استفاده نکنید؛ چرا که این فرآورده بر پایه روغن بوده و استفاده از آن روی پوست گرم یا در معرض گرما باعث تشدید عوارض آفتاب سوختگی خواهد شد.

آیا وازلین صورت را سیاه میکند؟

در پاسخ به این سوال که آیا وازلین صورت را سیاه میکند؟ باید بگوییم از آنجا که جذب این ماده در پوست به زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است در این بازه زمانی عوامل محیطی اثراتی بر آن بگذارند که در نهایت منجر به تیرگی و سیاه شدن پوست صورت بشود. برای جلوگیری از بروز این مساله لازم است قبل از مصرف وازلین، صورت را کاملاً شسته و خشک کنید.

نکات مهم در مورد مصرف وازلین

مزایای وازلین برای پوست

اگر نوع پوست خود را به خوبی می شناسید و می دانید که پوست چرب و مستعد جوش ندارید، می توانید از مزایای وازلین برای پوست صورت بهره ببرید. این مزایا عبارتند از:

1- پاک کردن آرایش

از آنجایی که وازلین بر پایه نفت تهیه می شود، تقریباً هر نوع لوازم آرایشی را به راحتی در خود حل کرده و از روی پوست پاک می کند. برخلاف برخی از محلول های پاک کننده آرایش، استفاده از وازلین در اطراف ناحیه چشم موردی ندارد. این ماده در پاک کردن ریمل و آرایش چشم ضد آب بسیار عالی عمل می کند. البته حتماً پس از پاک کردن آرایش وازلین باقی مانده در اطراف چشم را با آب بشویید.

2- حفظ رطوبت پوست

اگرچه وازلین به خودی خود خاصیت آبرسانی ندارد؛ اما در صورتی که بعد از آبرسان ها یا حتی روی پوست نم دار استفاده شود می تواند به خوبی رطوبت را درون پوست به دام بیاندازد. در نتیجه، رطوبت پوست تبخیر نخواهد شد و پوستی مرطوب و لطیف خواهید داشت.

3- درمان بریدگی ها و خراش های جزئی

وازلین یک لایه محافظ روی بریدگی ها و خراش های جزئی تشکیل می دهد. در نتیجه، ناحیه آسیب دیده پوست را از حمله باکتری ها حفظ کرده و بهبودی زخم را سریع تر می کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که نباید روی جراحت های عمیق از وازلین یا مواد مشابه آن استفاده نمود.

4- درمان ترک لب و پیشگیری از آن

عوامل محیطی مانند باد سرد، خشکی هوا یا آفتاب داغ می توانند به سرعت موجب خشکی لب شوند. وقتی که روی لب های خود وازلین بمالید، رطوبت پوست ناحیه حساس لب ها و اطراف دهان حفظ شده و از خشکی آن جلوگیری می شود.

5- تسکین پسوریازیس

اگر پوستتان به شدت خشک باشد و به آن رسیدگی نکنید، ممکن است به پسوریازیس دچار شوید. استفاده از وازلین در برخی نواحی از پوست که در آنها علائم پسوریازیس مشاهده می شود اقدام خوبی برای مقابله با این مشکل خواهد بود؛ چرا که وازلین پوست را مرطوب کرده و خشکی آن را رفع می کند.

6- پیشگیری از بروز چین و چروک

هنگامی که محققان فعالیت میکروبی ژل نفتی یا وازلین را بررسی کردند، دریافتند که این ماده پپتیدها را در سطح پوست افزایش می دهد. پپتیدها در برخی از محبوب  ترین و باکیفیت  ترین کرم  های پیشگیری از چین و چروک پوست و محصولات لیفتینگ پوست نیز دیده می شوند. اگرچه وازلین چین و چروک  های پوستی را از بین نمی  برد؛ اما مرطوب نگه داشتن پوست یک اقدام ضروری برای پیشگیری و کاهش علائم پیری یپوست است.

خروج از نسخه موبایل