نماد سایت مجله سلامتی ایران

شستشوی صورت با مواد طبیعی در خانه راهنمایی برای پوست‌های چرب و جوش‌دار

چرا میبایست از شوینده مناسب پوست استفاده کنیم؟

ژل شستشو صورت بیز: با وجود آن که یک شوینده ها قرار نیست تغییر شگفت‌آور و معجزه‌آسایی در پوست ایجاد کنند اما استفاده از یک شوینده نامناسب می‌تواند پوست را دچار مشکل کند و شرایط پوست را به گونه‌ای تغییر دهد که شما برای حل مشکلات تازه مجبور باشید با استفاده از محصولات موضعی شرایط را به حالت عادی بازگردانید. به عنوان مثال:

ژل بهداشتی بانوان بیز: در ادامه با ارائه راهکارهایی تلاش خواهیم کرد که اولا شما را با بهترین روش شست و شوی صورت آشنا کرده و هم‌چنین راهکارهایی برای انتخاب شوینده مناسب ارائه دهیم.

صورتتان را در دو مرحله تمیز کنید.

خرید اینترنتی محصولات دکتر بیز: سعی کنید در برنامه مراقبت پوستی‌تان شست و شوی دو مرحله‌ای را امتحان کنید. شست و شوی پوست در دو مرحله به شما اطمینان می‌دهد بقایایی از ضدآفتاب، گرد و غبار و مواد آرایشی روی پوست‌تان باقی نمانده است. می‌توانید شست و شو را با یک محصول مجدد تکرار کنید یا از دو محصول متفاوت استفاده کنید.

واضح است زمانی که آرایش ندارید (مانند صبح‌ها) لزومی ندارد صورت خود را در دو مرحله پاک کنید.

۱. پاک کردن آرایش

اهمیت پاک کردن آرایش به خصوص شب‌‌ها قبل از خواب بر کسی پوشیده نیست. خوابیدن با آرایش و لایه ای از کرم‌های رنگی و دارای SPF که انواع گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب کرده موجب خشکی پوست، آکنه و جوش سرسیاه، باز شدن منافذ پوست و چین و چروک پوست می‌شود. باقی ماندن مواد آرایشی روی چشم‌ها سبب عفونت و قرمزی چشم و شکستگی و ضعیف شدن مژه‌ها می‌شود.

اگر مایلید از پاک کننده‌های آرایش استفاده کنید میسلار واتر یا آب پاک کننده آرایش از جمله محصولاتی است که می‌توانید استفاده کنید. Bioderma Sensibio H2O و میسلار واتر کدلی برای پوست های حساس و نرمال تا خشک و محلول پاک‌کننده آرایش Sebium H2O بیودرما از جمله محصولاتی است که توانسته رضایت بسیاری از مصرف‌کنندگان را جلب کند.

آرایش نیز در این زمینه خیلی خوب عمل می‌کنند البته توصیه می‌شود اگر پوست شما چرب و مستعد جوش نیست از روغن‌ها برای پاک کردن اولیه صورت استفاده کنید.

نکته ای درباره دستمال مرطوب یا دستمال پاک کننده آرایش

محصولی دیگری که ممکن است برای پاک کردن آرایش از آن استفاده کنید دستمال مرطوب یا دستمال پاک کننده آرایش است. توصیه می‌شود به طور دائم برای پاک کردن آرایش از این محصولات استفاده نکنید، برخی برندهای این نوع پاک کننده حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است چندان برای پوست مفید نباشند و ضمن این که اغلب کارایی لازم برای پاک کردن کامل آرایش از سطح پوست را ندارند. البته استفاده گاه به گاه مانند زمانی که در راه سفر هستید یا در باشگاه مشکل‌ساز نیست اما بهتر است دستمال مرطوب روش همیشگی شما برای پاک کردن صورت نباشد.

در نهایت از هر روشی که برای پاک کردن آرایش استفاده می‌کنید،‌با پوست خود با ملایمت رفتار کنید و از کشیدن پد با فشار زیاد روی پوست خودداری کنید. در نظر داشته باشید پاک کننده‌های آرایش (آرایش صورت یا چشم) برای عمل کردن نیاز به زمان دارند پس به آن‌ها زمان دهید تا کار خود را انجام دهند. سابیدن با فشار یا استفاده بیش از حد از محصول روی پد تنها به پوست و جیب شما آسیب می‌زند.

۲. پاک کردن عمقی پوست

شوینده شما در مرحله دوم باید قادر باشد پوست را به طور عمیق‌تر و کامل‌تر بدون خشک کردن بیش از حد تمیز کند. ژل شست و شو، پن‌ها، فوم‌ها و شیر یا لوسیون از جمله محصولاتی است که بسته به نوع پوست و ترجیح‌تان می‌توانید در این مرحله استفاده کنید. استفاده از روغن‌‌های پاک کننده در این مرحله توصیه نمی‌شود چون همان‌طور که گفتیم بسته به ترکیبات،‌ این احتمال وجود دارد که موجب خشکی یا مسدود شدن منافذ پوست شوند.

اگر تمایل به استفاده از فیس براش‌ها دارید،‌ می‌توانید آن‌ها را در این مرحله همراه با شوینده‌تان استفاده کنید. البته استفاده روزانه از انواع برقی آن‌ها به دلیل بیش از حد قوی بودن توصیه نمی‌شود اما اگر آرایش سنگینی روی پوست دارید می‌توانید با استفاده از آن‌ها اطمینان حاصل کنید که پوست کاملا تمیز شده است.

با انجام این دو مرحله می‌توانید مطمئن باشید پوستتان بدون این بیش از حد خشک یا ملتهب و پوسته پوسته شده باشد کاملا تمیز شده است و آماده دریافت محصولاتی است که پس از آن می‌خواهید استفاده کنید.

از شوینده‌‌‌های حاوی سولفات دوری کنید.

هنگام انتخاب شوینده برای صورت به لیست ترکیبات تشکیل دهنده محصول نگاه کنید. پوست شما از هر نوعی که باشد حتی چرب و جوش‌دار بهتر است از شوینده‌های فاقد سولفات استفاده کنید.

سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات از جمله ترکیبات شوینده‌ها هستند که هنگام ترکیب با آب کف ایجاد کرده و چربی را در خود حل می‌کنند. کف کردن شوینده اگرچه در ابتدا حس خوشایند تمیزی در پوست ایجاد می‌کند اما به مرور موجب آسیب به لایه چربی محافظ پوست () می‌شود.

سد دفاعی پوست (Skin Barrier) خارجی‌ترین لایه در سطح پوست که از سلول و لیپید (چربی) تشکیل شده(کلسترول، سرامید و  اسیدهای چرب ضروری مهم‌ترین عناصر این لایه چربی را تشکیل می‌دهند.) و مانع از تبخیر رطوبت سطح پوست می‌شود. هنگامی که سالم است پوست شما نرم، صاف، یکنواخت و متعادل به نظر می‌رسد. سولفات‌ها و سایر شوینده‌های قلیایی با آسیب به این لایه موجب خشکی و کشیدگی، قرمزی و چرب‌تر شدن پوست خواهد شد. هم‌چنین پس از استفاده از شوینده‌ها با PH قلیایی ساعت‌ها زمان خواهد برد تا PH پوست به حالت عادی بازگردد. پس می‌بینید استفاده از شوینده‌های قلیایی دو بار در روز چه فشاری به پوست وارد می‌کند.

خوشبختانه در حال حاضر شوینده‌های بسیاری با PH سازگار با پوست و فاقد ترکیبات صابونی در دسترس‌اند. متخصصان پوست پیش از این تصور می کردند PH طبیعی پوست ۵٫۵ است اما امروزه اکثر متخصصان پذیرفته اند PH زیر ۵ و به طور خاص بین ۴ تا ۴٫۵ ایده آل ترین PH برای پوست است. روی بسیاری از شوینده‌ها به خصوص پن‌ها PH محصول درج شده است که می‌تواند به انتخاب شما کمک کند.

دقیقا به همین دلیل شما باید تا حد امکان استفاده از صابون‌ها را محدود کنید. البته استفاده از صابون‌ها با تجویز پزشک و به دلیل اهداف درمانی ایرادی ندارد اما صابون‌ها به دلیل قلیایی بودن نباید به طور دائم شوینده مورد استفاده شما باشند.

شویندهتان را براساس نوع پوست انتخاب کنید

اگر چه نوع پوست ما همیشه در تقسیم بندی انواع پوست به خشک، نرمال، ، مستعد آکنه و حساس قرار نمی‌گیرد، ولی یکی از این ۵ نوع در اغلب روزهای سال غالب است. عوامل گوناگون از جمله تغییرات هورمونی، تغییرات فصل و آب و هوا، شرایط روحی و استفاده از برخی محصولات ممکن است نوع پوست ما را از چرب به خشک و کم‌آب یا بالعکس تغییر دهد.  پس علیرغم این تقسیم بندی همیشه پوست‌تان را بررسی کنید اگر پوست نرمال شما در تابستان چرب‌تر است می‌توانید در این فصل از محصولات مخصوص پوست چرب استفاده کنید یا اگر پوست‌تان چرب است ولی به دلیل زیاده‌روی در استفاده از لایه‌بردارها و محصولات ‌کنترل‌کننده چربی، خشک شده است به خصوص در فصول سرد سال می‌توانید از محصولات غنی‌تر استفاده کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع و تغییر نیازهای پوستی‌تان می‌توانید شوینده مناسب صورت‌تان را انتخاب کنید. ممکن است به عنوان یک خانم ترجیح دهید در روزهای نزدیک دوره ماهانه‌تان یا در تابستان از شوینده قوی‌تری استفاده کنید یا در فصول سرد یا مواقعی که از درمان‌هایی مانند لیزر یا لایه‌بردارها استفاده می‌کنید به شوینده ملایم‌تری نیاز داشته باشید.

با در نظر گرفتن این موضوع در ادامه پیشنهادهایی برای انتخاب شوینده برای انواع پوست را بخوانید.

شویندههای پوست نرمال تا چرب

استفاده از ژل‌های شست و شو و فوم‌های ملایم را شاید بتوان بهترین انتخاب برای شست و شوی چربی و آلودگی در افراد با دانست. البته انواعی که فاقد سولفات و ترکیبات قلیایی بوده و PH سازگار با پوست داشته و پوست را دچار خشکی و کشیدگی نکنند. استفاده از صابون‌ها نیز اگرچه بیش از حد قوی هستند اما در کوتاه مدت و با اهداف درمانی ایرادی ندارد. پن‌ها گزینه دیگری است که PH سازگار با پوست داشته و می‌توانید به جای صابون از آن استفاده کنید.

اگر به عنوان فردی با با پیروی از قانون «مشابه، مشابه را جذب می‌کند» را برای تمیز کردن پوست چرب خود ترجیح می‌دهید، روغن جوجوبا یکی از گزینه‌های مناسب برای پوست‌ شماست. روغن جوجوبا به دلیل تک اشباع یودن کمترین احتمال نفوذ به منافذ پوست و ایجاد جوش را دارد. البته در بحث روغن‌ها در نظر داشته باشید هر فرد حساسیت‌های خاص خود را دارد و ممکن است فردی با روغن‌هایی که برای بسیاری افراد ایجاد جوش و آکنه نمی‌کند دچار آکنه و برون‌ریزی شدید شود.

و نکته آخر درباره شوینده‌های این که اگر پس از شست و شو در پوست احساس خشکی و کشیدگی دارید یا پوست شما دچار خارش و قرمزی می‌شود و مدام مجبور به استفاده از هستید، نشان دهنده این است شوینده‌تان برای پوست‌تان بیش از حد قوی است و احتمالا به شوینده‌ای ملایم‌تر با خاصیت آبرسانی نیاز دارید

خروج از نسخه موبایل