ورزشی

فرو ریختن رکوردها – مجله سلامتی ایران

فناوری, فوتبال, کمیته بین المللی المپیک

به گزارش خبرنگار اعزامی مجله سلامتی ایران به هانگژو؛ اشتیاق مردم چین از ورزش و میزبانی از رویدادهای بزرگ ورزشی نخستین بار در سال ۱۹۹۰ تاثیر قدرتمند خود را در صحنه جهانی ایجاد کرد و حالا در آستانه مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی هانگژو، انتظارات از این کشور برای میزبانی از یک رویداد بزرگ دیگر با بالاترین استانداردها دو چندان شده است.

چینی‌ها که حالا فقط در فکر تحقق رویای میزبانی از جام جهانی فوتبال هستند، در همین ۳۳ سال، از ۸ رویداد مهم میزبانی کردند. بیشتر از هر کشور دیگر در قاره کهن و دنیا. میزبانی های مهم چین در این ۳۳ سال عبارتند از:

*بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ با ۶۱۲۲ ورزشکار

*جام‌جهانی زنان ۱۹۹۱

*فوتبال جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴

*جام جهانی زنان ۲۰۰۷

*المپیک تابستانی ۲۰۰۸ با ۱۰۸۹۹ ورزشکار

*بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ با ۹۷۰۴ ورزشکار

*المپیک زمستانی ۲۰۲۲ با ۲۸۶۱ ورزشکار

*و حالا بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ با بیش از ۱۲ هزار ورزشکار

بازی های آسیایی هانگژو با این تعداد ورزشکار که گفته می شود ۱۲ هزار و ۴۱۷ نفر می‌شود، بی شک بزگترین تورنمنت ورزشی بشر از آغاز تاکنون خواهد بود. رکوردی که تا قبل از این با ۱۱۶۵۶ ورزشکار در اختیار ژاپنی‌ها بود برای میزبانی از المپیک ۲۰۲۰ توکیو. البته چینی ها انتظار دارند در جریان بازی‌های آسیایی هانگژو رکورد های دیگری هم فرو بریزد.

امسال برای اولین بار قرار است در ۴۸۱ مسابقه مختلف در ۴۰ رشته شاهد توزیع مدال باشیم که در اینصورت احتمالا رکورد ۱۵۷۷ مدالی که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو به ورزشکاران اهداد شد نیز شکسته خواهد شد و برای نخستین بار شاهد توزیع بیش از ۱۶۰۰ مدال در این رویداد آسیایی خواهیم بود.

مدال های گوانگجو مربوط به برگزاری ۴۷۶ مسابقه بود و حالا این عدد در هانگژو به ۴۸۱ رسیده است و البته رکورد دیگر هم مربوط است به فروش بیش از ۳ میلیون بلیت تماشای مسابقات در جریان نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در هانگژو.

آماده میزبانی

لی لینگ‌وی قهرمان ۱۳ دوره بدمینتون جهان، که در این سال‌ها نقش به سزایی در توسعه ورزش زنان در چین ایفا کرده است، به عنوان عضو کمیته بین المللی المپیک و معاون دبیرکل ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ معتقد است: «هانگژو نقطه عطفی در برگزاری رویدادهای ورزشی خواهد بود و آماده است با استانداردهای بالا، تصویری پویا از کشور چین و استان ژجیانگ را به دنیا نشان دهد.»

چینی ها در این سال‌ها همواره شگفتانه‌هایی در میزبانی از رویدادهای بزرگ ورزشی داشته اند و به نظر می رسد این بار هم باید منتظر یک میزبانی منحصر فرد در کشور چین باشیم. لی با تاکید بر این موضوع می‌گوید: «ما به اندازه کافی ورزشکار در کلاس جهانی به دنیا معرفی کرده ایم و میزبان مسابقات بزرگ ورزشی از همه نوع بوده ایم. حالا زمان آن رسیده است که با اعتماد به نفس و با بهره گیری از توان مدیریتی قهرمانان بزرگی که وارد چرخه مدیریت شده‌اند، حضور چین در جامعه جهانی ورزش را به طور جدی تری تقویت کنیم.»

۸۷

چینی ها برای بازی‌های آسیایی ۸۷ مکان مختلف را برای تمرین و مسابقات در استان ژجیانگ و شهر هانگژو آماده کرده‌اند که شامل ۵۶ سالن مسابقه و ۳۱ سالن تمرینی می‌شود. آنها علاوه بر نوسازی امکانات قبلی، برای میزبانی از این رویداد ۱۲ پروژه جدید را نیز با تمرکز بر امکانات هوشمند، سبز و پایدار تکمیل کرده‌اند. بهره مندی از هوش مصنوعی و فناوری‌ محاسبات ابری، هانگژو را به ویترینی از آخرین راه حل های فناوری های پیشرفته و آگاه به محیط زیست بدل کرده است. چن وی چیانگ دبیر اجرایی کمیته سازماندهی بازی‌های آسیایی هانگژو و همچنین معاون شهردار این شهر می‌گوید: «افزایش امنیت، بالا رفتن ایمنی آتش سوزی، کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف آب از شاخص های هانگژو در میزبانی از بازی‌های آسیایی هستند.»

نکته جالب این جاست که چینی ها این بار زیر ساخت های بازی‌های آسیایی را با توسعه شهری و برنامه ریزی ساخت و ساز شهرهای میزبان ترکیب کرده‌اند و بر این باور هستند که ساخت مکان های مسابقه فقط برای بازی‌های آسیایی نیست، بلکه باید برای ارتقا امکانات کلی شهرهای میزبان باشد.

به عنوان مثال سیستم گردش و ضد عفونی کردن ۲۴ ساعته آب استخر در ورزش های آبی، سالانه ۹۰ هزار تن در مصرف آب صرفه جویی می‌کند که معادل مصرف سالیانه ۴ هزار نفر است.

۲۵۸ ۲۵۸

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.