عمومیکسب و کار

علت کار نکردن یا روشن نشدن ماکروفر

قبل از بررسی علت های روشن نشدن مایکروفر از نظر فنی، از سالم بودن دوشاخه ماکروفر، اتصال کابل دستگاه به برق و وصل بودن جریان برق محیط، مطمئن شوید سپس به سراغ موارد فنی بروید. دلایل احتمالی بروز این مشکل عبارتند از:

  1. خرابی میکروسوییچ مایکروفر

درب ماکروفر دارای قسمتی به نام میکروسوییچ است. هنگامی که درب دستگاه به درستی بسته شده باشد، میکروسوییچ به باقی اجزای ماکروویو، اجازه روشن شدن می‌دهد.

همچنین میکروسوییچ هنگام باز کردن درب ماکروفر یا سولاردام، با قطع کردن برق دیگر قسمت‌ها، از روشن ماندنشان جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر میکروسوییچ دستگاه شما خراب شده باشد، می‌تواند علت روشن نشدن مایکروفر باشد.

راه حل
حل مشکل روشن نشدن ماکروفر و خرابی میکروسوییچ، به علت ولتاژ بالای برق در خازن‎‌‌های مایکروویو باید حتما توسط صورت بگیرد.
  1. خرابی فیوزهای ماکروفر

دو فیوز سرامیکی و فیوز حرارتی از اجزای محفظه ماکروفر هستند.

  • وظیفه فیوز سرامیکی، محافظت از قسمت‌هایی از مایکروفر هنگام نوسانات برق است و این قسمت اگر طی مواردی بسوزد، مایکروویو دیگر روشن نمی‌شود.
  • فیوز حرارتی ماکروفر یا سولاردام، جلوی گرم شدن بیش از حد دستگاه را می‌گیرد. اختلال در عملکرد این فیوز باعث روشن نشدن ماکروفر و سولاردام می‌شود.

تعمیر فیوز سرامیکی و فیوز حرارتی مایکروویو، کاملا تخصصی‌ است و نیاز به ابزاری مانند مولتی متر و تعمیرکار متخصص مایکروفر دارد، تا با رعایت نکات ایمنی، بدون وارد شدن خسارت مالی و جانی مشکل را حل کند.

تعمیر تخصصی مایکروفر خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. خرابی کنترل پنل ماکروفر

صفحه نمایش یا کنترل پنل ماکروفر در صورت اختلال می‌تواند از روشن شدن دستگاه جلوگیری کند. یکی از ریشه‌های این مشکل، همان خرابی برد اصلی مایکروفر است.

علت کار نکردن ماکروفر

علت کار نکردن مایکروفر ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  1. استهلاک اجزای قفل درب

قفل درب ماکروفر و سولاردم شامل قلاب و فنر است. آسیب دیدن قلاب و فنرها می‌تواند در فرآیند ارسال پیام روشن شدن مایکروفر به برد اختلال ایجاد کند و سبب کار نکردن ماکروفر شود.

برای بررسی اجزای قفل درب ماکروویو، قسمت داخلی درب باید باز و در صورت لزوم قلاب پلاستیکی یا فنرها تعویض شوند.

  1. خرابی برد ماکروفر

این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد و بهتر است پس از اطمینان از درست بودن دیگر موارد بررسی شود. برد اصلی مایکروفر و سولاردام در صورت سوختن یا خرابی، نیاز به تعمیر دارد.

  1. خرابی دیود ماکروفر

دیود در مایکروفر با افزایش ولتاژ، انرژی مورد نیاز مگنترون را برای گرم کردن غذا فراهم می‌کند. اگر دیود سالم نباشد مگنترون ولتاژ کافی برای گرم کردن را دریافت نمی‌کند و سبب از کار افتادن ماکروفر می‌شود.

  1. خرابی مگنترون

مگنترون ماکروفر همان قطعه‌ای است که با تولید فرکانس باعث گرم شدن مایکروویو می‌شود. اگر مگنترون بسوزد در نتیجه گرمایی تولید نمی‌شود و در این صورت ماکروفر روشن نمی‌شود و کار نمی‌کند.

این 4 موردی که ذکر شد از رایج‌ترین علت های کار نکردن ماکروفر هستند که در مدل‌های برندهای مختلف پیش می‌آیند.

با توجه به آمار علت روشن نشدن ماکروفر ال جی معمولا خرابی میکروسوییچ یا خرابی قفل درب ماکروفر است، در صورتی که روشن نشدن مایکروفرهای اسنوا قالبا به خاطر خرابی مگنترون است. مشکل خرابی کنترل پنل هم بیشترین مورد گزارش شده در مورد روشن نشدن ماکروفر سامسونگ است.

علت گرم نکردن ماکروفر

حالا اگر ماکروفر یا سولاردام شما روشن می‌شود، کار می‌کند اما گرم نمی‌کند به علت مواردیست که در ادامه بیان می‌کنیم. مهم‌ترین علت های گرم نکردن ماکروفر ال جی، بوش، سامسونگ، دوو، اسنوا، فلر و… در این موارد خلاصه می‌شوند.

  1. انتخاب تنظیمات و برنامه اشتباه برای ماکروفر

قبل از بررسی موارد تخصصی، ممکن است علت گرم نکردن ماکروفر انتخاب تنظیمات غلط برای استفاده از هر مورد کاربرد آن باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه مطمئن شوید تنظیمات درستی را برای گرم کردن و پخت و پز در ماکروفر به کار می‌برید بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.

  1. سوختن مگنترون ماکروفر

همان طور که در مورد علت های کار نکردن ماکروفر هم ذکر شد، مگنترون ماکروفر قطعه‌ای است که با تولید فرکانس، مایکروفر را گرم می‌کند.

اگر این قطعه سوخته باشد دستگاه دیگر گرم نمی‌شود. مگنترون از اجزایی است که تعمیر نمی‌شود و در صورت بروز این مشکل، باید این قطعه را تعویض کنید.

  1. اختلال در عملکرد خازن های ولتاژ ماکروفر

خازن ولتاژ خروجی را دو برابر می‌کند. اگر خازن سوخته باشد کل مدارهای ولتاژ عمل نمی‌کنند و مایکروویو گرم نمی‌شود. برای تشخیص آسیب خازن‌ها باید از خازن‌سنج استفاده شود.

  1. خرابی ترانس های ولتاژ

ترانس‌های ولتاژ در مایکروفر در صورت سالم نبودن، یک قوس الکتریکی ایجاد می‌کنند که باعث بوی سوختگی می‌شود و ماکروفر غذا را گرم نمی‌کند.

  1. ایراد در دیود، علت گرم نکردن ماکروفر

دیود با تبدیل برق متناوب به برق مستقیم با ولتاژ 5000 ولت، مگنترون ماکروفر را برای گرم کردن تغذیه می‌کند. بنابراین سوختن دیود ماکروفر در نهایت باعث گرم نکردن ماکروفر می‌شود. در چنین شرایطی دیود باید تعویض شود.

  1. کاهش کارایی ماکروفر در طول زمان

علت گرم نشدن ماکروفر می‌تواند فنی نباشد و تنها به علت استفاده و استهلاک قطعات آن باشد. در این صورت ماکروفر یا سولاردم باید سرویس شوند تا بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند.

  1. مهار شدن فیوز ماکروفر

حرارت ماکروفر اگر از مقدار مشخصی بیشتر شود، جریان ماکروفر قطع می‌شود و دیگر گرما تولید نمی‌کند. بنابراین پایین رفتن فیوز می‌تواند مسبب گرم نکردن ماکروفر باشد.

راه حل این مشکل، ریست کردن ماکروویو است، برای پیدا کردن نحوه ریست کردن مدل ماکروفرتان از دفترچه راهنمای دستگاه بگیرید.

  1. خرابی برد اصلی ماکروفر

قبل از بررسی این مورد، تک تک موارد دیگر را چک کنید و در صورتی که از سالم بودن دیگر قطعات مایکروویو مطمئن بودید سراغ تعویض برد اصلی مایکروفر بروید زیرا این مورد به ندرت اتفاق میفتد. تشخیص این خرابی و تعویض آن باید توسط تکنسین ماکروویو انجام شود.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

در این مقاله علت های کار نکردن، علت های گرم نکردن و علت های روشن نشدن ماکروفر را توضیح دادیم. مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند خیلی ساده‌تر مشکل مایکروفر خود را پیدا کنید و حتی در صورت امکان آن را رفع کنید. اما به طور کلی برای رفع بیشتر این مشکلات، بهتر است از تعمیرکار مایکروفر با سابقه کمک بگیرید تا مشکلشاید تاکنون با مشکل روشن نشدن ماکروفر مواجه شده باشید؛ اما علت روشن نشدن مایکروفر چیست؟ آیا روشن نشدن دستگاه، دلیلی بر سوختن آن و پایان عمر آن است؟ این سؤالات اغلب سؤالاتی هستند که کاربران در حین مواجه شدن با چنین مشکلی از خود می‌پرسند.

اما روشن نشدن مایکروفر همواره دلیلی بر از کار افتادن کامل دستگاه نیست. بلکه این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بسیاری از آن‌ها به‌سادگی حل می‌شوند. تا انتها با مقاله علت روشن نشدن ماکروفر همراه باشید تا با هم تمامی دلایل روشن نشدن ماکروفر را بررسی کنیم.

پیش از هر کاری باید علت روشن نشدن مایکروفر را بیابیم؛ آشنایی با علل این موضوع به ما کمک می‌کند تا با یافتن منشأ مشکل راحت‌تر بتوانیم آن‌ها را برطرف سازیم.

بررسی مرحله به مرحله علت روشن نشدن مایکروفر

برای بررسی مرحله به مرحله علت روشن نشدن مایکروفر، باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید تا در نهایت علائم و نشانه‌ها شما را به سمت یافتن ایراد دستگاه ببرند. اکثر اوقات ایراد این دستگاه با بررسی چند نکته ساده برطرف خواهد شد یا در نهایت با خرید و جایگزینی اجزای خراب آن می‌توانید مجدداً از آن استفاده کنید.

مواردی که باعث روشن نشدن ماکروفر میشوند عبارتند از:

  • اشکال در برق منزل و برق رسانی به ماکروفر
  • ایراد در سیستم برق رسانی ماکروفر
  • اشکال در پنل نمایشگر ماکروفر
  • خرابی لامپ مگنترون
  • اشکال در برد اصلی
  • نقص فیوز لاین و فیوز حرارتی
  • خرابی میکروسوییچ درب ماکروفر

در ادامه با همراه باشید تا با هم هر یک از دلایل بالا را به طور کامل بررسی نموده و به عیب یابی علت روشن نشدن ماکروفر بپردازیم.

اشکال در برق رسانی منزل و روشن نشدن ماکروفر

شاید ساده به نظر برسد اما اغلب اوقات ایراد سیستم برق منزل علت روشن نشدن ماکروفر است.

  • برای مثال ممکن است پریزی که دوشاخه دستگاه به آن متصل است دچار مشکل شده باشد، بنابراین برق را به دستگاه منتقل نخواهد کرد؛ در نتیجه دستگاه روشن نخواهد شد.
  • حتی ممکن است برق ساختمان برای مدتی قطع شده باشد درحالی‌که شما متوجه آن نشده باشید یا فیوز ساختمان پریده باشد.
  • بنابراین بهتر است قبل از بررسی وسیله، سیستم برق‌رسانی منزل خود را به دقت بررسی کنید.

نحوه بررسی برق ساختمان جهت رفع روشن نشدن ماکروفر

نحوه بررسی برق ساختمان جهت رفع روشن نشدن ماکروفر به شرح زیر است:

  • برای بررسی برق ساختمان، می‌توانید از یک اهم متر یا فازمتر استفاده کنید.
  • با استفاده از این وسیله می‌توانید رسانایی پریزی را که ماکروفر به آن متصل است بررسی کنید.
  • اگر ابزاری در دسترس ندارید، می‌توانید سایر وسایل برقی مانند سشوار و … را به پریز متصل کرده و آن را روشن کنید.
  • اگر دستگاه روشن نشد مشکل از پریز است.

ایراد سیستم دریافت برق دستگاه و روشن نشدن مایکروفر

به همان میزان که ایرادات سیستم برق رسانی ساختمان می‌تواند علت روشن نشدن مایکروفر باشد؛ ایرادات دریافت برق خود دستگاه نیز می‌تواند دلیل بر این امر باشد.

  • بسیار اتفاق افتاده است که با وصل کردن ماکروفر به برق، یکی از اجزای داخلی آن اتصال کوتاه کرده باشد و این اتصال کوتاه منجر به پریدن فیوز منزل شود.
  • همچنین اتصال کوتاه سبب بروز اختلال در سیستم برق رسانی و درنتیجه روشن نشدن دستگاه خواهد شد.
  • همچنین هر یک از دوشاخه و سیم رابط و … نیز ممکن است پاره شوند و آسیب ببیند، در نتیجه منجربه روشن نشدن ماکروفر خواهند شد.

طریقه بررسی سیستم دریافت برق دستگاه جهت رفع مشکل روشن نشدن مایکروفر

طریقه بررسی سیستم دریافت برق دستگاه جهت رفع مشکل روشن نشدن مایکروفر به شرح زیر است:

  • برای اینکه بدانید آیا مایکروفر دچار اتصال کوتاه شده است یا نه، می‌توانید قاب پشتی آن را خارج کنید و قطعات داخلی آن را به‌صورت چشمی بررسی کنید.
  • اغلب قطعه‌ای که دچار اتصال کوتاه شده است؛ آثار سوختگی دارد.
  • برای بررسی دوشاخه و کابل نیز کافیست آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها را از نظر وجود آسیب یا پارگی بررسی کنید.
  • در صورت وجود پارگی در سیم، به‌راحتی می‌توانید با خرید سیم رابط ماکروفر و جایگذاری آن در دستگاه، مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید.

نقص پنل نمایشگر ماکروفر و نقش آن در روشن نشدن مایکروفر

  • پنل ماکروفر، محل قرارگیری دکمه‌های مختلف بر روی دستگاه است که با فشردن هر یک از آن‌ها عملکردهای خاصی اجرا می‌شوند.
  • دکمه روشن و خاموش دستگاه نیز اغلب بر روی کنترل پنل طراحی شده است.
  • نقص در کنترل پنل یا عملکرد دکمه روشن و خاموش می‌تواند مانع از روشن شدن ماکروفر شود.

روش بررسی پنل نمایشگر برای رفع مشکل روشن نشدن مایکروفر

روش بررسی پنل نمایشگر برای رفع مشکل روشن نشدن مایکروفر به شرح زیر است:

  • روشن نشدن ماکروفر می‌تواند به علت نقص در کنترل پنل باشد و نقص در عملکرد کنترل پنل نیز ممکن است ناشی از نقص در عملکرد برد اصلی دستگاه باشد.
  • اما پیش از آنکه به سراغ بررسی برد الکترونیکی بروید، سوکت ها و اتصالات نمایشگر را چک نمایید.
  • بهتر است برای بررسی و رفع این مشکلات از یک متخصص کمک بخواهید.
  • به یاد داشته باشید که حتی اگر نقص به ‌وجود آمده ناشی از برد اصلی دستگاه باشد، به‌راحتی می‌توانید با خرید برد ماکروفر و تعویض آن این مشکل را حل کنید.

خرابی میکروسوئیچ درب از دلایل روشن نشدن ماکروفر

خرابی سوئیچ درب از دلایل روشن نشدن ماکروفر به شرح زیر است:

  • همانطورکه می‌دانید درب مایکروفر باید کاملاً بسته باشد تا دستگاه شروع به‌کار کند.
  • برای بررسی بسته بودن درب مایکروفر از سوییچ درب استفاده می‌شود.
  • بنابراین اگر این بخش خراب باشد، دستگاه روشن نخواهد شد.
  • به همین علت است که خرابی سوئیچ درب به عنوان علت روشن نشدن مایکروفر در نظر گرفته می‌شود.

نحوه چک کردن میکروسوییچ درب جهت رفع مشکل روشن نشدن ماکروفر

نحوه چک کردن میکروسوییچ درب جهت رفع مشکل روشن نشدن ماکروفر به قرار زیر است:

  •  برای بررسی سوییچ درب مایکروفر آن را از لحاظ وجود علائم گرم شدن بیش از حد، مانند سوختگی یا قوس بررسی کنید.
  • اگر چنین علائمی مشاهده می‌کنید با خرید سوئیچ درب مایکروفر و تعویض آن‌ها می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

خرابی لامپ مگنترون علت روشن نشدن مایکروفر

خرابی لامپ مگنترون علت روشن نشدن مایکروفر است. اما خرابی این قطعه چه نقسی در روشن نشدن ماکروفر دارد؟

  • وظیفه لامپ مگنترون ماکروفر تأمین انرژی گرمایی لازم برای گرم شدن غذا است.
  • این قطعه با دریافت جریان برق با ولتاژ بالا امواج الکترومغناطیسی تولید میکند.
  • این امواج با بخار کردن مولکول های اب داخل مواد غذایی آن ها را گرم میکنند.
  • لامپ مگنترون اصلی‌ترین قطعه مایکروفر است، به‌گونه‌ای که اگر از کار بیفتد عملکرد کلی مایکروفر با اختلال مواجه خواهد شد.
  • گاهی اوقات علت روشن نشدن مایکروفر، خرابی لامپ مگنترون آن است.

بررسی نقص فیوز لاین و فیوز حرارتی از علت های روشن نشدن مایکروفر

نقص فیوز لاین و فیوز حرارتی از علت های روشن نشدن ماکروفر به شرح زیر است:

  • در اثر ترکیدن ناگهانی فیوز لاین، مایکروفر روشن نخواهد شد.
  • برای بررسی این بخش کافیست وجود جریان را با استفاده از یک مولتی متر در فیوز لاین چک کنید.
  • اگر جریان وجود نداشته باشد، علت روشن نشدن مایکروفر شما ترکیدن فیوز لاین دستگاه است.
  • علاوه‌بر فیوز لاین فیوز دیگری با نام فیوز حرارتی وجود دارد که کار آن قطع جریان در هنگام گرم شدن بیش از حد دستگاه است.
  • خرابی فیوز حرارتی نیز می‌تواند از دلایل دیگر روشن نشدن دستگاه باشد.
  • برای بررسی این بخش نیز باید از یک مولتی متر استفاده کنید.

اشکال در برد اصلی از دلایل روشن نشدن مایکروفر

درنهایت برای بررسی علت روشن نشدن مایکروفر باید به سراغ برد اصلی دستگاه برویم.

  • برد اصلی دستگاه به مانند مغز آن عمل می‌کند.
  • به‌عبارتی کنترل برد فرمان‌ها را صادر می‌کند.
  • اگر این بخش از کار بیفتد عملکرد کلی دستگاه با اختلال مواجه خواهد شد.

حتی اگر کنترل برد اصلی دستگاه شما خراب شده است با خرید و تعویض آن می‌توانید این مشکل را به‌راحتی حل کنید و مجدداً از دستگاه خود استفاده کنید.

خرید قطعات مایکروفر جهت رفع مشکل روشن نشدن مایکروفر

اکنون که با علت روشن نشدن ماکروفر آشنا شده‌اید، می‌دانید که در بسیاری از موارد ایراد دستگاه تنها با خرید قطعه و جایگزینی آن برطرف می‌شود. بنابراین بهتر است به‌تنهایی یا با کمک یک تعمیرکار به بررسی بخش‌های مختلف آن بپردازید و پس از کشف مشکل با خرید قطعات مربوط و تعویض آن‌ها مجدداً از این دستگاه استفاده کنید.

برای خرید اینترنتی قطعات مختلف مایکروفر می‌توانید به بخش فروشگاه سایت آی.پی یدک مراجعه کرده و سفارش خود را با مراجعه به صفحه محصول مورد نظر ثبت کنید. این مجموعه کار عرضه انحصاری انواع قطعات و لوازم یدکی وسایلی همچون ماکروفر، یخچال، لباسشویی و … را به عهده دارد. به همین علت می‌توانید محصول مورد نظر خود را با بهترین قیمت از آی.پی یدک خریداری کنید.

برای ثبت سفارش به‌صورت عمده و تکی می‌توانید با شماره تلفن‌های این مجموعه تماس بگیرید و سفارش خود را در کوتاه‌ترین زمان درب منزل دریافت کنید.

جهت

قبل از بررسی علت های روشن نشدن مایکروفر از نظر فنی، از سالم بودن دوشاخه ماکروفر، اتصال کابل دستگاه به برق و وصل بودن جریان برق محیط، مطمئن شوید سپس به سراغ موارد فنی بروید. دلایل احتمالی بروز این مشکل عبارتند از:

  1. خرابی میکروسوییچ مایکروفر

درب ماکروفر دارای قسمتی به نام میکروسوییچ است. هنگامی که درب دستگاه به درستی بسته شده باشد، میکروسوییچ به باقی اجزای ماکروویو، اجازه روشن شدن می‌دهد.

همچنین میکروسوییچ هنگام باز کردن درب ماکروفر یا سولاردام، با قطع کردن برق دیگر قسمت‌ها، از روشن ماندنشان جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر میکروسوییچ دستگاه شما خراب شده باشد، می‌تواند علت روشن نشدن مایکروفر باشد.

راه حل
حل مشکل روشن نشدن ماکروفر و خرابی میکروسوییچ، به علت ولتاژ بالای برق در خازن‎‌‌های مایکروویو باید حتما توسط صورت بگیرد.
  1. خرابی فیوزهای ماکروفر

دو فیوز سرامیکی و فیوز حرارتی از اجزای محفظه ماکروفر هستند.

  • وظیفه فیوز سرامیکی، محافظت از قسمت‌هایی از مایکروفر هنگام نوسانات برق است و این قسمت اگر طی مواردی بسوزد، مایکروویو دیگر روشن نمی‌شود.
  • فیوز حرارتی ماکروفر یا سولاردام، جلوی گرم شدن بیش از حد دستگاه را می‌گیرد. اختلال در عملکرد این فیوز باعث روشن نشدن ماکروفر و سولاردام می‌شود.

تعمیر فیوز سرامیکی و فیوز حرارتی مایکروویو، کاملا تخصصی‌ است و نیاز به ابزاری مانند مولتی متر و تعمیرکار متخصص مایکروفر دارد، تا با رعایت نکات ایمنی، بدون وارد شدن خسارت مالی و جانی مشکل را حل کند.

تعمیر تخصصی مایکروفر خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. خرابی کنترل پنل ماکروفر

صفحه نمایش یا کنترل پنل ماکروفر در صورت اختلال می‌تواند از روشن شدن دستگاه جلوگیری کند. یکی از ریشه‌های این مشکل، همان خرابی برد اصلی مایکروفر است.

علت کار نکردن ماکروفر

علت کار نکردن مایکروفر ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  1. استهلاک اجزای قفل درب

قفل درب ماکروفر و سولاردم شامل قلاب و فنر است. آسیب دیدن قلاب و فنرها می‌تواند در فرآیند ارسال پیام روشن شدن مایکروفر به برد اختلال ایجاد کند و سبب کار نکردن ماکروفر شود.

برای بررسی اجزای قفل درب ماکروویو، قسمت داخلی درب باید باز و در صورت لزوم قلاب پلاستیکی یا فنرها تعویض شوند.

  1. خرابی برد ماکروفر

این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد و بهتر است پس از اطمینان از درست بودن دیگر موارد بررسی شود. برد اصلی مایکروفر و سولاردام در صورت سوختن یا خرابی، نیاز به تعمیر دارد.

  1. خرابی دیود ماکروفر

دیود در مایکروفر با افزایش ولتاژ، انرژی مورد نیاز مگنترون را برای گرم کردن غذا فراهم می‌کند. اگر دیود سالم نباشد مگنترون ولتاژ کافی برای گرم کردن را دریافت نمی‌کند و سبب از کار افتادن ماکروفر می‌شود.

  1. خرابی مگنترون

مگنترون ماکروفر همان قطعه‌ای است که با تولید فرکانس باعث گرم شدن مایکروویو می‌شود. اگر مگنترون بسوزد در نتیجه گرمایی تولید نمی‌شود و در این صورت ماکروفر روشن نمی‌شود و کار نمی‌کند.

این 4 موردی که ذکر شد از رایج‌ترین علت های کار نکردن ماکروفر هستند که در مدل‌های برندهای مختلف پیش می‌آیند.

با توجه به آمار علت روشن نشدن ماکروفر ال جی معمولا خرابی میکروسوییچ یا خرابی قفل درب ماکروفر است، در صورتی که روشن نشدن مایکروفرهای اسنوا قالبا به خاطر خرابی مگنترون است. مشکل خرابی کنترل پنل هم بیشترین مورد گزارش شده در مورد روشن نشدن ماکروفر سامسونگ است.

علت گرم نکردن ماکروفر

حالا اگر ماکروفر یا سولاردام شما روشن می‌شود، کار می‌کند اما گرم نمی‌کند به علت مواردیست که در ادامه بیان می‌کنیم. مهم‌ترین علت های گرم نکردن ماکروفر ال جی، بوش، سامسونگ، دوو، اسنوا، فلر و… در این موارد خلاصه می‌شوند.

  1. انتخاب تنظیمات و برنامه اشتباه برای ماکروفر

قبل از بررسی موارد تخصصی، ممکن است علت گرم نکردن ماکروفر انتخاب تنظیمات غلط برای استفاده از هر مورد کاربرد آن باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه مطمئن شوید تنظیمات درستی را برای گرم کردن و پخت و پز در ماکروفر به کار می‌برید بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.

  1. سوختن مگنترون ماکروفر

همان طور که در مورد علت های کار نکردن ماکروفر هم ذکر شد، مگنترون ماکروفر قطعه‌ای است که با تولید فرکانس، مایکروفر را گرم می‌کند.

اگر این قطعه سوخته باشد دستگاه دیگر گرم نمی‌شود. مگنترون از اجزایی است که تعمیر نمی‌شود و در صورت بروز این مشکل، باید این قطعه را تعویض کنید.

  1. اختلال در عملکرد خازن های ولتاژ ماکروفر

خازن ولتاژ خروجی را دو برابر می‌کند. اگر خازن سوخته باشد کل مدارهای ولتاژ عمل نمی‌کنند و مایکروویو گرم نمی‌شود. برای تشخیص آسیب خازن‌ها باید از خازن‌سنج استفاده شود.

ال جی, امواج الکترومغناطیسی, انرژی

  1. خرابی ترانس های ولتاژ

ترانس‌های ولتاژ در مایکروفر در صورت سالم نبودن، یک قوس الکتریکی ایجاد می‌کنند که باعث بوی سوختگی می‌شود و ماکروفر غذا را گرم نمی‌کند.

  1. ایراد در دیود، علت گرم نکردن ماکروفر

دیود با تبدیل برق متناوب به برق مستقیم با ولتاژ 5000 ولت، مگنترون ماکروفر را برای گرم کردن تغذیه می‌کند. بنابراین سوختن دیود ماکروفر در نهایت باعث گرم نکردن ماکروفر می‌شود. در چنین شرایطی دیود باید تعویض شود.

  1. کاهش کارایی ماکروفر در طول زمان

علت گرم نشدن ماکروفر می‌تواند فنی نباشد و تنها به علت استفاده و استهلاک قطعات آن باشد. در این صورت ماکروفر یا سولاردم باید سرویس شوند تا بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند.

  1. مهار شدن فیوز ماکروفر

حرارت ماکروفر اگر از مقدار مشخصی بیشتر شود، جریان ماکروفر قطع می‌شود و دیگر گرما تولید نمی‌کند. بنابراین پایین رفتن فیوز می‌تواند مسبب گرم نکردن ماکروفر باشد.

راه حل این مشکل، ریست کردن ماکروویو است، برای پیدا کردن نحوه ریست کردن مدل ماکروفرتان از دفترچه راهنمای دستگاه بگیرید.

  1. خرابی برد اصلی ماکروفر

قبل از بررسی این مورد، تک تک موارد دیگر را چک کنید و در صورتی که از سالم بودن دیگر قطعات مایکروویو مطمئن بودید سراغ تعویض برد اصلی مایکروفر بروید زیرا این مورد به ندرت اتفاق میفتد. تشخیص این خرابی و تعویض آن باید توسط تکنسین ماکروویو انجام شود.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

در این مقاله علت های کار نکردن، علت های گرم نکردن و علت های روشن نشدن ماکروفر را توضیح دادیم. مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند خیلی ساده‌تر مشکل مایکروفر خود را پیدا کنید و حتی در صورت امکان آن را رفع کنید. اما به طور کلی برای رفع بیشتر این مشکلات، بهتر است از تعمیرکار مایکروفر با سابقه کمک بگیرید تا مشکلشاید تاکنون با مشکل روشن نشدن ماکروفر مواجه شده باشید؛ اما علت روشن نشدن مایکروفر چیست؟ آیا روشن نشدن دستگاه، دلیلی بر سوختن آن و پایان عمر آن است؟ این سؤالات اغلب سؤالاتی هستند که کاربران در حین مواجه شدن با چنین مشکلی از خود می‌پرسند.

اما روشن نشدن مایکروفر همواره دلیلی بر از کار افتادن کامل دستگاه نیست. بلکه این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بسیاری از آن‌ها به‌سادگی حل می‌شوند. تا انتها با مقاله علت روشن نشدن ماکروفر همراه باشید تا با هم تمامی دلایل روشن نشدن ماکروفر را بررسی کنیم.

پیش از هر کاری باید علت روشن نشدن مایکروفر را بیابیم؛ آشنایی با علل این موضوع به ما کمک می‌کند تا با یافتن منشأ مشکل راحت‌تر بتوانیم آن‌ها را برطرف سازیم.

جهت نمایندگی ماکروفر پاناسونیک تهران کلیک کنید