اقتصادیعمومیکسب و کار

علت قرمز شدن طلا چیست

آیا فلز طلا دچار تغییر رنگ میشود؟

طلا یک فلز مقاوم در برابر کدر شدن است، بنابراین تغییر رنگ نمی‌دهد. این به این دلیل است که طلا رتبه‌ی واکنش پذیری پایینی دارد. در شیمی، واکنش‌پذیری  عناصر رانشان می‌دهد و می‌گوید که یک عنصر چقدر احتمال دارد که الکترون‌ها را از دست بدهد و یون‌های مثبت تشکیل دهد. هر چه احتمال این اتفاق بیشتر باشد، عنصر واکنش پذیرتر است.

برای آزمایش واکنش پذیری یک عنصر، شیمیدان‌ها آن را در معرض آب، اسیدها و بخار قرار می‌دهند. به عنوان مثال، هنگامی که عنصری با واکنش پذیری بالا، مانند فلز پتاسیم، در آب قرار می‌گیرد، به سرعت واکنش می‌دهد و گاز هیدروژن و حرارت کافی برای احتراق در مقادیر مناسب تولید می‌کند.

از طرف دیگر وقتی طلایی که واکنش پذیری پایینی دارد در آب، بخار یا حمام اسیدهای رقیق قرار می‌گیرد، واکنش نشان نمی‌دهد. بنابراین علت تغییر رنگ طلای زرد تنها به خود طلا وابسته نیست.

بیشتر بخوانید

علت قرمز شدن طلای زرد

انگشتر فیروزه ای: اگرچه ماهیت شیمیایی طلا تغییر رنگ نمی‌دهد، آلیاژهای طلا بسته به ترکیب با سرعت‌های متفاوتی تغییر رنگ می‌دهند. به عنوان مثال نقره، مس، آهن، روی و آلومینیوم معمولاً در درصدهای مختلف به طلا اضافه می‌شوند تا آلیاژهای طلای مختلف ایجاد کنند.

این فلزات دارای درجه واکنش پذیری بالاتری نسبت به طلا هستند، به این معنی که سریعتر تغییر رنگ می‌دهند. این تغییر رنگ ممکن است به قرمز تبدیل شود. همچنین علت سیاه شدن طلای زرد به همین موضوع وابسته است.

در شیمی، این واکنش زمانی که فلزات با هم مخلوط می‌شوند، جابجایی نامیده می‌شود. اکسیداسیون یکی دیگر از واکنش‌های شیمیایی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ در آلیاژهای طلا شود. هنگامی که فلز اکسید می‌شود، با قرار گرفتن در معرض اکسیژن، الکترون های خود را از دست می‌دهد.

باز هم، چون طلای خالص واکنش پذیری کمی دارد، احتمال اکسید شدن آن بسیار کم است، اما سایر فلزات موجود در آلیاژهای طلا این کار را انجام می‌دهند.

اکسیژن, الکتریسیته, پوشش

چرا از آلیاژهای طلا استفاده میکنیم؟

طلا به خودی خود یک فلز بسیار نرم است که استفاده از آن را برای کاربردهای عملی چالش برانگیز می‌کند. اگرچه آلیاژهای طلا می‌توانند با گذشت زمان تغییر رنگ دهند، اما آلیاژهای طلا از مزایای تقویت طلا، ایجاد مجموعه‌ای از رنگ‌ها و تغییر ارزش برخوردار هستند.

هر چه درصد طلا در یک آلیاژ بیشتر باشد، که معمولاً با ارزش قیراط آن مشخص می شود، تغییر رنگ آن بیشتر طول می کشد. اگرچه بیشتر آلیاژهای طلا با گذشت زمان کدر می‌شوند، مراقبت و پرداخت مناسب می‌تواند آنها را به درخشش اولیه خود بازگرداند.

آبکاری طلای کدر

آبکاری طلا زمانی است که یک لایه نازک از طلا با استفاده از الکتریسیته به یک فلز پایه پیوند شیمیایی می‌دهد. برای آبکاری طلا با کیفیت بالا، این فرآیند چندین بار تکرار می‌شود تا چندین لایه طلا ساخته شود. روش‌های مناسب آبکاری طلا از طلای خالص استفاده می‌کنند؛ زیرا فلز پایه با واکنش‌پذیری بالاتر در معرض عناصر قرار نمی‌گیرد. در این مثال، تنها زمانی که فلز پایه در معرض دید قرار می‌گیرد، تغییر رنگ رخ می‌دهد.

آبکاری بی کیفیت با استفاده از آلیاژ طلای کم عیار معمولاً منجر به لایه‌های نازک‌تر یا نادرست‌تر می‌شود که فرسوده شده و به فلز پایه اجازه می‌دهد تا به سرعت کدر شود. تغییر رنگ ناشی از فلزات پایه در معرض دید را می توان با آبکاری مجدد جسم بازسازی کرد. آبکاری مجدد نیز ممکن است به بازیابی اقلام بد آبکاری شده کمک کند. با این حال، به دلیل ماهیت شیمیایی پیچیده‌تر آلیاژهای طلا، می‌تواند دشوارتر باشد.

حقایق آبکاری

آبکاری از جریان الکتریکی برای پیوند شیمیایی فلزات از طریق ذوب جزئی آنها استفاده می‌کند. پوشش های آبکاری شده تقریباً 0.0002 اینچ ضخامت دارند. با گذشت زمان، لایه‌های آبکاری شده می‌توانند با ساییدگی از بین بروند، اما به دلیل پیوند شیمیایی بین فلزات، پوسته پوسته یا جدا نمی‌شوند.

چندین لایه فلز را می توان آبکاری کرد. از آنجایی که پیوند طلا با برخی فلزات مانند نقره و تیتانیوم بهتر از سایر فلزات مانند مس یا نیکل است، پیوندهای فلزی مختلف باعث ماندگاری طولانی‌تر صفحات طلا می‌شود. برای محافظت بیشتر از پایه نیز لایه سطحی را ضخیم می‌کند. گاهی اوقات مقدار کمی نیکل یا کبالت به خود طلا اضافه می‌شود و آن را سفت می‌کند. اشیاء با روکش طلای تیره یا فرسوده را می‌توان برای افزایش درخشندگی و عملکرد آنها دوباره روکش کرد.

آیا طلای زرد سفید میشود؟

تغییر رنگ طلای زرد به سفید باید توسط فردی متخصص و ماهر در این زمینه انجام شود. انجام این مرحله بسیار حساس و دقیق است؛ بنابراین باید در کارگاه‌های طلا سازی و تعمیرات طلا انجام شود.

برای سفید شدن طلای زرد، باید طلای زرد را ذوب کرد. هنگامی که طلا به دمای بالاتر از 1064 درجه سانتی‌گراد برسد از آلیاژهای دیگر جدا می‌شود. سپس با افزودن آلیاژ مخصوص به طلای ذوب شده، آن را به طلای سفید تبدیل می‌کنند. معمولا علت تغییر رنگ طلای زرد به سفید تغییر سلایق و ناتوانی در تعویض آن قطعه از طلا می‌باشد.

چگونه طلای زرد را کمرنگ کنیم؟

علت تغییر رنگ طلای زرد و کدر شدن آن، به دلیل استفاده‌ی مداوم می‌باشد. برای کمرنگ شدن طلای زرد باید از آن به طور مداوم استفاده کنید و در معرض آب و بخار قرار دهید. زیرا هنگامی که آلیاژهای موجود در طلا در معرض اکسیژن قرار بگیرند، واکنش نشان داده و دچار کدری و ماتی خاصی می‌شوند.

بنابراین برای نگهداری صحیح و اصولی از قطعات طلا، مثلا ، باید در هنگام شست و شو آنها را خارج کنید. علاوه بر آن در معرض مواد شوینده‌ و اسیدی قوی قرار نگیرند. حتی هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید، باید در جعبه جواهرات مخصوص به دور از نور و گرد و غبار قرار دهید