حوادث

علت خاموشی پله‌های برقی تهران چیست؟

سرگیجه, شهر تهران, شهروند

آفتاب‌‌نیوز :

پیرمردی با کمر خمیده در حالی که رنگ به رخسار ندارد، آرام آرام از پله‌های برقی خاموش که ارتفاع بلندی دارد در حال بالا رفتن است. هر چند پله را که بالا می‌رود، توقف می‌کند و زیر لب چیزی می‌گوید. پدری دست یک فرزند خردسال خود را در یک دست و طفلی را در آغوش دارد؛ او هم سعی می‌کند هم تعادل خود را حفظ کند و هم مراقب فرزندانش باشد؛ کلافگی همراه با عصبانیت در چهره او نمایان است. مادری هم با کالسکه تا جلوی پله‌های برقی آمده است، اما با خاموش بودن پله‌ها با نگاهی ملتمسانه منتظر است تا جوانی بیاید و کالسکه کودکش را تا بالای پل حمل کند. دو نوجوان هم پله‌ها را چند تا یکی می‌جهند و می‌روند. در مسیر روبرو هم دو خانم میانسال به آرامی و با دقت در حال پایین آمدن از پله‌های برقی خاموش هستند؛ یکی از آن‌ها می‌گوید وقتی پله‌های خاموش را نگاه می‌کنم، سرگیجه می‌گیرم. این‌ها تنها لحظه کوتاه از مشاهدات خبرنگار ایرنا در کنار یک پله برقی خاموش است.

یکی از شهروندان ساکن تهرانپارس در این باره به ایرنا می‌گوید: مدت زیادی است که پله برقی محله ما خاموش است و مجبور هستیم برای رفتن به محل کار و خرید روزانه تعداد زیادی از این پله‌ها را طی کنیم.  برخی مواقع که هوا خیلی گرم می‌شود و طاقت پیمودن این پله‌های برقی را نداریم، قید خرید و انجام برخی کار‌های غیرضروری را می‌زنیم، چون دیگر نایی برای پیمودن نیست.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی ساکن خیابان دماوند که از خاموشی پله‌های برقی ناراحت است، می‌گوید: مدیران شهرداری حداقل پله‌های برقی و آسانسور‌های پل‌های عابر پیاده را برای مردم درست کند. هنگامی که قصد استفاده از مترو را دارم، باز هم مشکل خرابی پله برقی را شاهد هستم و آسانسور خراب است و وقتی که می‌خواهم سوار اتوبوس هم شوم بازهم پله برقی خراب است.

این شهروند تهرانی تاکید می‌کند که در فصل گرما مردم بیشتر به پله برقی نیاز دارند و مدیران شهری هر چه زودتر باید مشکلات را حل کنند.

خانم دیگری می‌گوید با اینکه ایستگاه اتوبوس در نزدیکی منزل من قرار دارد، اما به دلیل اینکه توان بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌های برقی بلند را ندارم ترجیح می‌دهم با تاکسی به محل کار بروم.

علت خاموشی نقص فنی است نه کم‌کاری

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران علت خاموشی پله‌های برقی پل‌های هوایی عابران پیاده را نقص فنی اعلام کرد.

رضا صیادی یادآور شد: در فروردین سال گذشته که در شهر تهران شروع به کار کردیم، حدود ۵۰ درصد پله‌های برقی به علت نواقص فنی خاموش و ۴۰ درصد هم به دلیل مباحث ایمنی خاموش شد و با خاموشی ۹۰ درصدی پله‌های برقی مواجه شدیم. برخی پله‌های برقی ممکن است به دلیل سرقت تجهیزات خاموش باشد همچنین استفاده ناصحیح از این وسایل موجب مشکلات فنی و خاموشی آن شده باشد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه ۵۰۰ یونیت پله برقی در پایتخت وجود دارد، گفت: این حجم پله برقی بسیار زیاد است و البته تهران این حجم از پله برقی نیاز ندارد و به نظر می‌رسد هیچ شهری به اندازه تهران پله برقی ندارد.

به گفته وی، به رحال رفع نواقص فنی پله‌های برقی طبق برنامه در حال انجام است و تلاش داریم در یک برنامه مدون همه این پله‌ها نوسازی شود. اولویت نوسازی پله‌های برقی و پل‌های مکانیزه بر اساس میزان تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۳۷ مشخص می‌شود؛ به طوری که براساس تماس‌های دریافتی از هر منطقه‌ای که پیام‌های بیشتری دریافت شده باشد، سریع‌تر اقدام خواهیم کرد.

رضا صیادی با بیان اینکه ناوگان پله برقی تهران قدیمی و از سال ۸۳ نصب شده است، اظهار داشت: عمر این ناوگان طولانی و تعداد زیادی از این پله‌ها نوسازی نشده است. در یک سال و نیم اخیر که مسئولیت پله‌های برقی به سازمان زیباسازی واگذار شده است، در مرحله نخست، نگهداشت پله‌ها را در نظر داشتیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اعلام اینکه در مراحل بعدی خرید یونیت‌های جدید و ایجاد رمپ برای پله‌ها را در نظر داریم، یادآور شد: با ایجاد رمپ‌ها به دنبال این هستیم که هزینه نگهداشت شهر را کاهش دهیم و تردد شهروندانی که از دوچرخه استفاده می‌کنند یا کالسکه به همراه دارند، تسهیل خواهد شد و از سویی دیگر در مصرف برق نیز صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اعلام اینکه تا ۶ ماه آینده نوسازی پله‌های برقی به نتیجه می‌رسد، خاطرنشان کرد: اکنون ۸۰ درصد پله‌های برقی تهران روشن است و طبیعتاً نزدیک به ۱۰ درصد از خاموشی‌ها شناور است.

صیادی با بیان اینکه بسیاری از قطعات در یک سال اخیر تغییر کرده که به روشنی ۸۰ درصدی پله‌ها دست یافته‌ایم، تصریح کرد: با تعویض کامل تعدادی از این یونیت‌ها، شرایط به مراتب بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه نوسازی پله‌های برقی به صورت پهنه‌ای انجام می‌شود، افزود: تعمیرات و تعویض قطعات را انجام دادیم و از ۸۰ درصد خاموشی به ۸۰ درصد روشنی و ایمنی پله‌های برقی رسیده‌ایم که این اقدام تحول محسوب می‌شود. در مرحله بعدی به دنبال این هستیم که برخی یونیت‌ها را به طور کامل تعویض کنیم.

صیادی با بیان اینکه تعویض یونیت‌ها طرح بزرگ چندین ساله‌ای بود که سال‌ها کسی زیر بار آن نرفته بود، تصریح کرد: با توجه به تأکید شهردار تهران بر اهمیت این موضوع و دغدغه شهروندان، تعویض یونیت‌ها را امسال به طور کامل انجام خواهیم داد و مردم تا پایان تابستان اثرات این طرح را به طور ملموس خواهند دید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه پله‌های برقی موجود در پایتخت از برند‌های مختلف هستند و در مجموع ۲۹ برند دارد، یادآور شد: تعداد زیادی از این برند‌ها از چرخه تولید پله برقی خارج شده بودند و به همین دلیل در هنگام خرابی پله‌ها، خرید قطعات زمان بر بود و گاهی تعمیرات برخی پله‌ها یک هفته به طول می‌انجامید. نگهداشت و تأمین قطعات در معاونت حمل و نقل و ترافیک، دو قرارداد جداگانه داشت و با توجه به تغییرات نرخ ارز، تأمین قطعات انجام نشده بود و آسیب جدی به پله‌ها زده بود، زیرا تا وقتی قطعه وجود نداشته باشد، نگهداشت معنایی ندارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با تأکید بر اینکه امسال بنا داریم که روشنی پله‌های برقی و پل‌های مکانیزه را ارتقا دهیم، اعلام کرد: اکنون همه پله‌های روشن در سطح شهر از ایمنی برخوردار است.

پله برقی و آسانسور از موضوعات مهم شهروندان تهرانی هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو است که مدیریت شهری باید تلاش کند این مشکلات عمومی مردم تهران برطرف شود.

تیم تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تولید محتوای چندرسانه‌ای هستم. توانایی استفاده از تصاویر، ویدئوها و صداها برای جذب و تاثیرگذاری بیشتر را دارم.