بین الملل

ضربه قوی تل آویو به مصر با ایجاد قطار سریع السیر از ایلات به حیفا و عسقلان

آهن, مالیات, مدیترانه

«رژیم صهیونیستی برای رقابت با کانال سوئز که سالانه حدود ۹ میلیارد دلار برای مصر درآمد دارد، قطار سریع السیر به ایلات را بار دیگر در سرفصل رسانه‌های خود قرار داده است.»

به گزارش مجله سلامتی ایران، این افتتاحیه گزارش مجله «یسرائیل دیفنس» که توسط ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود، درباره پروژه منحصر به فردی که این رژیم مجددا به دنبال احیای آن است، بود.

آمی روژاکس-دامبی، تهیه کننده این گزارش گفت: تل آویو درحال گرم کردن موتورهای خود علیه مصر است و در تلاش است تا با راه آهن سریعی که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند، با درآمدهای کانال سوئز رقابت کند.

وی افزود: به سادگی، قطار باری سریع از ایلات در دریای سرخ به حیفا یا عسقلان، مشرف به دریای مدیترانه، با قدرت با کانال سوئز رقابت خواهد کرد و به درآمدهای مصر از این کانال آسیب می‌رساند. این قطار رقیبی قوی و زنده برای درآمدهای کانال سوئز است.

این مجله نظامی اشاره کرد که این کانال به قدری برای مصر مهم است که انتظار می‌رود پروژه توسعه بخش‌هایی از کانال سوئز پس از دو سال کار در ژوئیه ۲۰۲۳ به پایان برسد.

کانال سوئز یک آبراه حیاتی برای تجارت بین‌المللی است، زیرا نزدیک به ۱۲ درصد تجارت جهانی از این کانال عبور می‌کند.

در سال مالی ۲۰۲۲/۲۳، اداره کانال سوئز (SCA) درآمد ۹.۴ میلیارد دلاری را به ثبت رساند که در مقایسه با ۷ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش داشت.

درآمدهای این کانال منبع درآمد مهمی برای مصر است و نقش حیاتی در اقتصاد این کشور دارد. بودجه سالانه مصر حدود ۹۷ میلیارد دلار تخمین زده می شود، به عبارت دیگر درآمدهای کانال سوئز حدود ۱۰ درصد از بودجه سالانه مصر است.

اهمیت تاریخی کانال سوئز به این دلیل است که در گذشته کشتی‌ها در سراسر آفریقا با کالا از طریق دریا حرکت می‌کردند، سفری که هزینه زیادی دارد و زمان زیادی می‌برد اما پس از حفر کانال سوئز و با پرداخت کارمزد به مصر زمان حمل و نقل کوتاه شد.

این کانال یک مسیر مستقیم برای کشتیرانی بین اروپا و آسیا فراهم می‌کند و امکان عبور از اقیانوس اطلس شمالی به اقیانوس هند را بدون نیاز به دور زدن قاره آفریقا فراهم می‌کند و آن را به یک آبراه حیاتی برای تجارت بین المللی تبدیل می‌کند.

مجله نظامی عبری اعلام کرد که دولت اسرائیل می‌خواهد یک مسیر راه آهن سریع السیر برای مسافران و کالاها ایجاد کند که بندر ایلات را به بنادر حیفا و عسقلان متصل کند. با این روش، فرد می‌تواند مسیری را انتخاب کند که برای او ارزان‌تر باشد و در هر صورت از این مزیت برخوردار می‌شود که مجبور نیست با محموله در اطراف آفریقا کشتیرانی کند.

این مجله نوشت که با این حال، قطار زمینی رژیم صهیونیستی در مقایسه با کانال سوئز که در آن حمل و نقل براساس برنامه‌های کشتیرانی ثابت در چرخه‌های هفتگی انجام می‌شود، دارای معایب ریشه‌ای است.

این مجله عبری در رابطه با موضوع ژئوپلیتیک نوشت که علاوه بر موضوع کارآمدی سیستم حمل و نقل زمینی در مقایسه با حمل و نقل دریایی از طریق کانال سوئز، این سوال مطرح می‌شود که مصری‌ها چگونه با تمایل رژیم صهیونیستی برای رقابت اقتصادی با آنها برخورد خواهند کرد؟

بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت که انجام پروژه متصل کردن قطار سریع السیر به ایلات قبلا به دلیل مخالفت قاهره محقق نشده بود. اما اخیرا در جلسه کابینه، وزیر جناح راست میری رگیو و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوباره این پروژه را پیش بردند. طبق اعلام کابینه رژیم صهیونیستی، بودجه دو ساله برای برنامه ریزی قطار در نظر گرفته شده است.

اسموتریچ خاطرنشان کرد که یک توافق صلح بین رژیم صهیونیستی و مصر وجود دارد. اما شاید فضای بسیار گرمی نباشد. اما بیش از ۴۰ سال است که شاهد این مسئله هستیم. هر سال که جنگی با مصر رخ نمی‌دهد. این صرفه جویی عظیمی در پول برای اسرائیل است. علاوه بر این، ارتش اسرائیل نیازی به تخصیص منابع جهت تشدید تدابیر در مرز با مصر و ایجاد نیروی دائمی علیه مصر ندارد، این نیز یک صرفه جویی مالی بزرگ سالانه است.

وی گفت: «حتی اگر فرض کنیم اسرائیل قطار بسازد و سالانه یک تا دو میلیارد دلار از درآمدهای مصر برداشت کند، آیا از کل حساب درآمد بیشتری کسب خواهد کرد؟ می‌توان فرض کرد که مصر به اسرائیل اعلان جنگ نخواهد کرد. اما کافی است قاهره تصمیم بگیرد همکاری امنیتی با اسرائیل را متوقف کند، کل هزینه مالیات دهندگان اسرائیلی چقدر است؟ آیا خزانه داری هزینه و سود را محاسبه می‌کند؟

اسموتریچ در پایان مصاحبه خود با مجله نظامی عبری گفت: در خاتمه، اسرائیل می‌تواند در قلمرو حاکمیتی خود که ایلات را در برمی‌گیرد، هر کاری که می خواهد انجام دهد، اما در معادله اقتصادی و ژئوپلیتیکی خاورمیانه، هر قدمی بهایی اقتصادی دارد و فقط می‌توان امیدوار بود که وزارت خزانه‌داری ارقام را روی میز دولت بگذارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا گفت که این رژیم در حال تلاش برای ایجاد خط راه‌آهنی است که به عربستان سعودی متصل می‌شود.

در جلسه هفتگی کابینه، نتانیاهو در مورد این پروژه صحبت کرد و گفت: در آینده می‌توانیم محموله‌های بار را با قطار از ایلات به بنادر خود در دریای مدیترانه منتقل کنیم. همچنین می‌توانیم اسرائیل را با قطار به عربستان متصل کنیم. ما در حال کار بر روی آن هستیم.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.