بین الملل

صهیونیست‌ها در فکر فرار؛ آیا کشور یهود در آمریکا شکل می‌گیرد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله سلامتی ایران، «مهاجرت معکوس» و بازگشت صهیونیست‌ها به موطن اصلی خود، چند سالی است که به دنبال بی ثباتی سیاسی، امنیتی و اجتماعی در رژیم اسرائیل به نحو فزاینده رشد یافته است که در درجه اول دلیل اصلی آن به خیزش سراسری فلسطینی‌ها از غزه تا کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ باز می‌گردد.

در این میان تاکنون سیاست‌گذاری‌ها و مشوق‌های مقامات صهیونیستی برای ممانعت از رشد این پدیده «به شدت خطرناک» برای موجودیت رژیم صهیونیستی نتیجه‌بخش نبوده است.

جنبش «بیایید کشور ترک کنیم»

یکی از عوامل مأثر در رشد بازگشت یهودیان به کشورهای اصلی خود، ظهور جنبش «بیایید تا کشور را ترک کنیم» است که از اواخر سال گذشته میلادی برای حمایت از یهودیانی که قصد فرار از فلسطین اشغالی را دارند، در آمریکا و حدود ۲۶ کشور دیگر جهان اعلام موجودیت کرده است.

اما دو نکته قابل توجه در این جنبش نهفته است، اول اینکه یکی از بنیانگذاران این جنبش «مردخای کاهانا» تاجر اسرائیلی است که طی دهه‌های گذشته فعالیت زیادی برای تشویق یهودیان برای سفر به فلسطین اشغالی داشته است. به نوشته روزنامه هاآرتص، او امروز متقاعد شده که در تعیین هدف و مقصد اشتباه کرده است و باید «سرزمین موعود» را ترک کرد.

با این حال این تاجر یهودی که در آمریکا زندگی می‌کند، قصد دارد مزرعه خود در این کشور را به عنوان یک سکونتگاه جدید به یهودیانی که از فلسطین باز می‌گردند معرفی کند. او در توضیح چرایی این اقدام خود گفته است که هم‌پیمانی نتانیاهو با جناح راست‌افراطی خطرات زیادی را متوجه اسرائیل کرده است و احتمال اینکه اسرائیل به یک «دولت بنیادگرای افراطی» تبدیل شود، وجود دارد.

«مردخای کاهانا» در دسامبر ۲۰۲۲ به روزنامه معاریو گفت که پس از سال‌ها تلاش برای کشاندن یهودیان از مناطق جنگ زده در یمن، سوریه، افغانستان و اوکراین به فلسطین اشغالی، اکنون تصمیم گرفته است که اسرائیلی‌ها را به آمریکا منتقل کند. او گفت: «برخی از اعضای احزاب اسرائیلی و آمریکایی به من می‌گویند که در برخی امور تندرو هستم، به آن‌ها گفتم که اکنون زمان ایجاد جایگزینی برای جنبش صهیونیسم است؛ من نمی‌خواهم که کشورمان نابود شود، اما اگر نابود شد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟».

طبق نوشته‌های مؤسسین این جنبش در شبکه‌های اجتماعی، هدف آن‌ها تشویق اسرائیلی‌ها برای ترک فلسطین اشغالی و انتقال حدود ۱۰ هزار اسرائیلی به آمریکا در مرحله اول است تا در صورت بحرانی شدن اوضاع سیاسی و امنیتی در رژیم اشغالگر، موطن جدیدی برای صهیونیست‌ها ایجاد شود.

یکی دیگر از دلایل تأسیس این جنبش، وجود چند دستگی اجتماعی و طبقاتی در داخل رژیم صهیونیستی است و اینکه برخی گمان می‌کنند اسرائیل یک جامعه یکدست دارد، کاملا در اشتباه به سر می‌برند به طوریکه از ابتدای تشکیل این رژیم همواره یک نوع تبعیض اجتماعی میان یهودیانی با منشأ اروپا و روسیه (یهودیان اشکنازی) و یهودیانی با منشأ آفریقا و کشورهای عربی (یهودیان میزراحی) وجود داشته است و تاکنون بارها یهودیان «فلاشا» (یهودیانی که از اتیوپی به فلسطین مهاجرت کرده‌اند) در اعتراضات گسترده‌ای خواهان حقوق برابر اجتماعی شده‌اند.

تکنولوژی, مهاجر, مهاجرت
تظاهرات یهودیان «فلاشا»

«مردخای کاهانا» تبعیض اجتماعی در رژیم اسرائیل را «نفرت‌پراکنی برادرانه» توصیف می‌کند.

 

گسست اجتماعی در رژیم صهیونیستی

تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در اسرائیل، به ویژه در ارتباط با تظاهرات بزرگ سازماندهی شده توسط مخالفان و حامیان تغییرات قضایی، خطر شکاف اجتماعی را به موازات شکاف عمیق سیاسی در این رژیم آشکار کرد و سران رژیم اشغالگر تاکنون قادر به حل این معضل نشده‌اند چرا که چند دستگی در میان یهودیان ریشه‌های عمیقی دارد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی «یانیو گورالک» از مدیران یک گروه مجازی برای تشویق یهودیان جهت خروج از فلسطین، در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، متأسفانه ما باید گزینه‌ای را برای مهاجرت به خارج از کشور آماده کنیم، کشورمان برای من مهم است، اما می‌بینیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، دولتی که تشکیل شده و اتفاقاتی که خواهد افتاد را می‌بینیم».

او می‌افزاید: «من شاهد نفرت شدید برادران از همدیگر هستم و ایرانی‌ها را می‌بینم که با موشک‌های دقیقشان به سمت اسرائیل نشانه رفته‌اند، همین سناریو دو هزار سال پیش برای ما اتفاق افتاد، اسرائیلی‌ها نمی‌توانند بر خود حکومت کنند و باید در جوامع دیگر زندگی کنند. [باید توجه داشت] که معبد دوم به دلیل نفرتی که اکنون وجود دارد، ویران شد».

در مقابل «آموشه سلیمان»، از اعضای پارلمان اسرائیل (کنست) و عضو حزب «صهیونیسم دینی» با حمله به جنبش جدید، به رسانه‌ها گفت که اعضای این جنبش با دعوت از یهودیان برای خروج از فلسطین در نابودی اسرائیل سهیم هستند.

موج مهاجرت به اروپا

از سوی سفیر یکی از کشورهای اروپایی در تل آویو به روزنامه یدیعوت احارانوت گفته است که درخواست ویزا از سوی یهودیان به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافته است. او بدون افشای هویت خود گفت که برخی دلیل این موضوع را به لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو و برخی نیز به گرانی شدید مخارج زندگی در اسرائیل مربوط می‌دانند.

او افزود: «تاکنون این حجم از درخواست ویزا را تجربه نکرده بودیم».

افزایش مهاجرت معکوس در شرایطی است که رژیم صهیونیستی مبنای تشکیل خود را جذب گسترده یهودیان از اقصی نقاط دنیا قرار داده و همواره تلاش کرده است تا به تدریج بر تعداد یهودیان ساکن فلسطین بیفزاید. تا پیش از اشغالگری و گسیل موج موج یهودیان از اقصی نقاط دنیا به فلسطین از سوی جنبش صهیونیستم، تعداد یهودیان بسیار ناچیز بود؛ به طوریکه در سال ۱۸۷۸ تنها سه درصد ساکنان سرزمین فلسطین یهودی بودند.

طبق آخرین آمار ارائه شده در تاریخ ۱۴ ژوئن۲۰۲۳، یهودیان با جمعیت۶.۸۱۴ میلیون نفری،  ۴۹.۹ درصد ساکنان فلسطین را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که جمعیت فلسطینی‌ها  ۱۴.۳ میلیون نفر است که ۶.۴ میلیون نفر از آن‌ها در اردوگاههای آوارگان در خارج از فلسطین به سر می‌برند.

در این میان سفارتخانه‌های فرانسه، هلند، رومانی، پرتغال، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و کشورهای حوزه بالتیک خبر از افزایش تقاضای ویزا از سوی اسرائیلی‌ها داده‌اند.

سفارت اسپانیا گفته است که در سه سال گذشته تعداد اسرائیلی‌هایی که درخواست ویزای این کشور را کرده‌اند افزایش داشته است؛ به گفته این سفارتخانه عمده ویزاهای درخواستی مربوط به زندگی و کار در اسپانیا است.

تکنولوژی, مهاجر, مهاجرت

 

سفارت فرانسه در تل آویو نیز خبر داده است که تعداد درخواست‌ها برای ویزای این کشور افزایش یافته است. این سفارتخانه افزود: «دلیل این موضوع را نمی‌دانیم».

شبکه عبری‌زبان کان نیز در ماه مارس گذشته با انتشار یک نظرسنجی گزارش داد که حدود دو میلیون اسرائیلی به خاطر وضعیت نابسامان سیاسی و اقتصادی، قصد دارند از فلسطین اشغالی مهاجرت کنند؛ این یعنی بیش از یک چهارم ساکنان یهودی فلسطین به فکر فرار از این سرزمین هستند.

کاهش مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی

در کنار افزایش خروج یهودیان از فلسطین، میزان ورود یهودیان نیز به این سرزمین اشغالی کاهش یافته است. در این راستا سازمان صهیونیستی Nefesh Ban Nefesh که به کار ترغیب یهودیان جهان برای مهاجرت به فلسطین مشغول است، چندی پیش گزارش داد که میزان مهاجرت یهودیان آمریکا و انگلیس به فلسطین به خصوص در میان جوانان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

این سازمان افزود: «یهودیان بیشتر به ما می‌گویند که به اسرائیل مهاجرت نمی‌کنیم؛ سرعت مهاجرت کاهش یافته است، امسال پیش‌بینی می‌کنیم که ۳۰۰۰ مهاجر به اسرائیل بروند که این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از سال‌های گذشته است».

شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل نیز در ماه آوریل در گزارشی گفت که شبکه‌های اجتماعی در اسرائیل پر از تبلیغ آژانس‌های مسافرتی و ارائه خدمات مسافرتی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی شده است، یا افرادی که می‌گویند در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت به اروپا به دلیل «بد شدن وضعیت در اسرائیل» و «افزایش خطر دیکتاتوری و نابودی دموکراسی» هستند.

به گزارش این شبکه، یک سال بعد به مرور شهرک‌های یهودی‌نشین در کشورهای اروپایی و جوامعی که از اسرائیل مهاجرت کرده‌اند در این کشورها شکل می‌گیرد، به این معنا که آن‌ها می‌خواهند شرایطی متناسب با نیازهایشان در اروپا فراهم آورند و دور هم باشند.

در این گزارش آمده بود: «مجموعه بزرگی نزدیک به هزار خانواده اکنون به مهاجرت فکر می‌‌کنند و در حال سؤال پرسیدن و جست‌وجو در خصوص امکان خرید خانه در اروپا هستند. بسیاری از کارگران ماهر حوزه تکنولوژی مهاجرت خواهند کرد و کدام کشور است که آن‌ها را به دلیل توانایی‌هایشان نپذیرد».

خطرناک‌ترین بحران در تاریخ رژیم صهیونیستی

گسترش فرار صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی بی شک یکی از مظاهر عمق بحران حاضر در رژیم اشغالگر است؛ بحرانی که «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل در سخنان خود در ماه مارس گذشته در خصوص آن گفت: «اسرائیل در یک بحران تاریخی به سر می‌برد؛ بحرانی که اسرائیل را به تخریب از درون تهدید می‌کند».

اختلافات عمیق سیاسی بر سر لایحه قضایی، تمرد نظامیان در بخش های مختلف ارتش اسرائیل، تظاهرات‌ چند ماهه خیابانی و بازداشت صدها معترض (که هر کدام یک بحران جدی است) را اگر در کنار افزایش بی سابقه عملیات‌های مسلحانه فلسطینی‌ها قرار دهیم که در طول هفته بارها صورت می‌گیرد؛ می‌توانیم تصویر بهتری از شرایط حاکم بر فلسطین اشغالی بدست آوریم.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳۶ نظامی و شهرک‌نشین در پی حملات مسلحانه فلسطینی‌ها کشته شده‌اند و گاهی در یک روز چند عملیات تیراندازی رخ می‌دهد.

پایان پیام/م


تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.