عمومیکسب و کار

شفت برج خنک کننده

در برج های خنک کن صنعتی به ویژه کولینگ تاورهای مونتاژ در محل،Field erected cooling tower(بتونی و فایبر گلاسی) عموما الکتروموتور در خارج از دهانه قرار می گیرد. در این موارد برای انتقال گشتاور تولید شده توسط موتور به ، از درایو شفت استفاده می شود. در حقیقت درایو شفت در برج خنک کننده ای استفاده می شود که قطر فن و پره ها بیش از 3-4 متر است. در این موارد و به دلیل طول زیاد، دقت در تولید و نصب درایو شفت از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در صورت عدم تنظیم مناسب، درایو شفت پس از مدتی صدمه دیده و به اصطلاح بریده می شود و در عین حال می تواند به گیربکس صدمه بزند. با این توضیحات بالانس استاتیک و دینامیک درایو شفت کولینگ تاور نقش موثری در کیفیت و دوام آن دارد.

Cooling tower shaft

ویژگی های تولید کننده برج خنک کننده

تولید کننده برج خنک کننده خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

تجربه و تخصص:

  • سابقه طولانی در تولید و طراحی برج های خنک کننده
  • تیمی از مهندسان و متخصصان مجرب و کارآزموده
  • دانش و تخصص در زمینه انواع مختلف برج های خنک کننده و کاربردهای آنها

کیفیت:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا
  • فرآیند تولید دقیق و کنترل کیفیت
  • ارائه محصولات با کیفیت بالا و عمر مفید طولانی

قابلیت اطمینان:

  • تعهد به ارائه محصولات و خدمات قابل اعتماد
  • ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش

درایو شفت(گاردان) برج خنک کن از نظر جنس محور به دو دسته تقسیم می شوند.

1- درایو شفت فلزی برج خنک کننده

این نوع درایو شفت وزن نسبتا بالایی دارد اما قیمت تمام شده آن به نسبت محور کامپوزیت فیبر کربن پایین تر است. درایو شفت فلزی کولینگ تاور معمولا از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شود تا در شرایط مرطوب و گرم دچار خوردگی نشده و زنگ نزند. مزیت شفت رابط فلزی کولینگ تاور، قابلیت تولید آسان، زمان تحویل کوتاه تر و قیمت مناسب آن می باشد.

2- درایو شفت فیبر کربن یا کامپوزیت برج خنک کننده فایبرگلاس

وزن گاردان کامپوزیت کربن کولینگ تاور به میزان قابل توجهی از درایو شفت فلزی کمتر است و استحکام قابل قبولی نیز دارد، لیکن قیمت آن از نمونه مشابه فلزی بالاتر می باشد. شفت رابط فیبر کربن برج خنک کن بدلیل وزن کم و انعطاف مناسب و خواص کربن فایبر، علاوه بر مقاومت مناسب در مقابل رسوب و خوردگی، عمر مفید بسیار بالایی داشته و نصب آن نیز آسان است. همچنین درایو شفت کامپوزیت در مقابل تنش های ناشی از روشن و خاموش شدن ناگهانی موتور مقاومت بالایی دارد.

شایان ذکر است کربن فایبر(فیبر کربن) دارای استحکام بسیار بالایی بوده و در صورت تولید با استفاده از متریال مرغوب، از نظر استحکام کششی مشابه فولاد می باشد.فراموش نکنید که شفت و کوپلینگ تاثیر قابل توجهی در عملکرد دارد. برای انتخاب طراحی و ساخت گاردان برج خنک کن صنعتی باید به این موارد توجه کرد.

1- استفاده از فلکسیبل کوپلینگ برای افزایش عمر و ضریب اطمینان درایو شفت

2- بررسی مقاومت متریال شفت کولینگ تاور در مقابل زنگ زدن و خوردگی

3- در نظر گرفتن ضریب اطمینان بالای گاردان برج خنک کن برای تحمل گشتاور لحظه ای و مداوم

4- بالانس استاتیک شفت انتقال توان برج خنک کننده به منظور جلوگیری از لرزش و ارتعاشات

ما با تجربه ای مناسب در زمینه برج های خنک کننده صنعتی و پکیج آمادگی داریم درایو شفت کولینگ تاور را با کیفیت و قیمت مناسب طبق ابعاد و اندازه های مورد نیاز مشتریان تولید نماییم.

  • طراحی، ساخت و فروش درایو شفت استنلس استیل برج خنک کننده
  • فروش و ساخت قطعات برج خنک کن، کولینگ تاور
  • ساخت و فروش درایو شفت فلزی برج
  • تولید و فروش گاردان فیبر کربن کولینگ تاور

فروش شفت کامپومعرفی قطعات برج خنک کننده و عملکرد هر یک از آنها:

در اینجا لیستی از رایج ترین قطعات برج خنک کننده که ممکن است در طول عمر برج خنک کننده شما نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند آورده شده است. شما می توانید به کمک این فهرست لوازم یدکی برج خنک کننده را تهیه نمایید تا در زمان نیاز به سرعت دستگاه خنک کن خود را تعمیر و سرویس نمایید.

پکینگ یا سطوح تبادل حرارت (پرکن) یکی از مهم ترین قطعات برج خنک کننده است. درواقع می توان آن را عنصر میانی کل فرایند دستگاه خنک کاری در نظر گرفت. بسیاری از برج های خنک کننده امروزی از پکینگ های پی وی سی pvc و یا پلی پروپیلن PP و یا پکینگ هایی استفاده می کنند که سطح تماس سیال گرم با جریان هوا را برای فرایندهای خنک کننده تبخیری به حداکثر می رساند. آب توسط نازل ها بر روی سطح پاشش و پخش می شود. این فرایند ارتباط آب وهوا را افزایش می دهد و اجازه می دهد تا گرمای اضافی با سرعت بالایی تبخیر شود. از عوامل اصلی در تعمیر و یا تعویض پکینگ می توان به وجود TSS(جامدات معلق کل)، اسیدشویی زیاد و فرسودگی ناشی از آن اشاره نمود. پکینگ ها به دودسته اصلی تقسیم می شوند: پکینگ فیلمی، پکینگ اسپلش

نازل برج خنک کننده به چه منظوری استفاده می شود؟

نازل یا افشانک برج خنک کننده بیشتر در برج های خنک کننده جریان متقاطع استفاده می شود، زیرا از حوضچه های توزیع جریان گرانشی استفاده می کنند. در این برج ها، آب ورودی به حوضچه توزیع آب که در بالاتر از پکینگ ها قرار دارد؛ می رود و سپس از طریق نازل های برج خنک کننده که قسمت کف حوضچه تعبیه شده است به پایین پاشیده می شود.

در بعضی از کولینگ تاورها، آب مستقیماً از طریق خطوط لوله کشی در بالای برج خنک کننده توزیع می شود و سپس توسط افشانک یا همان نازل های برج خنک کن که در فاصله های معین بر روی لوله قرار گرفته است بر روی پکینگ ها اسپری می گردد. افشانک های کولینگ تاور با متریال های مختلفی ساخته می شوند که اصلی ترین آنها پی وی سی، پلی پروپیلن و ای بی اس است. ولی در سفارش های تعداد بالا تقاضای مشتری برای انتخاب نوع جنس نازل ها اولویت تولید ماست.

یکی از پرکاربردترین انواع نازل برج خنک کننده که جزو نسل جدید نازل ها است. نازل مربع پاش مدل 2H است. این مدل نازل های برج خنک کن، با افت فشار کمتر نسبت به مدل نازل های دک اسپری و همچنین پاشش آب به صورت منظم و سطح پوشش بالا، از مزایای بسیار بالاتری نسبت به سایر نازل های مربع پاش برخوردار هستند.

لازم است بدانید که اصلی ترین قسمت طراحی نازل ها و کاربرد صحیح انواع نازل های آب پاش، رابطه مستقیمی با تامین میزان فشار پشت نازل دارد. نازل های مربع پاش این مزیت را دارند که با کمترین میزان فشار، بیشترین شدت جریان آب را از خود خارج کنند. سایز استاندارد این نازل ها 2 اینچ و 3 اینچ است و در بازه طراحی مدل های مختلف برج خنک کننده در بازه 10 الی 20 مترمکعب در ساعت آب را از خود به صورت استاندارد خارج می نمایند.

از برای ایجاد جریان هوا همراه با فشار لازم و منتشرکردن این جریان هوا در سراسر برج خنک کننده استفاده می شود. هواکش های برج خنک کننده باید طوری ساخته شوند که در برابر اثرات خورنده محیطی که در آن کار می کنند (آب و یا مواد خورنده دیگر) مقاومت بالای داشته باشند. به خاطر ابعاد و قدرت بالای این فن ها معمولاً صدای زیادی دارند. اما انواع خاصی از فن های برج خنک کننده کم صدا نیز وجود دارد. این قطعه کاربردی از کولینگ تاور در انواع برج های خنک کننده جریان متقاطع، جریان متقابل، جریان القایی/ اجباری استفاده می شود.

برج های خنک کننده جریان طبیعی نیازی به فن ندارند؛ زیرا از جریان هوای طبیعی و فرایندهای مختلفی استفاده می کنند که آب را خنک می کند. مقدار هوادهی پروانه برج خنک کننده به قطر فن تعداد تیغه و سرعت چرخش پروانه بستگی دارد. متریال بکار رفته در ساخت فن برج خنک کننده از مواد مقاوم و سبک است. در ابعاد کوچک تر تا قطر 120 سانتیمتر از متریال پلی پروپیلن برای ساخت فن استفاده می شود و برای سایزهای بالاتر از 120 تا قطر 600 سانتی متر از متریال فایبرگلاس و آلومینیم استفاده می شود.

بدنه و پنل های برج خنک کننده :

یکی از قسمت های اصلی و اجزای برج خنک کننده دیواره های برج یا همان پنل های برج خنک کن هستند. قطعات بدنه فایبرگلاس پس از گذشت چندین سال امکان دارد نیازمند تعویض یا بازسازی باشند. بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس شامل دیواره اصلی، لوور یا دریچه ورود هوا، گلویی، تشتک و… است.
قسمت های که از متریال فایبرگلاس ساخته می شوند ضخامتی در حدود 4 تا 12 میلیمتر دارند و به صورت لایه گذاری از رزین و الیاف ترکیبی ساخته می شوند.

باید بدانید که رزین اصلی در ساخت قطعات فایبرگلاس از نوع رزین پلی استر غیراشباع مدل ایزوفتالیک برند BKC یا روزیتان سپاهان دارای گواهینامه مدیریت کیفیت ISO9001 از شرکت SGS است. این نوع از رزین ها بر پایه ایزوفتالیک زمان پخت بیشتری دارند و مقاومت و وزن بالاتری نسبت به نوع ارتوفتالیک و فنالوئیک نیز دارند.

الیاف بکار رفته در بدنه برج خنک کننده به صورت ترکیبی و از دو نوع حصیری و سوزنی هستند، الیاف حصیری بکار رفته در پنل کولینگ تاور نقش مهمی در ساختار آن دارد و به طور معمول هر سه لایه الیافی سوزنی یک لایه الیاف حصیری در ساخت بدنه مورداستفاده قرار می گیرد. همچنین برای مقاومت بدنه برج خنک کننده در برابر اشعه UV از مواد آنتی یووی استفاده می گردد.

الکتروموتور فن برج خنک کننده :

در کاربردهای برج خنک کننده پتروشیمی و پالایشگاه به موتورهای فن ضد انفجار IP 66 برای جلوگیری از نشتی در مبدل های حرارتی نیاز دارند و در کاربری های دیگر از الکتروموتورهای کلاس F با درجه حفاظتی IP 55 و فلنچ دار استفاده می گردد. موتوربرقی فن باید با رله خطای زمین و سیستم های حفاظت رله بار بیش از حد تولید شوند. یا نحوه اتصال موتور به پروانه تا ظرفیت برج خنک کن 100 تن به صورت مستقیم و از برج خنک کن 100 تن به بالا به صورت فولی تسمه یا گیربکسی است. الکترو موتورهای اروپایی مانند زیمنس و مارلی و موتورهای ایرانی مانند موتوژن، جمکو و الکتروژن از نمونه های پرکاربرد هستند. که در کولینگ تاورها استفاده می شوند.

برج خنک کننده مکعبی از فرآیندی به نام تبخیر برای خنک کردن آب استفاده می کنند. آب گرم در بالای برج توزیع می شود و سپس از طریق یک سری پکینگ که از موادی مانند چوب، پلاستیک یا فلز ساخته شده است، جریان می یابد. هوا از پایین برج به سمت بالا کشیده می شود و با عبور از پکینگ گرمای آب را جذب می کند. این باعث می شود قسمتی از آب تبخیر شود و بخار آب گرم از بالای برج خارج شود. آب خنک شده سپس در پایین برج جمع آوری می شود و دوباره در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد.

برج های خنک کننده مکعبی مزایای مختلفی نسبت به سایر انواع برج های خنک کننده دارند. آنها کارآمدتر هستند و می توانند آب را به دمای پایین تری خنک کنند. آنها همچنین قابل اعتمادتر هستند و نیاز به نگهداری کمتری دارند. علاوه بر این، برج های خنک کننده مکعبی از نظر زیبایی دلپذیرتر از سایر انواع برج های خنک کننده هستند.

در اینجا برخی از معایب برج های خنک کننده مکعبی آورده شده است:

  • آنها می توانند گران تر از سایر انواع برج های خنک کننده باشند.
  • آنها فضای بیشتری را اشغال می کنند.
  • می توانند پر سر و صدا باشند.

در مجموع، برج های خنک کننده مکعبی گزینه ای کارآمد، قابل اعتماد و زیبایی برای خنک کردن آب در کاربردهای صنعتی و تجاری کوچکتر هستند.