بین الملل

سناریوهای توافق احتمالی ایران با آمریکا/ این تفاهم نانوشته چه سود و زیانی دارد؟

پول, تحریم, دارو

به گزارش مجله سلامتی ایران رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل بین الملل در رشته توئیتی نوشت: به نظر می رسد خبر آقای فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس درباره اینکه ایران و آمریکا به جای توافق مکتوب به نوعی تفاهم نانوشته روی خواهند آورد درست است. در این صورت ارزیابی تهدیدات و فرصت های این توافق برای ایران اهمیت زیادی دارد.

۱) مکتوب نبودن توافق هم فرصت است هم تهدید. فرصت است

چون ایران زیر بار تعهد مکتوب نمی رود و درصورت تخلف آمریکا،می تواند به تفاهم عمل نکند. تهدید است چون ممکن است آمریکا هم بخاطر داشتن قدرت بیشتر به تفاهم عمل نکند اما در رسانه و افکار عمومی ایران را مقصر جلوه دهد.

۲) مکتوب نبودن توافق آن را به شدت شکننده می کند. حتی ممکن است این تفاهم خیلی زودتر از آنچه تصور می شود بهم بریزد.

۳) به دولت فرصت می دهد تا در برابر منتقدان بگوید زیر بار تعهد حقوقی خاصی نرفته و بر خلاف قبلی ها تعهدی را نپذیرفته است. اما در مقابل منتقدان خواهند گفت امتیاز خاصی هم نگرفته است.

۴) هم آینده تحریم ها و هم نفع بردن اقتصادی از تفاهم پادرهوا خواهد شد. یعنی ساختمان تحریم ها از نظر حقوقی تضعیف نمی شود. در حالی که برجام از نظر حقوقی ساختار تحریم ها را تضعیف کرد.

۵) عمده ترین امتیازی که ایران می گیرد آزاد سازی پول های بلوکه شده و فروش بی درد سر نفت در بازار جهانی است. اگر پول های بلوکه شده برای خرید غذا و دارو باشد ، دفاع کردن از این امتیازات کار بسیار دشواری است.

۶) موضوعات مهم پادمانی outstanding issues میان ایران و آژانس بایگانی می شود اما حل نمی شود.

۷) درباره سرنوشت اورانیوم ۶۰% و ۲۰%، خبری به بیرون درز نکرده است. برخی ها می گویند سانتریفیوژها به انبار منتقل می شوند.

۳۱۱۳۱۱

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.