بین الملل

سفیر سابق سوریه: تا زمان توافق درباره شروط دمشق، اسد با اردوغان دیدار نمی‌کند

تروریسم, روسیه, ریاست جمهوری

سفیر سابق سوریه در آنکارا اعلام کرد، مادامی که درمورد شروط اساسی مطرح شده توسط دمشق توافق نشود، رئیس جمهوری سوریه با همتای ترکیه‌ای خود دیدار نخواهد کرد.

به گزارش مجله سلامتی ایران، نضال قبلان، سفیر سابق سوریه در آنکارا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت، تا زمانی که درمورد شروط و بندهای اساسی مطرح شده از سوی سوریه توافق نشود، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار نخواهد کرد. مهم‌ترین مساله برای سوریه آن چیزی است که در عالم واقع انجام می‌شود و اتخاذ تصمیمی از جانب دولت ترکیه به ویژه اردوغان برای عقب‌نشینی از اراضی است که در شمال و شمال غرب سوریه اشغال کرده‌اند، این شرط سوریه است که درمورد آن کوتاه نمی‌آید.

وی افزود: نمی‌توان از امورخارق العاده جدی درمسیر آشتی میان دمشق و آنکارا صحبت کرد و چه بسا آنچه در حاشیه نشست اخیر آستانه مورد بررسی قرار گرفت و صحبت روسیه درمورد نقشه راه آشتی میان سوریه و ترکیه بتواند تا حد زیادی به عنوان یک پایه و اساس نظری مد نظر قرار بگیرد؛ اما تا زمانی که درمورد گام‌های عملی و تضمین‌ها از جانب روسیه و ایران درمورد تعهدات ترکیه پیرامون خواسته‌های سوریه توافق نشود، نمی‌توان از امر خارق العاده جدی در مسیر آشتی صحبت کرد. خواسته‌های سوریه مشخص است و در رأس آن عقب نشینی ترکیه از اراضی اشغال شده سوریه قرار دارد.

سفیر سابق سوریه خاطرنشان کرد: تغییر چهره‌ها و شخصیت‌ها در ترکیه اساساً بنا به دلایل داخلی و مسائل شخصی میان اردوغان و برخی از وزیرانش انجام شده است که برخی از این تغییرات مثبت است که شاید برجسته‌ترین آن تعیین هاکان فیدان در رأس وزارت خارجه ترکیه باشد. فیدان در گذشته رسماً مامور رسیدگی به چندین پرونده از جمله پرونده سوریه بود و او شناخت بسیاری از همتایان سوری خود از میان روسای دستگاه‌های امنیتی ذی ربط سوریه و جزئیات این پرونده دارد.

وی افزود: ممکن است این گام مثبت، انجام هرگونه تصمیمی را که اتخاذ شود، تسهیل کند، به ویژه که طبق تحلیل‌های داخل و خارج ترکیه؛ او صرفاً یک وزیر خارجه نیست، بلکه قوی‌ترین شخص بعد از اردوغان بنا به مسائل بسیاری است و چه بسا او نامزد جانشینی اردوغان برای تصدی ریاست جمهوری ترکیه باشد. این مهم‌ترین تغییر ترکیه است.

نضال قبلان درمورد احتمال موافقت سوریه با بازگشت روابط دیپلماتیک با ترکیه کمی قبل از عقب نشینی ترکیه از اراضی سوریه گفت: در حالی که ارتش ترکیه خاک سوریه را اشغال کرده است، امکان بازگشت روابط دیپلماتیک میان دمشق و آنکارا وجود ندارد. شرط‌های دیگر عبارت از توقف حمایت از گروه‌های تروریستی است که ادلب و دیگر مناطق را تحت تصرف خود دارند و به صورت مستقیم از آنکارا دستور می‌گیرند. در نتیجه مبارزه با تروریسم شرط اساسی است. همچنین شرط گشودن گذرگاه‌های مرزی رسمی دو کشور، فعال کردن تجارت، عبور و مرور امن و کنترل مجدد سوریه بر مسیر استراتژیک إم۴ میان ساحل سوریه در حلب و استان‌های شمال سوریه مطرح است.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.