استان ها

ساعت هوشمندی که غواصان را در اعماق دریا ردیابی می‌‌کند

ساعت هوشمند, شنا, طراحی

محققان یک ساعت هوشمند طراحی کرده‌اند که بدون استفاده از «جی‌پی‌اس» غواصان را در اعماق دریا ردیابی می‌کند.

با توجه به عواملی مانند آب تیره و دید محیطی محدود در اعماق دریا ردیابی غواصان اسکوبا بسیار دشوار است. با این حال، یک اپلیکیشن هوشمند تازه توسعه یافته می تواند به زودی انجام این کار را برای آن ها بسیار آسان تر کند.

این نرم افزار که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن ساخته شده است که برای کار با ساعت های هوشمند شخص ثالث ضد آب موجود مانند «گارمین دیسند» و «اپل واچ اولترا» طراحی شده است. این نرم افزار از «جی‌پی‌اس» GPS استفاده نمی‌کند، زیرا سیگنال های ماهواره ای مورد نیاز آن به خوبی در آب حرکت نمی کنند.

در عوض، این برنامه از سیگنال های صوتی استفاده می کند که توسط بلندگو و میکروفون روی ساعت هر غواص ارسال و دریافت می‌شوند. حداقل سه کاربر مورد نیاز است که یکی از آن ها به عنوان رهبر غواصی عمل می کند. هر فرد باید در محدوده ای بیش از ۹۸ فوت (۳۰ متر)از یک کاربر دیگر قرار بگیرد.

ساعت رهبر به طور منظم سیگنال های صوتی را ارسال می کند که توسط ساعت های دیگر غواصان دریافت می‌شود. پس از یک تاخیر ثابت، هر یک از آن ساعت هایک سیگنال پاسخ زمان بندی شده ارسال می کنند این پاسخ ها هم توسط ساعت رهبر و هم توسط تمام غواصان دیگر دریافت می شود.

با تجزیه و تحلیل میزان زمان سپری شده بین پاسخ ارسالی توسط یک ساعت و دریافت شده توسط هر یک از ساعت های دیگر، می توان تعیین کرد که غواصان چقدر از یکدیگر فاصله دارند و در کدام جهت های جانبی قرار دارند.موقعیت عمودی آنها را نیز می توان مشخص کرد که آیا ساعت ها قادر به اندازه گیری عمق هستند یا خیر.

این فن آوری تاکنون در دریاچه ها و یک استخر شنا آزمایش شده است، جایی که توانست موقعیت غواصان را در محدوده حدود ۵ فوت (۱.۵ متر)تخمین بزند. حتی می توان آن را با «آکوا اپ» ترکیب کرد، یک سیستم پیام رسانی صوتی که قبلا توسط همین تیم توسعه یافته بود.

جاستین چان، دانشجوی دکترا و عضو این تیم، می‌گوید:این نرم افزار و «آکوا اپ» را می توان با هم استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر رهبر غواصی کسی را پیدا کند که راه را اشتباه می‌رود، رهبر می‌تواند هشداری ارسال کند: هی، تو از محدوده خارج می‌شوی. باید برگردی!