اجتماعی

زنان سرپرست خانوار؛ بیشترین قربانیان فقر در اروپا

مطابق ارقام منتشره از سوی اداره آمار اروپا تنها در سال ۲۰۲۲ تعداد ۹۵.۳ میلیون نفر در سطح اتحادیه اروپا در معرض فقر و محرومیت اجتماعی قرار داشتند.

به گزارش مجله سلامتی ایران، این میزان فقیر ۲۲ درصد از جمعیت بلوک اروپا را تشکیل می‌دهند و زنان و یه ویژه زنان سرپرست خانوار یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در کشورهای اروپایی هستند.

بر اساس آخرین گزارش «شبکه اروپایی ضد فقر» (EAPN)، فقر زنان با حقوق کم و مسئولیت‌های مختلف تشدید می‌شود و این در حالیست که زنان بیشتر در مشاغل پاره‌وقت یا موقت مشغول به کار می‌شوند.

این گزارش هشدار می‌دهد که در اتریش تقریباً نیمی از زنان برای مراقبت از فرزندان خود به صورت پاره‌وقت کار می‌کنند.

در این میان افزایش قیمت مسکن و تورم بالا، بیشترین آسیب را به گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان، جوانان و افرادی که سطح تحصیلات پایینی دارند، وارد کرده است. برای مثال تنها در پرتغال ۱۹.۴ درصد از جمعیت در معرض فقر ، تحت فشار بیش از حد هزینه‌های مسکن قرار دارند و براساس گزارش شبکه اروپایی ضد فقر، در این کشور، ۲.۸ میلیون خانوار با مشکلات مالی مرتبط با مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش یورونیوز، به گفته شبکه مذکور، مشکلات مربوط به مسکن به شکل‌های مختلف وجود دارد بعنوان مثال برخی خانواده‌ها با وجود داشتن سرپناه و مسکن اما بخاطر فقر و گرانی هزینه‌های انرژی، قادر به گرم نگه داشتن خانه‌هایشان در زمستان را ندارند.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.