فرهنگ و هنر

روز ملی هنرهای نمایشی فرصتی برای آسیب‌شناسی باشد

مجله سلامتی ایران/خوزستان عضو کانون منتقدان تئاتر ایران معتقد است: روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر را باید به عنوان فرصت برای آسیب‌شناسی دقیق و عالمانه و عاری از هرگونه تعصب کاذب غنیمت دانست.

رضا کیانی در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران، گفت: هنرهای نمایشی و تئاتر در ایران می‌تواند بهانه‌ای برای توجه جدی به بحث، گفت‌وگو، تعاملات و افزایش قدرت نقد، کنشگری و پژوهش در سطح جامعه و حتی در سطح جهان باشد.

وی ادامه داد: زیرا ما آثار جهان‌شمولی داریم که محور و جان‌مایه آن‌ها انسان است. از این رو، این آثار برای تمامی عصرها و نسل‌ها حرف برای گفتن دارند.

او با بیان این‌که خانواده تئاتر و هنرهای نمایشی باید بیش از پیش در بین خودشان تعامل را برای رفع مشکلات ارج بنهند، افزود: چه نیکوست که حرکت‌های صنفی در فضای تئاتر و هنرهای نمایشی بیش از پیش تقویت شود.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر این‌که شایسته است سیاست جشنواره‌محوری کمرنگ‌تر شود، متذکر شد: بهتر است که از سیاست جشنواره‌محوری فاصله بگیریم و هر چه بیش‌تر به تقویت روند اجراهای عمومی به خصوص در شهرستان‌ها نگاه جدی‌تری داشته باشیم، تماشاخانه‌های خصوصی ایجاد و به معضلات و مشکلات تئاتر واقع‌بینانه نگاه کنیم.

کیانی هم چنین با تاکید بر این‌که باید به بحث ترجمه و دراماتورژی نیز نگاهی پویا و روزآمد داشت، گفت: اجرای کارهای فاخر جهان در سطح شهرستان‌ها فرصت بسیار خوبی است و هم چنین نقد و تحلیل و بررسی پیرامون آن‌ها نیز باید به صورت جدی دنبال شود.

عضو کانون منتقدان تئاتر ایران با بیان اینکه چشم‌انداز اساسی توسعه هنرهای نمایشی و تئاتر است، اظهار کرد: روز جهانی تئاتر را باید مبدل کنیم به جلا بخشیدن به محبت، همدلی، همراهی و هم‌افزایی. البته بی‌تردید اختلاف دیدگاه و سلیقه در هر خانواده‌ای وجود دارد اما چشم‌انداز را نباید فراموش کرد.

وی با بیان این‌که بحث آموزش و پژوهش باید به طور روزآمد دنبال شود گفت: ارتباط فضای هنری و فضای دانشگاهی با سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها در پویایی و جهش هنرهای نمایشی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.