اجتماعی

روایتی از بزرگترین نذر جمعی در کشور؛ نبرد داوطلبانه با محرومیت

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با تشریح اقدامات انجام شده در آخرین مرحله از طرح نذر خدمت اعلام کرد که مرحله جدید این طرح به زودی اجرا خواهد شد.

وحید سلیمی در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران، درباره اجرای ششمین مرحله از طرح نذر آب که در این دوره عنوان نذرخدمت برایش انتخاب شد، گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین جمعیت امدادی، بشردوستانه  و داوطلب‌محور کشور و نیز مبلّغ و مشوّق رفتارهای مشارکتی، زمینه ساز تبدیل قابلیت‌ها و پتانسیل های بالقوه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالفعل است و با استفاده از مشارکت داوطلبان متخصص، حائز یکی از نیرومندترین ابزارهای اجرایی در بسیج منابع و امکانات در راستای تسکین آلام بشری، حل مشکلات اجتماعی و کمک به آسیب پذیرترین افراد جامعه است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در همین راستا و در ششمین سال اجرای طرح «نذر آب» و بنابر توصیه‌ رئیس جمعیت هلال احمر مبنی بر توسعه خدمات به جامعه هدف، عنوان طرح به پویش نذر خدمت یا همان خادمان داوطلب مردمی برای توانمندسازی جوامع محلی تغییر کرد و این پویش با رویکردهای چندگانه سلامت محور، معیشت محور و کارآفرینی، زیست محیطی و آبرسانی، و آموزش و توانمند سازی از نیمه آبان ماه سال ۱۴۰۲ در دو سطح استانی و ملی به میزبانی خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان به مرحله اجرا در آمد و با اتمام آن، ۸۲ شهرستان و ۱۵۵ روستای کمتر برخوردار از خدمات پویش بهره‌مند شدند. 

بهره مندی بیش از ۳۰۵ هزار نفر از خدمات پویش «نذر خدمت»

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت ارائه خدمات داوطلبانه و رایگان در زمینه‌های بهداشتی و درمانی، آبرسانی، معیشتی، آموزش و توانمندسازی به هموطنان در مناطق کمتر برخوردار سراسر کشور، گفت: در قالب پویش «نذر خدمت» در پاییز و زمستان سال گذشته ۳۰۵ هزار نفر از خدمات داوطلبان، خیرین و حامیان جمعیت هلال احمر در حوزه‌های سلامت محور، معیشت محور و کارآفرینی، زیست محیطی و آبرسانی و آموزش و توانمندسازی بهره‌مند شدند که ارزش خدمات ارائه شده بالغ بر ۱۰۰ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان بوده است.

 خدمات زیست محیطی و آبرسانی؛ رویکرد اصلی پویش «نذر خدمت»

سلیمی رویکرد اصلی پویش «نذر خدمت» را ارائه خدمات زیست محیطی و آبرسانی شامل تأمین آب شرب سالم و ارتقاء بهداشت آب آشامیدنی ، تأمین آب شرب پایدار، تأمین آب کشاورزی با سیستم‌های آبرسانی نوین، ترمیم شبکه‌های داخلی آب منازل و معابر در روستاها و مناطق جامعه هدف عنوان کرد و گفت: در پویش «نذر خدمت» با رویکرد زیست محیطی و آبرسانی، به ۷۸هزار نفر خدماتی به ارزش ۴۶۱ میلیارد و ۳۸۷ میلیون ریال ارائه شد.

به گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، ارائه خدمات محرومیت‌زدا شامل اهدای بسته‌های حمایتی و معیشتی و تهیه اقلام کارآفرینی و اشتغال‌زایی جامعه هدف بر اساس نیازسنجی قبلی، کمک به برندسازی، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در منطقه، ایجاد بستر مناسب برای ارتباط پایدار استارت آپ‌ها با ظرفیت های تولیدی در جامعه هدف، رویکرد دیگری از اجرای پویش «نذر خدمت» بود.

توزیع حدود ۱۸ هزار سبد غذایی

وی با اشاره به رویکرد معیشت محور این طرح گفت: در این طرح ۱۷ هزار و ۸۱۰ سبد غذایی به ارزش ۴۷۳ میلیارد و ۵۲۹ میلیون ریال بین خانوارهای کمتر برخوردار ساکن در شهرستان‌ها و روستاهای جامعه هدف توزیع شد.

روایتی از بزرگترین نذر جمعی در کشور؛ نبرد داوطلبانه با محرومیت
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر

بهره مندی ۲۵ هزار نفر از خدمات آموزشی پویش نذر خدمت

سلیمی درباره رویکرد آموزش و توانمندسازی افراد در مناطق کمتر برخوردار که پویش «نذر خدمت» در آن اجرا شد نیز به مجله سلامتی ایران گفت:  ارائه خدمات آموزشی و توانمندسازی با ارائه اقلام کمک آموزشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه بهداشت و نگاهداشت آب سالم، دوره های مهارتی جامعه هدف، توانمندسازی افراد کمتر برخوردار و الگوهای کشت جایگزین، از دیگر اقداماتی است که در قالب اجرای پویش «نذر خدمت»انجام شد.

به گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر براین اساس ۲۵ هزار نفر از خدمات آموزشی بهره بردند و در این پویش با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال، اقلام کمک آموزشی تهیه و کارگاه‌های آموزشی برای ارتقاء سطح دانش هموطنان در مناطق کمتر برخوردار در حوزه بهداشت و نگاهداشت آب سالم و دوره های مهارتی و کارآفرینی، برگزار شد.

اعزام کاروان سلامت در پویش «نذر خدمت»

رئیس سازمان داوطلبان جعیت هلال احمر با بیان اینکه یکی از محورهای مهم در پویش «نذر خدمت» اعزام کاروان‌های سلامت به روستاهای کم برخوردار بود، اظهارکرد: در این رویکرد سلامت محور، پزشکان و پیراپزشکان داوطلب به همراه تجهیزات پزشکی و اقلام  دارویی متناسب با بیماری‌های شایع و از پیش نیازسنجی شده در منطقه، نسبت به ارائه خدمات رایگان درمانی و توانبخشی به جامعه هدف اقدام کردند.

وی از مشارکت ۸۱۲ پزشک، پیراپزشک و کادر درمان داوطلب در کاروان های سلامت پویش نذر خدمت سال گذشته خبر داد و گفت: بر این اساس، در پویش «نذر خدمت» ۶۳ هزار و ۵۱۲ نفر از خدمات رایگان بهداشتی، درمانی و دارویی به ارزش مجموع ۵۶ میلیارد و ۴۰۱ میلیون ریال بهره بردند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به سابقه اجرای طرح نذر خدمت یا همان نذر آب گفت: در سال ۱۳۹۷ طرح ملی «نذر آب ۱» به میزبانی استان سیستان و بلوچستان و با همکاری ۱۹ استان معین در ۱۹ منطقه استان میزبان اجرا شد. در سال ۱۳۹۸ طرح ملی «نذر آب ۲» به میزبانی چهار استان متأثر و بیشتر آسیب دیده از تغییرات اقلیمی شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی و با همکاری ۱۷ استان معین به اجرا در آمد. در سال ۱۳۹۹ نیز طرح ملی «نذر آب ۳» به میزبانی همان چهار استان و این بار با همکاری ۱۲ استان معین در ۱۲ منطقه جامعه هدف، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا، به مرحله اجرا در آمد و در سال ۱۴۰۰، تجربه سال قبل در سطحی وسیع تر با نقش آفرینی ۱۵ استان معین در شهرستان های متأثر از خشکسالی شدید در استان‌های سیستان‌ و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا تکرار شد.

وی ادامه داد: طرح ملی «نذر آب ۵» در سال ۱۴۰۱ با رویکردی متفاوت از قبل اجرا شد و تمامی استان ها از جمله استان‌های معین فرصت یافتند علاوه بر کمک به مناطق متاثر از خشکسالی و تغییرات اقلیمی در استان‌های چهارگانه فوق الذکر، برای خود نیز پروژه داوطلبی استانی تعریف کنند تا با بهره گیری از کمک های خیرین و حامیان خود و مشارکت های مردمی، به روستاها و مناطق آسیب دیده از تنش ها و  بحران های کم آبی و بی آبی در حوزه استحفاظی خویش رسیدگی و امدادرسانی کنند. با مشارکت استان های کشور پروژه های داوطلبی استانی و با نقش آفرینی استان های معین، پروژه ملی «نذر آب 5»به میزبانی چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خراسان‌جنوبی در بیش از ۱۰۰ روستای کم برخوردار متاثر از خشکسالی ، برگزار شد.

سلیمی با بیان اینکه نذر خدمت، نذری به وسعیت ایران و به نوعی یکی از بزرگترین نذرهای جمعی در کشور است که با مشارکت اقشار مختلف جامعه اجرا می‌شود، گفت: مرحله جدید طرح نذر خدمت پس از آسیب‌شناسی مرحله اخیر و بر اساس نیازسنجی انجام شده با کمک خیرین، سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های جهادی و داوطلبان طی ماه‌های آتی اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.