عمومیکسب و کار

رله کنترل جریان چیست ؟

رله چیست؟

رله، در ساده‌ترین حالت، یک کلید الکترومغناطیسی است که برای قطع و وصل مدار توسط یک سیگنال کم‌توان یا جایی که چندین مدار باید توسط یک سیگنال کنترل شوند استفاده می‌شود.

رله چگونه کار می‌کند؟

با بررسی شکل زیر می‌توانیم عملکرد رله را به خوبی درک کنیم.

شکل بالا بخش داخلی یک رله را نشان می‌دهد. یک هسته آهنی توسط سیم‌پیچ کنترل احاطه شده است. همان‌طور که در شکل نشان داده شده است، منبع تغذیه از طریق یک کلید کنترل به آهنربای الکتریکی و از طریق کنتاکت‌ها به بار مرتبط می‌شود. هنگامی که جریان از سیم‌پیچ کنترل شروع به عبور می‌کند، آهنربای الکتریکی انرژی‌دار می‌شود و در نتیجه میدان مغناطیسی را تقویت می‌کند. بنابراین، بازوی کنتاکت بالایی شروع به جذب به بازوی ثابت پایینی می‌کند و کنتاکت‌ها را می‌بندد و یک مسیر برای انتقال انرژی منبع به بار به وجود می‌آورد. از طرف دیگر، اگر رله، از قبل، در هنگام بسته شدن کنتاکت‌ها خاموش شده باشد، کنتاکت برعکس حرکت کرده و مدار باز خواهد شد.

به محض قطع جریان سیم‌پیچ، آرمیچر متحرک با یک نیرو به موقعیت اولیه خود باز می‌گردد. این نیرو تقریباً برابر با نصف نیروی مغناطیسی خواهد بود و عمدتاً توسط دو عامل (فنر و جاذبه) تأمین می‌شود.

رله‌ها عمدتاً برای دو عملیات اساسی ساخته می‌شوند. یکی کاربرد فشار ضعیف و دیگری فشار قوی. برای کاربردهای فشار ضعیف، اولویت بیشتری برای کاهش نویز کل مدار داده خواهد شد. برای کاربردهای فشار قوی، آن‌ها عمدتاً برای کاهش پدیده‌ای به نام قوس الکتریکی طراحی شده‌اند.

مقایسه کنترل بار و بی‌متال:

  • بی‌متال مستقیماً توسط حرارت خط و به‌صورت مکانیکی عمل می‌کند ولی کنترل بار توسط ترانس جریانی که بر روی هر خط قرار می‌گیرید(ترانس CT)، جریان مدار را می‌خواند و در صورت اضافه‌بار مدار فرمان را قطع می‌کند به این معنی که اساس کار آن الکترونیکی و بسیار دقیق‌تر است .
  • حرارت محیط روی بی‌متال تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث خطا در عملکرد بی‌متال شود ولی عملکرد کنترل بار ارتباطی با حرارت محیط ندارد.

مشخصه و ویژگی‌ها :

  1. جایگزین مناسب و مطمئن بیمتال
  2. عملکرد الکترونیکی با عمر بسیار زیاد و بدون استھلاک مکانیکی ( برخلاف بی متال)
  3. دقیق و مطمئن در تمامی شرایط و عدم وابستگی به دمای محیط ( برخلاف بی متال)
  4. قابلیت تنظیم جریان
  5. دارای تایمر تاخیر در وصل
  6. قابلیت تنظیم تاخیر در قطع
  7. دارای دو حالت عملکرد قفل شونده و اتوماتیک
  8. نمایش دھنده ی حالت خط قبل از قطع خروجی
  9. نوع دیجیتال آن دارای نمایشگر جریان ، نشانگر خطا و نشانگر اضافه‌بار است

انرژی, برق, تغذیه

کنترل فاز تک چراغ اشنایدر RM17TG20

کنترل فاز تک چراغ اشنایدر با نام اختصاری RM17TG برای قطعی فاز یا عدم توالی فاز در موتور های سه فاز به کار می رود. رله کنترل فاز در مدارات الکتریکی صنعتی برای حفاظت از موتورها، ژنراتورها و ترانس های قدرت به کار می رود.

در گذشته بهم خوردن تقارن فازها از طریق مدارات کنتاکتوری یا چراغ های آلارم و … مشخص می گردید که قابل استفاده در کلیه تابلوهای برق نبود و در نتیجه نمی توانست کلیه عیوب را تشخیص دهد. در نهایت با ابداع قطعاتی به نام رله کنترل فاز این عیوب در تابلو برق رفع گردید.

رله کنترل فاز تک چراغ اشنایدر دارای سه پایه ورودی L1، L2 و L3 است که به ترتیب به سه فاز متوالی شبکه متصل می شود. ترمینال های ۱۱، ۱۲ و ۱۴ ترمینال کنتاکت ها در مدار فرمان می باشند.

رنج ولتاژ اندازه گیری آن بین ۲۰۸ تا ۴۸۰ ولت AC است و ولتاژ تغذیه آن در بازۀ ۱۸۳ تا ۵۲۸ ولت می باشد. رله فوق در دو رنگ سفید و مشکی به بازار عرضه می شود. یک درپوش پلاستیکی بر روی کالا نصب شده که به صورت لولایی باز و بسته می شود.

نمایندگی شیوا امواج ، سه فاز، تنظیم، مدار، تک فاز، لطفا جهت استعلام خرید رله کنترل بار، سفارش، دریافت مشخصات فنی و دانلود کاتالوگ کلیک کنید

نمایندگی اشنایدر الکتریک در زمینهٔ مهندسی برق و تولید تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت می کند. با مراجعه به سايت ما می‌توانيد به راحتی و با اطمینان از اصالت کالا، خرید رله کنترلی و نمایشی  مورد نظر خود را انجام دهید.
مرجع مقاله: بابا ادیسون