حوادث

دود آتش‌سوزی هورالعظیم خوزستان را فراگرفت

تابستان, تالاب, رودخانه کرخه

آفتاب‌‌نیوز :

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز پنجشنبه اظهار کرد: دود غلیظی که بواسطه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم متصاعد شده، از اوایل صبح امروز مناطق مرزی خوزستان را درگیر کرد و تا اهواز نیز رسید.

فرهاد قلی‌نژاد با بیان اینکه براساس تصاویر ماهواره‌ای لکه‌های آتش‌سوزی از شب گذشته در نیزار‌های بخش عراقی تالاب مشاهده شده است، افزود: این دود از صبح امروز با توجه به جهت وزش باد ابتدا شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان را درگیر کرد و سپس به اهواز رسید.

به گفته وی ایستگاه‌های سنجش پایش کیفی هوا امروز در شهرستان‌های اهواز و دست آزادگان شرایط ناسالم و قرمز را نشان می‌داد که در حال حاضر با توجه به خاموش شدن آتش میزان آلودگی ناشی از دود در حال کاهش است.

قلی‌نژاد با بیان اینکه علت اصلی آتش‌سوزی در بخش عراقی خشکیدگی و کم آبی بخش عراقی تالاب است، خاطرنشان کرد: تصاویر ماهواره‌ای حاکی از خاموش شدن آتش در این تالاب است. براساس آخرین رصد‌های صورت گرفته دود بسیار کم شده و روند آن کاهشی است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان یادآور شد: امسال در بخش ایرانی هورالعظیم آتشسوزی وجود نداشت.

بر اساس این گزارش، آتش‌سوزی یکی از چالش‌های هورالعظیم در زمانی است که حقابه آن تامین نشود. در تابستان‌های سال‌های گذشته نیز آتش سوزی در بخش‌هایی از هورالعظیم در عراق، شهر مرزی رُفیِّع را چندین روز درگیر کرد، اما در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا آنلاین آن سال ادامه داشت. حتی اعزام بالگرد آبپاش هم نتوانست آتش را خاموش کند و دود این آتش سوزی هشت شهرستان را فراگرفت.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رودخانه کرخه واقع است.

تیم تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تولید محتوای چندرسانه‌ای هستم. توانایی استفاده از تصاویر، ویدئوها و صداها برای جذب و تاثیرگذاری بیشتر را دارم.