استان ها

دستیاران آموزشی از مزایای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بهره‌مند می‌شوند

آموزش, آموزش عالی, دانشگاه

مجله سلامتی ایران/مازندران رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت: از دیدگاه جایگاه قانونی، افراد پذیرفته شده در طرح در چارچوب دستورالعمل دستیاری تخصصی باشگاه از مزایای تسهیلات باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بهره‌مند می‌شوند.

دکتر عباس رضایی در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران، یکی از اهداف تربیت دانشجویان دکتری را تامین نیروی انسانی نظام آموزش عالی و به عبارتی تربیت استادان آینده دانست و اظهار کرد: این مهم، ازدیدگاه ارتقاء تخصصی دانشجویان دکتری مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. اما بال دیگر این نظام تربیتی، انتقال مهارت‌های معلمی از دیدگاه علوم تربیتی است و این موضوع، حلقه مغفول زنجیره استادپروری است.

وی افزود: واضح است که آموزش این مهارت تنها از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‌شود. دانشجویی که هرگز فرصت تدریس نداشته است، استاد خوبی نخواهد بود. پس نظام تربیت استاد آینده، نیازمند فرآیند مشق استادی است. مشقی که از مسیر تدریس به مقاطع پایین‌تر و دانشجویان جوان عملی می‌شود. این موضوع، نه تنها راه استادپروری است، بلکه به عمیق شدن دانش تخصصی دانشجویان دکتری هم کمک شایانی می‌کند. 

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه با توجه به ظرفیت عظیم آموزشی خود در دوره‌های کاردانی و کارشناسی، برنامه ویژه مدرسی را به عنوان دستیار آموزشی برای دانشجوی دکتری منتخب تدوین و اجرایی کرده است.

این مسئول ادامه داد: بخشی از آموزش دانشجویان دوره دکتری در همه دانشگاه‌های معتبر دنیا، حضور در فرآیند آموزشی است این رویکرد در دانشگاه‌های خوب داخلی نیز اجرا می‌شود. 

رضایی خاطرنشان کرد: بر این اساس ثبت‌نام دانشجویان دکتری برای دوره ویژه مدرسی در قالب دستیاری آموزشی از ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ از طریق سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان آغاز شده و تا روز ۱۰ تیرماه ادامه داشت.

به گفته دکتر رضایی، دانشجویان دکتری به سطحی رسیدند که با توجه به تجربه و تحصیلاتی که دارند تجربه آموزشی پیدا کنند و بتوانند یک مرحله خودشان را تست کنند که قابلیت‌های آموزشی شان به چه نحوی است و در صورت نیاز آن را در حین آموزش و تدریس ارتقاء دهند تا بتوانند توانمندی و دانسته هایشان را ارتقاء دهند، این طرح دستیار آموزشی طرح بسیار خوبی در این مسیر خواهد بود.

جایگزینی دستیاران با استادان حق‌التدریس

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران، با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر ۲۲ هزار هیات علمی تمام وقت و ۳۲ هزار حق التدریس دارد، اظهار کرد: سیاست دانشگاه این است که اساتید حق التدریس را به سمت صفر نیل دهد و اساتید به صورت هیات علمی تمام وقت یا وابسته یا دانشجویان دکتری باشند که به عنوان دستیار آموزشی تدریس را برعهده خواهند داشت.

این مسئول افزود: دانشگاه‌های معتبر معمولا این کار را انجام می‌دهند و آن را به عنوان TA یا دستیار آموزشی می‌دانند. اجرای این طرح برای شناسایی استعدادهای ویژه خوب است، چراکه دانشجویان موفق در تحصیل می‌توانند آموزگاران موفقی باشند. این دانشجویان مسئولیت پذیرتر از استادان حق‌التدریس هستند، از آنجایی که دانشجویان در مقاطع پایین‌تر تدریس می‌کنند می‌توانند تجربه خوبی را در تدریس به دست آورند.

رضایی با اعلام اینکه آمار ثبت‌نام نشان می‌دهد برنامه به کارگیری دانشجویان دکتری باعنوان دستیار آموزشی برای تدریس در دوره های کارشناسی و کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال بی نظیری از سوی دانشجویان دانشگاه آزاد مواجه شده است، گفت: تاکنون ۱۲۵۸ نفر در مازندران در طرح دستیار آموزشی ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۸۳ نفر ساروی هستند.‌

این مسئول تصریح کرد: باتوجه به پایان مهلت ثبت‌نام، ارزیابی علمی آغاز شده است و بنا است از اول آنلاین ماه دانشجویان دکتری در دوره‌های کارشناسی و کاردانی در کلاس درس به عنوان مدرس حضور یابند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بیان کرد: بر این اساس دانشجویان دکتری پذیرفته شده در این دوره، با گذراندن ۴۰ ساعت دوره توانمندسازی مدرسی به صورت فشرده و رایگان، آماده تدریس دانشگاهی می‌شوند و با عنوان دستیار آموزشی (TA)، به صورت هدایت شده و با نظارت استاد پشتیبان، در کسوت مدرس دانشگاهی حاضر می‌شوند.

این مسئول اضافه کرد: در این برنامه، دستیاران آموزشی علاوه بر فرصت تجربه تدریس در محیط واقعی و حرفه‌ای و کسب مهارت تدریس و انتقال مفاهیم، موفق به تعمیق دانش تخصصی خود از طریق تدریس دانشگاهی می‌گردند و می‌توانند از جایزه تحصیلی برای کاهش شهریه دوره دکتری استفاده کنند.

رضایی هدف از اجرای طرح دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی را ارتقای دوره دکتری دانست و گفت: این دانشجویان قوی‌ترین نیروهایی هستند که می‌توانند در تعامل با دانشجویان مقاطع پایین‌تر به‌روز عمل کنند و باعث ارتقای دوره‌های کاردانی و کارشناسی شوند. طرح دستیار آموزشی فرصتی برای شناسایی استادان آینده دانشگاه است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح دستیاران آموزشی زمینه جایگزینی این افراد به جای استادان حق‌التدریس را فراهم می‌کند.

انتهای پیام