اقتصادی

دستیابی محققان به فرمول ساخت رزین‌های نسوز برای صنایع ریخته‌گری و دودکش‌های حرارتی نیروگاه‌ها

دستیابی محققان به فرمول ساخت رزین‌های نسوز برای صنایع ریخته‌گری و دودکش‌های حرارتی نیروگاه‌ها

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید رزین‌های نسوز مناسب برای صنایع ریخته‌گری و قالب‌گیری شدند و به گفته آنها این نوع رزین‌ها از خارج وارد کشور می‌شوند.

محمد رسول بختیاری، معاون طراحی و کنترل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران، گفت: یکی از محصولات ما رزین پودر فنولیک برای ساخت کامپوزیت‌های نسوز مانند آجرهای نسوز است که دماهای بالایی را باید تحمل کنند.

وی این آجرها را مناسب برای صنایع ذوب ریزی، کوره‌های زباله‌سوز و دودکش‌های حرارتی نیروگاه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: تاکنون این نوع رزین از خارج به کشور وارد می‌شد و موفق شدیم این محصول را به تولید برسانیم.

بختیاری با اشاره به مزیت رقابتی این نوع رزین‌ها، گفت: این محصول به عنوان بایندر در تولید مواد مقاوم در برابر حرارت به‌ویژه در فرآورده‌های نسوز کاربرد دارد. رزین‌های فنولیک به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که دارند، برای صنایع مختلفی که مقاومت حرارتی اهمیت دارد، مناسب هستند.

معاون طراحی و کنترل این شرکت دانش‌بنیان، عنوان این محصول را IP502/12m دانست و یادآور شد: این محصول رزین نووالاک اصلاح شده است که برای تولید لوله‌های انتقال مذاب برای ریخته‌گری (ذوب آهن) مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر تمامی رزین‌های نووالاک مصرفی در صنعت نسوز از نوع جنرال است، رزین IP502/12m اولین رزین نووالاک Fast Cure مناسب صنعت نسوز است که علاوه بر Btime کمتر، مقاومت حرارتی بالاتر به گونه‌ای اصلاح شده که با مواد صنعت هدف، سازگار است تا واکنش‌پذیری شیمیایی بهتری را داشته باشد.

بختیاری باکالیت را از دیگر محصولات این شرکت دانست و ادامه داد: این محصول نیز در قالب‌گیری‌های تزریقی و پرسی برای تولید قطعاتی که در معرض سایش مداوم هستند و رسانایی الکتریکی بالایی نیاز دارند، مانند قطعات کنتور گاز و یا قطعات فنی مشابه دیگر، به کار می‌روند.

وی تاکید کرد: باکالیت یا پودر قالب‌گیری فنولیک، کامپوزیتی متشکل از چندین نوع مواد پودری شامل پرکننده‌های آلی و معدنی، افزودنی‌های آلی، پیگمنت، گرافیت و رزین فنولیک است و قابلیت قالب‌گیری و شکل‌دهی برای ساخت قطعات متنوع، تحت فشار و حرارت را دارد.

انتهای پیام