علمی و پزشکیکسب و کار

در طول بارداری باید چقدر آب بخورم؟

کم آبی در دوران بارداری یک اتفاق بسیار شایع اما خطرناک است. تمام اعمال و واکنش های بدن شما و جنین در صورت وجود آب کافی در بدن شما به درستی انجام می شود. از همه مهمتر، جنین در داخل مایع آمنیوتیک قرار دارد که از پلاسمای خون مادر منشا می گیرد. به همین دلیل، بیشتر مادران از خود می پرسند که در دوران بارداری چقدر آب بنوشیم؟ اگر می خواهید بدانید در دوران بارداری دقیقا چقدر آب بنوشیم این متن را بخوانید.

چرا بدن من باید در دوران بارداری آب کافی دریافت کند؟

بدن برای انجام تمام فرآیندهایی که در آن انجام می شود به آب نیاز دارد و بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. به دلایل مختلف، بدن در دوران بارداری به آب بیشتری نیاز دارد. در دوران بارداری حجم خون در بدن مادر یک و نیم برابر مقدار طبیعی می شود.
گاهی حجم خون برخی از مادران دو برابر می شود. به طور معمول 2600 میلی لیتر خون در بدن وجود دارد. در بدن یک مادر باردار سالم این مقدار به 5000-3850 میلی لیتر می رسد. اگر بدن ما در دوران بارداری آب و مایعات کافی دریافت نکند، دچار افت فشار خون خواهیم شد. جفت و مایع آمنیوتیک به آب زیادی نیاز دارند.
اگر آب کافی در بدن مادر باردار نباشد، رشد جفت و مایع آمنیوتیک مختل می شود که در ماه های بعد مشکلات و بیماری های مختلفی را به دنبال خواهد داشت.کم آبی بدن مادر باردار از دفع مواد زائد تولید شده در بدن جلوگیری می کند و در نتیجه باعث اختلال در رشد می شود. هنگامی که جفت و پوست اضافی تشکیل می شود و جنین در رحم رشد می کند، بدن پروتئین و مواد معدنی زیادی مصرف می کند. مواد زائد تولید شده در نتیجه مصرف پروتئین و مواد معدنی باید از طریق ادرار دفع شوند. وقتی آب بدن کم می شود، ادرار کمتری تولید می کند و مواد زائد از بدن خارج می شود.

بسیاری از ویتامین ها محلول در آب هستند. ویتامین های B و C از جمله ویتامین های مهم دوران بارداری هستند و در دسته ویتامین های محلول در آب قرار می گیرند. اگر در رژیم غذایی شما آب کافی وجود نداشته باشد، بدن شما قادر به جذب کافی از این ویتامین ها نخواهد بود. این امر مشکلات زیادی را برای جنین به همراه دارد. اگر آب کافی ننوشیم، بدن مایع کافی برای تولید شیر ندارد.
توجه به این لحظه که نوزاد یا کودک نوپا در حال شیردهی است یا زمانی که باردار هستید و قصد دارید به کودک خود شیر دهید بسیار مهم است.

در طول بارداری باید چقدر آب بخورم؟

در دوران بارداری چقدر آب بنوشیم؟

اگر می خواهید بدانید در دوران بارداری چقدر آب بنوشید، به شما می گوییم که معمولاً باید روزی دو لیتر آب بنوشیم.به طور معمول باید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید که نوشیدن جرعه جرعه صحیح است. این مقدار آب را می توانید از طریق آب، شیر، آب میوه های طبیعی، سوپ و هر ماده غذایی حاوی مایعات دریافت کنید.
اما برخلاف توصیه های استاندارد، این هشت لیوان آب را نمی توان از طریق آب موجود در غذاهای جامد مانند میوه ها یا نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه یا نوشابه ها به دست آورد. اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی می کنید، مقدار آب مورد نیاز یک تا دو فنجان افزایش می یابد. ممکن است در سه ماهه دوم و سوم بارداری دوباره احساس تشنگی بیشتری کنید. بنابراین مقدار آب دریافتی باید با نیاز بدن مطابقت داشته باشد.

اگرچه در پاسخ به این سوال که در دوران بارداری چه مقدار آب بنوشید به شما 8 لیوان گفتیم اما این حداقل مقدار مورد نیاز است. به اندازه ای که احساس بهتری دارید آب بنوشید. اگر تشنگی شما با نوشیدن 12 لیوان آب یا مایعات در روز برطرف شود، بدن شما به همان میزان آب نیاز دارد. به یاد داشته باشید که اگر مایعات بیشتری می نوشید، بهتر است نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که کالری کمتری دارند. در طول روز بیش از دو تا سه لیوان آب میوه، نوشابه های گازدار و شیر پرچرب ننوشید.بقیه آب مورد نیاز خود را از طریق آب تامین کنید.

مصرف صحیح مایعات در دوران بارداری

نیازهای بدن هرکس متفاوت است. بنابراین، واقعاً نیازی به نوشیدن 10 لیوان آب در روز ندارید و اگر دیدید که آب و مایعات مورد نیازتان کمی بیشتر یا کمتر است، زود نگران نباشید. تا زمانی که ادرار شما زرد کم رنگ یا بی رنگ است، مایعات کافی دریافت می کنید. همچنین ممکن است در هوای گرم، در ارتفاعات بالا یا زمانی که ورزش می کنید به مایعات بیشتری نیاز داشته باشید.

نوشیدن 10 لیوان آب ممکن است زیاد به نظر برسد، به خصوص اگر در دوران بارداری حالت تهوع داشته باشید. به جای نوشیدن یکباره مقدار زیادی آب، سعی کنید چندین جرعه در طول روز بنوشید. اگر طعم آب را دوست ندارید، یک لیمو یا لیموترش برای طعم دادن به آن اضافه کنید. آب ساده یک نوشیدنی ایده آل است، اما شیر، آب میوه، قهوه و چای نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و بخشی از مایعات مصرفی شما محسوب می شوند. البته به خاطر داشته باشید که آب میوه و نوشیدنی های شیرین نیز کالری بالایی دارند. بنابراین، نباید زیاد به آنها اعتماد کنید.

همچنین بهتر است مصرف کافئین از جمله قهوه، چای و نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید.متخصصان زنان و زایمان به زنان باردار توصیه می کنند که بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنند. نکته مهم دیگر پرهیز از نوشیدن آب و سایر مایعات به دلیل ترس از احتباس آب است. عجیب به نظر می رسد، اما احتباس آب می تواند به دلیل ننوشیدن آب کافی باشد، زیرا اگر بدن شما احساس کند که در حال کم شدن آب است، آب بیشتری را در خود نگه می دارد.

خانم باردار چقدر آب بنوشد؟
برخی از روزها ممکن است برای نوشیدن آب کافی در دوران بارداری به کمک نیاز داشته باشید. در اینجا چند نکته برای حفظ روند مصرف آب وجود دارد:

طعم را به آب اضافه کنید. با یک لیمو، خیار، نعناع یا مقداری توت، مقداری طعم به آب خود اضافه کنید.

دمنوش های گیاهی را امتحان کنید. یک فنجان از چای یا چای مورد علاقه خود را دم کنید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. فقط مواد تشکیل دهنده را به پزشک خود بگویید و از او برای استفاده از آن اجازه بگیرید.

برای خود یک اسموتی درست کنید. اسموتی ها می توانند راهی عالی برای افزایش مصرف مواد مغذی شما باشند. اما مراقب باشید، اسموتی های میوه ای سرشار از قند هستند، بنابراین بهتر است از آنها در حد اعتدال استفاده کنید. یک بطری در دست داشته باشید. زمانی که بطری آب خود را در دست داشته باشید، پیگیری میزان مصرف آب بسیار آسان تر است. این باعث افزایش مصرف آب می شود.

روز خود را با یک فنجان شروع کنید. اولین چیزی که از خواب بیدار می شوید خوردن یک لیوان آب تصفیه شده یا آب معدنی بنوشید. این می تواند راه خوبی برای عادت کردن به آب آشامیدنی باشد.غذاهای فصلی بخورید. مقداری از مایعات دریافتی شما به طور طبیعی از غذاها می آید، بنابراین سعی کنید در طول فصول سال، غذاهای غنی از آب بیشتری مصرف کنید. در زمستان سوپ می تواند انتخاب خوبی باشد. در تابستان، هندوانه، آناناس، طالبی و سایر میوه های آبدار را انتخاب کنید.