فرهنگ و هنر

داستانِ کتاب‌هایی که به زندان اصفهان رسید

مجله سلامتی ایران/اصفهان رئیس اداره کتابخانه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از اهدای هزار جلد کتاب به زندان مرکزی اصفهان خبر داد.

مرضیه اربابان، در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران، اظهار کرد: از طرف اداره زندان‌های اصفهان نامه‌ای به کمال حیدری، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ارسال شد که طی این نامه‌نگاری تقاضا کرده بود که مجموعه‌ای از کتب مختلف برای مطالعه زندانیان اصفهان مهیا و اهدا شود. مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز این موضوع را به ادارۀ امور کتابخانه‌های شهرداری ارجاع داد.

او در ادامه و درباره چگونگی اجرای این برنامه توضیح داد: ما از طریق کتابخانه «میرداماد و تخصصی حقوق» که زیرنظر شهرداری است و بخشی موسوم به «مبادله کتاب شهروند» دارد، تصمیم به اجرایی‌شدن این طرح گرفتیم. بخش «مبادله» از دو جنبه درخور تأمل است؛ نخست به‌علت کتاب‌هایی که مردم به آن اهدا می‌کنند. دوم نیز به‌خاطر کتاب‌هایی که مبادله می‌کنند، به این معنی که کتب خوانده‌شده‌ای را که در خانه داشته‌اند، اما دیگر به آن‌ها نیازی ندارند، به کتابخانه و بخش مبادله می‌آورند و کتاب‌های تازه‌ای از بخش مبادله تهیه می‌کنند. انتخاب کتاب تازه نیز کاملاً به سلیقه خودشان است.

این مسئول با اشاره به اینکه از همین بخش مبادله کتاب‌هایی به زندان اصفهان هدیه داده شد، تأکید کرد: کتاب‌هایی که برای زندانیان فراهم آمد، همگی کارشناسی و به‌همت مسئول بخش مبادله در کتابخانه میرداماد، کمال جوانبخت، انتخاب شد. این کتاب‌ها در موضوعات داستان، رمان، ادبیات غیرداستانی، روان‌شناسی و هنری بود. البته تعدادی کتاب نیز در زمینه‌های تاریخ و جغرافیا و تغذیه برای این برنامه و به‌کوشش کارشناس کتابخانه در نظر گرفته شد. به‌طورکلی، این کتب در بارۀ مباحثی است که برای شهروند عام از جمله زندانیان خواندنی باشد و آن‌ها را جذب کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: پس از گردآوری و گزینش کتاب‌های اخیر با اداره زندان‌های اصفهان تماس گرفته و هماهنگ شد. سپس مجموعه منتخب در اختیار زندان اصفهان قرار گرفت. این کتاب‌ها به‌عنوان هدیه و به‌طور دائمی در اختیار اداره زندان‌ها یا زندانیان قرار گرفته است. این مجموعه با مضامینی که مطرح شد، هزار جلد بود و مسئولیت انتقالش از کتابخانه را خودِ زندان بر عهده گرفت.

اربابان همچنین بیان کرد: این دومین بار است که چنین همکاری و مبادله‌ای بین کتابخانه شهرداری و اداره زندان‌ها رخ می‌دهد. پیش از این و هم‌زمان با افتتاح بخش مبادله کتابخانه مرکزی در سال ۱۳۹۷ شمسی نیز این طرح انجام‌شده و کتاب‌هایی به چندین زندان‌ از جمله دولت‌آباد و اسدآباد، اهدا شده بود؛ اما این بار به‌طور اختصاصی در اختیار زندان اصفهان قرار گرفت.

مبادله کتاب شهروند؛ کتابخوانی بدون عضویت

او در ادامه گفت که فعالیت‌های بخش مبادله بسیار گسترده است و تأکید کرد: درست است که همکاری ما با زندان‌ها برای دومین بار است که اتفاق می‌افتد، اما چنین مبادلاتی زیرنظر بخش مبادله کتاب شهروند به‌طور مستمر پیگیری شده. ما حاضریم در حد توانمان با هر بخش دولتی یا غیردولتی همکاری مشابهی داشته باشیم. تنها شرطش این است که نامه‌نگاری اداری و قانونی انجام شود. ما وظیفه خود می‌دانیم که بر روند ترویج کتابخوانی در جامعه اثرگذاری جدی و مفیدی داشته باشیم.

رئیس امور کتابخانه‌ها در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: تاکنون گروه‌ها و نهادهای گوناگونی بوده‌اند که به آنها از بخش مبادله خدمت کرده‌ایم. در واقع، آنها از کتاب و محیط مناسب کتابخوانی محروم بودند و ما با اهدای کتاب زمینه بهتری را با هدف مهم کتابخوانی فراهم کردیم. برای مثال، بارها به خیریه‌ها یا مدارس کم‌برخوردار و محروم کتاب اهدا کرده‌ایم. گاهی نیز این اهدای کتاب، تخصصی‌تر شده. نمونه آن اهدای کتب تخصصی به حوزه است؛ یا نیروی انتظامی هم از ما تقاضای کتاب کرده و حتی فراتر از اصفهان به بخش‌های اطراف نیز کتاب هدیه داده شده است؛ ضمن اینکه به‌ندرت کتاب‌های مبادله را به خارج از اصفهان هم برده‌ایم که زاهدان و شیراز دو نمونه مهم آن است. به‌علاوه، نباید فراموش کرد که بخش مبادله نیازی به عضویت ندارد.

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.