استان ها

خواهرخواندگی همدان با بخارا؛ بهترین فرصت برای توسعه روابط علمی و فناورانه

فناوری, کشاورزی, گمرک

مجله سلامتی ایران/همدان معاون فناوری پارک علم و فناوری همدان تأکید کرد: همدان با شهر بخارای ازبکستان خواهرخواندگی دارد و شرکت‌های دانش بنیان می توانند از این مهم برای به دست آوردن بازار ازبکستان بهره ببرند و بهترین فرصت و بهانه برای توسعه روابط علمی و فناورانه است.

حمید زارع‌ابیانه در جلسه‌ای که به منظور آشنایی فرآیند صادرات محصولات شرکت‌های فناور و دانش بنیان به کشور ازبکستان در محل سالن جلسات پارک علم و فناوری همدان برگزار شد، گفت: استان همدان دارای ۳۸۰ واحد فناور و فعالیت ۲۷۰۰ نفر در این شرکت‌ها است که در سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان فروش داخلی و ۵.۵ میلیون دلار فروش ارزی داشته اند.

وی با بیان اینکه ۷۱ شرکت دانش بنیان در استان همدان فعالیت دارند که سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان فروش داخلی و ۴.۵ میلیون دلار فروش ارزی داشته اند، خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان همدان در حوزه های برق و الکترونیک، ماشین آلات و تجهیزات، دارو، محصولات شیمیایی، کشاورزی و … فعالیت می‌کنند.

زارع‌ابیانه با بیان اینکه یکی از عمده مشکلات شرکت های دانش بنیان بهره مندی از بازارهای خارجی است، تصریح کرد: همدان با شهر بخارای ازبکستان خواهرخواندگی دارد و با حمایت های ویژه استاندار و مسئولان، شرکت‌های دانش بنیان می توانند از این مهم برای به دست آوردن بازار ازبکستان بهره ببرند و بهترین فرصت و بهانه برای توسعه روابط علمی و فناورانه است.

وی با بیان اینکه معرفی و ورود محصولات دانش‌بنیان همدان می تواند فرصتی مناسب برای به دست آوردن بازار بزرگ ازبکستان باشد، خاطرنشان کرد: با تکیه بر اولویت سیاست همسایگی با استفاده از ظرفیت‌ های جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی می توان کارآمدی همکاری با کشور ازبکستان را ارتقاء داد که یکی از این گام‌ها هم اتصال زیست بوم فناوری و نوآوری به بازار این کشور و استفاده از مزیت‌های اقتصادی و فرهنگی برای توسعه روابط است.

معاون فناوری پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه توسعه اقتصاد نوآور و خلاق جزو اولویت‌های پارک علم و فناوری قرار گرفته است، افزود: اکنون یکی از محورهای تعامل با کشور ازبکستان و حضور در عرصه بین‌المللی، محصولات، خدمات و فناوری‌هایی است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق عرضه می‌شود. دستاوردهای شرکت های دانش بنیان همدان می‌تواند محور همکاری‌های مشترک قرار گیرد و آمادگی داریم تا در این مسیر روند تازه‌ای از فناوری را آغاز کنیم.

به گزارش مجله سلامتی ایران و به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری همدان، نماینده مرکز تجاری ایران و ازبکستان نیز در این جلسه گفت: برای ورود به بازار ازبکستان نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی نیست و شرکت های فناور و دانش بنیان به راحتی می توانند شرکت های خود را در این کشور به ثبت برسانند و از بازار ازبکستان بهره ببرند.

محمد حسین‌زاده با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان با ثبت شرکت خود در کشور ازبکستان از پرداخت گمرک و مالیات معاف خواهند شد، تصریح کرد: ازبکستان به لحاظ فرهنگی به ایران بسیار نزدیک است و همین موضوع می‌تواند سهم خوبی از بازار کشور ازبکستان را نصیب شرکت های دانش بنیان کند
 
انتهای پیام