بین الملل

خواب ضعیف ممکن است پاسخ واکسن را تضعیف کند

ضمن افزایش خطر عفونت؛

نویسنده, هپاتیت, واکسن

یک مطالعه علمی اخیر نشان داد افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابیدند، قبل و بعد از واکسیناسیون، پاسخ آنتی‌بادی ضعیف‌تری داشتند. محققان پیشنهاد می کنند که ترویج مدت خواب سالم قبل از ایمن سازی می تواند اثربخشی واکسن را بهبود بخشد.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (سای تک دیلی)، در بررسی داده‌های مطالعات قبلی، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه شیکاگو و موسسه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه (Inserm) دریافتند افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند در روز‌های اطراف واکسیناسیون پاسخ آنتی بادی ضعیف این نشان می‌دهد که تلاش برای ارتقای مدت خواب سالم قبل از ایمن سازی می‌تواند راهی آسان برای بهبود اثربخشی واکسن باشد. این مطالعه در ۱۳ مارس در مجله Current Biology منتشر شد.

آخرین کار بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۰۲ توسط اعضای تیم انجام شده است که نشان می‌دهد محدود کردن خواب در شرکت کنندگان پاسخ آنتی بادی آن‌ها به واکسیناسیون آنفولانزا را کاهش می‌دهد و منجر به حدود نیمی از سطوح آنتی بادی که در گروه کنترل در ۱۰ روز پس از تلقیح مشاهده می‌شود، می‌شود. علاقه آن‌ها به این کار در طول قرنطینه‌های همه گیر COVID-۱۹ در سال ۲۰۲۰ احیا شد، زمانی که آن‌ها شروع به برقراری ارتباط با دیگرانی کردند که این سؤال را مطالعه کرده بودند و شروع به جمع آوری متاآنالیز کردند.

در هفت مطالعه، که تأثیر طول مدت خواب را بر واکسیناسیون علیه بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و هپاتیت بررسی کردند، محققان دریافتند که خواب ناکافی (که کمتر از شش ساعت خواب در شب تعریف می‌شود) در روز‌های اطراف واکسیناسیون منجر به کاهش پاسخ آنتی‌بادی می‌شود.

ایو ون کوتر پروفسور بازنشسته پزشکی در شیکاگو و نویسنده ارشد این متاآنالیز، گفت: خواب ناکافی یک عامل رفتاری است که می‌توان آن را قبل از واکسیناسیون اصلاح کرد و نه تنها ممکن است پاسخ واکسن را تقویت کند، بلکه باعث گسترش آن نیز شود. ما می‌دانیم که افراد با توجه به سن، جنس، شرایط پزشکی موجود و سایر عواملی که به راحتی قابل تغییر نیستند، به واکسیناسیون واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. داشتن رفتاری که به راحتی قابل تغییر است و می‌توانید آن را در زمان قرار ملاقات خود تنظیم کنید، چیزی را به شما می‌دهد که بتوانید کنترل کنید و احتمالاً پاسخ بدن شما را بهبود می‌بخشد.

 

خواب ضعیف ممکن است پاسخ واکسن را تضعیف کند

محققان هفت مطالعه را برای بررسی تأثیر طول مدت خواب بر اثربخشی واکسن در برابر بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و هپاتیت تجزیه و تحلیل کردند. نتایج نشان داد که خواب ناکافی، که کمتر از شش ساعت در شب در روز‌های اطراف واکسیناسیون تعریف می‌شود، منجر به کاهش پاسخ آنتی بادی می‌شود.

نکته مهم، این ارتباط تنها در مطالعاتی مشاهده شد که به طور عینی مدت خواب را با استفاده از ردیاب‌های فعالیت پوشیدنی یا مطالعات خواب در آزمایشگاه ارزیابی کردند. مدت خواب گزارش شده توسط خود پیش بینی کننده پاسخ واکسن نبود. محققان خاطرنشان کردند که اگرچه این ارتباط برای مردان قوی بود، اما برای زنان ضعیف‌تر بود و از نظر آماری معنی‌دار نبود. آن‌ها استدلال می‌کنند که این احتمالاً به دلیل این واقعیت است که هیچ یک از مطالعات روی زنان تغییراتی را در سطوح هورمون‌های جنسی بر اساس چرخه قاعدگی، استفاده از دارو‌های ضد بارداری و وضعیت یائسگی نشان نداده است.

ون کوتر گفت: ارتباط بین خواب و اثربخشی واکسن می‌تواند برای افرادی که برنامه‌های کاری نامنظم دارند، به ویژه برای کارگران شیفتی که معمولاً مدت زمان خوابشان کاهش یافته است، یک نگرانی بزرگ باشد. این چیزی است که مردم باید در مورد آن برنامه ریزی کنند تا اطمینان حاصل کنند که در هفته قبل و بعد از واکسن، خواب کافی دارند.

با استفاده از نتایج متاآنالیز و مقایسه آن‌ها با داده‌های شناخته شده در مورد پاسخ آنتی بادی به واکسن Pfizer-BioNTech COVID-۱۹، محققان تخمین زدند که اثرات خواب ناکافی پس از واکسیناسیون بر پاسخ واکسن معادل دو ماه کاهش آنتی بادی است. 

کارین گفت: جالب است که ما نتایج یکسانی را هم در آنفولانزا، که یک ویروس تنفسی است، و هم در هپاتیت، که بر کبد تأثیر می‌گذارد، دیدیم که نشان می‌دهد این تأثیر می‌تواند به همه انواع ویروس‌ها، از جمله کروناویروس‌هایی مانند SARS-CoV-۲ گسترش یابد.

اشپیگل، دکترا، اولین نویسنده این مطالعه و یک دانشمند محقق در اینسرم. به طور کلی، ما این نتایج را به عنوان یک فراخوان برای اقدام می‌بینیم.

محققان امیدوارند که این مطالعه الهام بخش تحقیقات بیشتری در مورد این پدیده باشد تا اثرات آن بر مردان و زنان را روشن کند و همچنین درک بهتری داشته باشد که چگونه واکسن‌های مختلف ممکن است تحت تاثیر مدت زمان خواب قرار بگیرند و چگونه خواب ممکن است برای ارتقای پاسخ بهتر واکسن بهینه شود.

اشپیگل گفت: ما به مطالعات بسیار بزرگتری نیاز داریم که محیط هورمون‌های جنسی را به ویژه در زنان کنترل کند. ما همچنین به تعریف بهتری نیاز داریم که چند روز خواب کوتاه بر پاسخ آنتی‌بادی تأثیر می‌گذارد و اینکه آیا دقیقاً قبل از تزریق واکسن است یا در طول و بعد از آن. مطالعات در مقیاس بزرگ که ویژگی‌های رفتاری، جمعیت‌شناختی و هورمونی را در نظر می‌گیرند، باید بینش‌های جدیدی را ارائه دهند که به تأثیرات قابل اندازه‌گیری بر کارایی واکسن ترجمه می‌شود.

ون کوتر می‌گوید: سیستم ایمنی تنها سیستمی نیست که توسط خواب تعدیل می‌شود. خواب ناکافی با سایر مشکلات سلامتی مانند افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت یا فشار خون بالا مرتبط است. واکسن‌ها ابزار مهمی برای پیشگیری و کاهش اثرات بیماری‌های عفونی هستند، و ما فکر می‌کنیم که شما ممکن است بتوانید یک تغییر رفتاری ساده – خواب کافی – را برای به دست آوردن فواید فوری اعمال کنید. ارزان است و هیچ اثر نامطلوبی ندارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این تحقیق، به خواب و واکسیناسیون: ارتباط مهمی که باید درباره آن بدانید مراجعه کنید.

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.