بین الملل

خواب جدید آمریکا برای جنوب سوریه از زبان مشاور ترامپ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله سلامتی ایران، از نزدیک به یک ماه پیش،تشدید مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ، تحریم‌های واشنگتن و اشغال میادین نفتی سوریه از سوی آمریکا، دور جدید اعتراضات در جنوب سوریه و به طور مشخص در استان‌های السویداء و درعا را کلید زده است. در حالی که در جریان سالهای نخست جنگ علیه دمشق، استان السویداء و اقلیت دروزی آن در کنار دمشق و علیه گروه‌های تروریستی بودند، امروز به نظر می‌رسد که مشکلات اقتصادی، مداخله طرف‌های خارجی و فعالیت مشکوک برخی طرف‌های داخلی زمینه آغاز اعتراضات ضد دولتی را فراهم کرده است. 

 در سایه تشدید اعتراضات ضد دولتی در استان السویداء سوریه، «ولید الفارس» یکی از مشاوران رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور خاورمیانه در خصوص رایزنی‌های جاری در آمریکا در خصوص این استان، فاش کرد: رویکرد به سمت اعلام السویداء به عنوان یک منطقه آزاد تحت حاکمیت خودمختار است. منطقه‌ای که تحت حاکمیت دروزی‌ها و هم مرز با اردن قرار گیرد، این منطقه راهبردی بین پایگاه آمریکایی در التنف و بلندی‌های جولان قرار دارد.

 

عراق, فرانسه, قطر

 

استان السویداء در سوریه تنها استانی است که دروزی‌ها در آن اکثریت دارند و بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته، فقط سه درصد جمعیت سوریه را دروزی‌ها تشکیل می‌دهند. 

وی که شهروند آمریکایی مسیحی و مارونی لبنانی الاصل است  به عنوان یک تحلیلگر امور امنیت ملی در شبکه آمریکایی فاکس نیوز، مدعی شد که «رهبران السویداء» در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها به صورت علنی مخالفت خود را با «حضور نیروهای ایرانی» در منطقه صحبت کردند. یک دولت محلی تشکیل خواهد شد تا مسؤولیت اداره این منطقه، تامین خدمات و امنیت آن را برعهده گیرد.

این مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه تصریح کرد: احتمال زیادی وجود دارد که دولت آمریکا با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز السویداء موافقت کند و گفت‌وگو در حال حاضر در واشنگتن در این خصوص ادامه دارد. 

این در حالی است که به باور تحلیلگران، آمریکا با همراهی برخی متحدان اروپایی و منطقه‌ای خود به دنبال آن است که بشار اسد را مجبور کند برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی و اعتراضات داخلی که از تبعات آن است؛ عقب‌نشینی و از محور مقاومت فاصله بگیرد و در نهایت با اجرای قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آماده انتقال قدرت سیاسی شود. اما انتظار می‌رود که در سایه شکست سناریوی مشابه آن در عراق و لیبی، اسد تن به این امر ندهد لذا در کوتاه مدت انتظار می‌رود فشارهای اقتصادی علیه دمشق افزایش یابد و دامنه اعتراضات داخلی گسترش یابد و در برخی مناطق حتی به خشونت کشیده شود.

پیشتر «سعید فارس» تحلیگر امور امنیت اجتماعی و ملی سوریه، فاش کرده بود: «آمریکا، انگلیس، فرانسه و قطر در پشت پرده تحریک مردم در “السویداء” و به صف کردن آن‌ها علیه دولت سوریه برای بازگرداندن هرج و مرج در این کشور، قرار دارند..آمریکا، انگلیس و فرانسه تلاش کردند تظاهرات‌های [ضددولتی] را به حرکت درآورند تا حضور طولانی‌تر نیروهای اشغالگر، در اراضی سوری و تداوم سرقت سرمایه‌های ملت سوریه را تضمین کنند».

پایان پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.